Självklart ska inte telefoner som har utsatts för sådana miljöer att det kan klassas som vanvård vara täckta av garantin, men det har ju upprepade gånger sagts att det inte går att veta när fuktskadan uppstått, och då är det ganska svårt att hålla kunden ansvarig, om han så har stått på botten av en pool och pratat i telefon.
För sakens skull. Jag har aldrig drabbats av en mobiltelefon som slutat fungera pga fuktskada. Faktum är, jag har aldrig ägt en mobiltelefon som rapporterats ha en fuktskada, oavsett om den slutat fungera eller inte.
Helt nya, aldrig upppackade trådlösa telefoner, fortfarande med orginal shrinkwrap runt lådan, har jag dock fått utdömda som fuktskadade. Vänner har fått både mobil telefoner, trådlösa telefoner, och fjärrkontroller(?) utdömda för fuktskada. Oftast har de varit inlämnade för trillskande knappsats, och har i de fall det varit möjligt begärts hem, och lagats på egen hand, för att sedan fungera klanderfritt i fortsättningen... någon fuktskada har jag inte heller sett i någon av dem jag har fått fixa. Möjligtvis är det på microskopisk nivå, det vågar jag inte utala mig om.
Om telefoner är känsligare för att de har en annan batterityp, hur resonerar du då? Både MP3 spelare, och telefoner har en lucka för att hålla batteriet på plats. I många telefoner är batteriet för all del integrerat i luckan, men det borde om något vara en fördel. Mp3 spelaren har ett plastskal, precis som telefonen, och därmed ett gäng skarvar, den har en knappsats, precis som telefonen, och den har någon form för bottenkontakt, precis som telefonen. Det ända den inte har rent generelt, är microfon, och högtalare. En del MP3 spelare tjänstgör som fickminne, med inspelningsfunktion, och har därför microfonen, men fortfarande är det onte om mp3 spelare med högtalare... Det är altså bara högtalaren som igentligen skiljer om man ska vara petig.
Om det då är en sån jäkla skillnad på mängden fuktskador på telefoner vs mp3 spelare, trots att det inte helt sällan liggs i badkaret och lyssnas på ljudböcker via mp3 spelare, men endast mer sällan liggs i samma badkar och pratas i telefon... Är inte det ett tecken på att telefonernas design helt enkelt inte håller måttet? Ingen skulle drömma om att tilverka en MP3 spelare som fick en fuktskada av att du har den i fickan / bältet när du är ute och springer, det trots att när du springer du kan svettas veritabla floder. Mobiltelefonen anses som ett självklart redskap, som man ska ha med sig överallt, helst även på toaletten, när du ska....läsa en bok, eller vad man kallar det. Glöm att ha den i backfickan under samma motionsrunda.
Garanti är INTE en ren goodwill, vi har lagstadgad konsumenträtt i det här landet, som även om den kan tyckas svårt att hävda faktiskt innebär laga rättigheter. Som alla andra rättigheter, medför det även skyldigheter. I det här fallet att du inte utsätter telefonen för det som det står i manualen att den inte bör utsättas för. Eftersom telefonen tillverkas för att tala i, kan inte tillverkaren neka garantiåtgärder som uppstått pga att man pratat via den. Skulle de däremot använda en microfon som inte tål "onormalt höga ljudnivåer" och du vrålar och skriker, kan de ha vissa möjligheter, OM de har det inskrivet i användarinformationen.
Vad det gäller att produkter dömms ut, utan grund, eller inte, vågar jag inte utala mig med säkerhet om, eftersom jag aldrig gjort mig besväret att gå över någon av de återhämtade tingestarna med verken lupp, eller mikroskåp. Däremot kan jag säga att saker inlämnade för skitsaker som "rengöring av simkortshållare" "utbyte av fast knappsats" osv, har inte uppvisat fuktskador som varit synliga för blotta ögat, och varför spenderar man 20-45 minuter på att leta efter en fuktskada med lupp/mikroskåp på ett kretskort, där avtorkning av kontaktytor med T-röd är själva "åtgärden"?
Man städar av det rapporterade felet, och skulle telefonen återkomma med en skada senare som visar sig vara fuktskade relaterad, tar man i det läget hänsyn till om det kan ha varit relaterat till den tidigare åtgärden. Ett enkelt exempel. En telefon har problem med att läsa simkorten, och rapporterar gärna simkort som "simkort inte redo, vänligen kontrollera simkortet" eller liknande. Inga uppenbara fel syns på telefonen för övrigt. Man åtgärdar felet, genom att verifiera att kontaktytorna för simkortet är oxidbelagda, eller förorenade, tex av flottiga fingrar och därefter städa av dem. Är simkortsläsaren gravt oxidangripen finns det kanske skälig anledning att börja rota i det området och se om det är läge att dömma ut den för en fuktskada, men det är fortfarande tveksamt. Då ska den vara riktigt illa däran. (Eftersom salt och fettrester från fingrar rent teoretiskt är allt annat än lämpligt att ha på kontaktytorna, just för att de oxiderar dem)
Kommer telefonen ett år senare in för en icke fungerande display, och det visar sig vara en fuktskada, tror jag inte värken kunden, eller tillverkaren blir speciellt missnöjda när telefonen döms ut, men då har kunden i alla fall fått ett rimligt minimum av garantiåtagande, och service vilja av tillverkare, butik, och service plats.
Att serviceställena får ta smällen för så kallade "backjob's" är bara skitsnack. Service ställena är inte intresserade av att förhandla till sig rätten att laga en produkt, för att senare kunna dömma ut den som orelaterad fuktskada. Service ställena skulle med samma motivering vägra lagga Nokia 1100'a med icke fungerande microfoner, eftersom de med fel mjukvara installerade helt enkelt slutar fungera efter ett par veckor. Trots det byts den (fult fungerande) microfonen ut, och telefonen skickas tillbacka... med samma mjukvara som tidigare var installerad. Vidare skulle de inte vara intresserade av att laga telefoner över huvudtaget om de inte fick debitera tillverkaren för mer än en reperation per telefon, eftersom det trots allt händer att flera "godkända" fel uppstår på samma telefon, vid olika tillfällen.
Ett exempel på rak hand, Nokia telefoner med både malfunktionerande display, högtalare, och knappsats. Ovanpå allt var det en av deras finare modell för ett par år sedan, där Nokia gick ut och förlängde garantitiden på den typen av fel, just för att de hade ett erkänt problem. Det finns säkert fler exempel. Själv har jag i huvudsak haft Nokia och Motorola, så därav Nokia exempel.
Det handlar om en oflexibel affärsmodell där försäljningskjedja, service ställe, och producenter gemensamt skiter i vad kundens behov är, och hoppas på att konsumenten ska göra det de (ur försäljnings, och produktions synvinklen) ska göra... hålla käften och konsumera.
Hoppsan. Det här blev så där oplanerat stort igen...
B!