Permalänk

Intel Pentium D 805 2.66GHz Socket LGA775

Har läst att denna processor går att överklocka till 4,1 ghz och fortfarande vara stabil. Bör man köpa något speciellt moderkort för att underlätta överklockning?
Är följande fläkt något som skulle kunna funka, trots att den saknar fläkt; Noctua NH-U12, 4st dual Heatpipes,Socket 478/775/754/939/940 (Utan fläkt, 120mm)?

Tacksam för era tankar!

Permalänk
Medlem

Tänk peltier + grym vattenkylning

Permalänk
Medlem

Den kylaren skulle möjligtvis funka utan fläkt om du kör den original. Skall du klocka måste du ha fläkt också och skall du över 3,2-3,4 typ så bör du nog kika närmare på vattenkylning, en bra sådan också.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Ja, moderkortet ska ha vissa saker. Den måste vara klockvänlig. Det innebär bl.a. AGP/PCI-lås, möjligheten att öka spänningen, möjligheten att höja FSB mer än 199 i BIOS osv. Och nåt man ska tänka på är att man borde ha ha en mycket kraftig nätagg, med bra kvalité. Dessutom ska man ha den bästa möjliga kylningen.

Själv har jag bara överklockat min till 3,4GHz. Jag har inte möjligheten att öka spänningen. Men jag är nöjd iaf Om jag öppnar chassit är tempen 45 grader fulload (lägsta RPM). Men stänger jag den (den är dålig chassit) så stannar all värme kvar, allting blir hett och tempen går nästan till 60 grader?! Jag använder Zalman 9500 med arctic silver pasta.

Permalänk

Tackar, tackar...

OK! Något tips på moderkort till ett rimligt pris som skulle vara bra?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har ett AGP-kort som är bra, samt 184-pins DDR över. Finns det möjligtvis ett kort som funkar med dessa delar? Evigt tacksam för hjälpen...är ny på det här med klockning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shirivasta
Har ett AGP-kort som är bra, samt 184-pins DDR över. Finns det möjligtvis ett kort som funkar med dessa delar? Evigt tacksam för hjälpen...är ny på det här med klockning!

Jag har asrock 775TWINS-HDTV som är billig och klarar både DDR/DDR2. Den har ett integrerat X300 som är bättre än andra integrerade iaf. Jag ska iofs köpa 7600GT när jag får tid Vad har du för AGP kort? Jag har inte sett nån med både AGP, PCI-E, DDR1, DDR2 ... isf hade jag tagit den. Och jag har VERKLIGEN letat. En negativ grej med mitt moderkort är att den inte har dual channel. Det behövs för dual core tycker jag ...

Det bästa tycker jag vore om du köpte ett moderkort med DDR2, AGP, PCI-E. Dom finns det en massa av. Men då får du kpa ddr2, men det är dags ...

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt ihop en ny dator med PD 805 som dom använder.
Har klockat upp den till 3.6 utan att behöva öka voltcore som ligger på 1.33.
När datorn idlar ligger den på 52-55 grader. under 3DMark 2005 gick den upp i 62 grader.

Inte alls dåligt måste jag säga. det ända negativa är att den inte har HT.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Här hat du ett fint s775 kort för AGP och vanliga DDR... http://komplett.se/k/ki.asp?sku=313686

här ett för AGP och PCI-e med vanliga DDR: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=312603

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

Det kan bli problem med överklockning om du sparar för mycket på moderkort/nätaggregat. Jag köpte ett Asus p5p800 SE med en 805D som jag uppgraderade min gamla socketA maskin med. Jag behöll det gamla agpkortet och mina ddrminnen (pc3200, 2 st av olika märken) och det gamla zalman 400W APF nätaggregatet och tänkte precis som dig att jag skulle kunna överklocka lite.

Faktum är att med denna setup kan jag inte överklocka något alls!!!!

Den bootar och kommer in i Windows utan problem vid minst 3,6 ghz, men när jag börjar stressa maskinen på båda kärnorna så hänger sig programmet eller ibland windows efter ett tag. Orginalhastighet är den enda som maskinen är stabil vid, oavsett vcore. Det borde inte vara processorns fel utan det är väl troligare nätaggregatet eller moderkortet som inte räcker till, så jag vill bara varna att du ska inte vara säker på överklockningen om du inte har bra grejor och vid orginalhastighet är detta ingen höjdarprocessor precis.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

klocka pentD 805 på m-atx

klocka pentD 805 på m-atx

Tänkte osökt peka på mitt inlägg här för att kanske få litet hjälp då ni som har denna processor säkert satt er in litet i moderkortsutbud.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

10ish Komputers