Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

GF fx5600 Problem

Jag har ett problem. Har en AMD64 3000+. 1024 ram, gf fx5600. Bytte nyligen från fat32 (ja det är gammalt) till NTFS system och installerade cs. Har förut klarat 100fps i upp till 3 smokes men helt plötsligt sänktes den till 15 i 1!!!

Jag undrar om någon här kan hjälpa mig. Släng alla möjliga tips om vad felat kan vara, länkar till drivisar osv.
jag har nu följande drivrutin: 84.21_forceware_winxp2k_english_whql

Rätt? Fel?

Hjälp uppskattas!

Ps.
Vad tror ni om elderscrolls - oblivion på denna dator? Hackar just nu, går det att ordna?

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk
Avstängd

Re: GF fx5600 Problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av triggerh
Vad tror ni om elderscrolls - oblivion på denna dator? Hackar just nu, går det att ordna?

Nej

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

www.driverheaven.net

testa det, där kan du vara säker på att de de senaste.. har du skrivit max_fps 100 eller fps_max 100 eller vad det är i consolen.. och oblivion går nog inte o spela "hackfritt" på någon dator just nu,

Permalänk
Medlem

fpsmax står redan på 101, som sagt jag har 100 fps. inte 60 som me vsync. Vill få den stanna, det är allt!

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk
Medlem

Att dessa "jag måste ha 100 fps i cs annars dödar jag hunden" folket finns kvar.

förstår att du är konfunderad över varför du inte har 100 fps i ett sådant spel som bara ligger o jobbar på processorn men va faan.

människan har en förmåga att uppfatta "lagg" vid 25-30fps och neråt.

Jag kan säga från som proffisionell cs gamer att fps har en inte så stor betydelse förens den kommer under 30. iaf inte på prestationen, det är just under 25-30 som du kan komma att missa nån snabb rörelse som förutfattar att du dör. när jag springer igenom smoke laggar de men eftersom man inte springer i ett rök moln hela tiden utan typ nån sekund per runda som brukar vara 90 sek så tror/tycker inte jag att de gör nån skada.

Men jag hindrar dig inte ifrån att skaffa 100 fps, utan bara ger dig råd av en högt stående cs gamer

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

hehe, okej pro gamer. jag skiter ärligt talat i hur bra du är eller vad du har för fps eller vad du anser är lagg. Jag vill ha mina 100 fps. kvittar om jag är progamer, noob eller whatever. Så om du är nöjd fine.

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt kort, ett 5600 är så otroligt sunkigt så det är sjukt. Jag köpte ett för två år sen och uppgraderade från ett Ti 4200. Blev grymt besviken och gick till baka till 4200:at.

Tror tillochmed att cs skulle funka bättre med ett Ti4200 för dig.

Oblivion, nej. Spelet är så snyggt så mycket av atmosfären skulle försvinna med ett dåligt kort. Sen får jag ca 20 fps i naturen med ett 6600 Gt så det skulle nog inte bli så roligt för dig.
Resten av datorn duger nog däremot.

Men funkade det bättre med FAT32 förut?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe, okej pro gamer. jag skiter ärligt talat i hur bra du är eller vad du har för fps eller vad du anser är lagg. Jag vill ha mina 100 fps. kvittar om jag är progamer, noob eller whatever. Så om du är nöjd fine.

va faan tagga ner lite. detta är ett diskussionsforum och har du sökt dig hit får du tåla att vi diskuterar här. Bättre att du kommer med motiveringar, invändningar om varför du tror att jag tycker så, hur det kommer sig... osv.
ingen idé att snäsa här för det gör ingen glad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aikon, jag sökte mig till detta forumet för att få ett svar på mitt problem. Inte få höra av någon "profesionell gamer" att jag inte behöver 100fps. Har du inget som kan hjälpa mig så behöver jag knappast de kommentarerna, frågan hade i sånna fall varit om jag kan bli progamer utan 100fps?

killawife.. mitt 5600 funkade perfekt innan jag bytte till FAT32. Hade som sagt 100fps i upp till 3 smokes. Borde mjukvaran på hårdisken ha något med min fps att göra? NTFS ska ju vara den snabbare av dem 2? FAT32 skapar så mycket större problem när stora filer ska öppnas. (stöjder ej) så att gå tillbaka är nog inget val. då skippar jag hellre cs.

Angående oblivion. Jag har fått höra att kortet ej ska funka. Har trots allt något/några år på nacken. Har du stor koll på moderkort? kör ett asus K8V deluxe, fungerar det att uppgradera till ett nyare grafikkort utan att behöva byta ut moderkortet??

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk
Medlem

Du kan proppa in ett Agp x8 kort i det moderkortet.

"Värsta" på marknaden för agp är väll 7800gs, x850 och Geforce 6800Ultra.

Man får mindre prestanda per krona om man köper agp kort för dom är dyrare än Pci-e motsvarande modellen, oftast.

Ett 6600gt skulle nog passa dig.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Att dessa "jag måste ha 100 fps i cs annars dödar jag hunden" folket finns kvar.

förstår att du är konfunderad över varför du inte har 100 fps i ett sådant spel som bara ligger o jobbar på processorn men va faan.

människan har en förmåga att uppfatta "lagg" vid 25-30fps och neråt.

Jag kan säga från som proffisionell cs gamer att fps har en inte så stor betydelse förens den kommer under 30. iaf inte på prestationen, det är just under 25-30 som du kan komma att missa nån snabb rörelse som förutfattar att du dör. när jag springer igenom smoke laggar de men eftersom man inte springer i ett rök moln hela tiden utan typ nån sekund per runda som brukar vara 90 sek så tror/tycker inte jag att de gör nån skada.

Men jag hindrar dig inte ifrån att skaffa 100 fps, utan bara ger dig råd av en högt stående cs gamer

Får man fråga hur högt stående du är?

Förstår inte ens hur du kan resonera på det sättet.

Det är inte alls omöjligt att just den sekunden i smoke, avgör matchen.

Faktiskt ganska troligt att det är den stunden som avgör med tanke på hur en smoke oftast används.

Klart man kan vara duktig med låg fps också, men varför inte använda alla dom fördelar som alla andra gör och som är tillåtet? Och därmed ge dig själv lika odds.

Permalänk
Medlem
Citat:

aikon, jag sökte mig till detta forumet för att få ett svar på mitt problem. Inte få höra av någon "profesionell gamer" att jag inte behöver 100fps. Har du inget som kan hjälpa mig så behöver jag knappast de kommentarerna, frågan hade i sånna fall varit om jag kan bli progamer utan 100fps?

killawife.. mitt 5600 funkade perfekt innan jag bytte till FAT32. Hade som sagt 100fps i upp till 3 smokes. Borde mjukvaran på hårdisken ha något med min fps att göra? NTFS ska ju vara den snabbare av dem 2? FAT32 skapar så mycket större problem när stora filer ska öppnas. (stöjder ej) så att gå tillbaka är nog inget val. då skippar jag hellre cs.

Angående oblivion. Jag har fått höra att kortet ej ska funka. Har trots allt något/några år på nacken. Har du stor koll på moderkort? kör ett asus K8V deluxe, fungerar det att uppgradera till ett nyare grafikkort utan att behöva byta ut moderkortet??

Oblivion är väll i stort sätt att glömma gällande det där kortet.. Har nästan likadant (Sign).. Dock gillar jag inte spelet så har själv inte testat, men vad jag vet krävs det bättre än såhär..

När det gäller dina 100 fps kan det bero på en hel del saker. RÄTTA MIG om jag har fel någon.. Men ögat ser väll inte mer än 70-75 fps eller liknande? Eller misstar jag mig nu?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

cyme. många säger d. kanske är sant eller inte. det struntar jag i, om jag sitter och spelar känner jag skillnad på 100 fps och 70 fps. Jag vill endast att mina spel jag spelar ska flyta. sen om ögat uppfattar 1 frames mer eller mindre struntar jag i

"something" En som är på min sida

Behöver dock fortfarande hjälp med problemet angående fpsen och inte om mitt öga är supersnabbt eller om jag ska bli progamer

Noxxer: 6600gt bra/dåligt? Jämfört me nu? Tanken att köpa ett likvädrigt kort är inte lokande. Då kan det vara dags att investera i ett nytt moderkort me?

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk
Medlem

Om du skulle skriva lite trevligare så skulle garanterat fler vela hjälpa dig.
Sen gillar jag dina argument:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Men ögat ser väll inte mer än 70-75 fps eller liknande?

Citat:

kanske är sant eller inte. det struntar jag i, om jag sitter och spelar känner jag skillnad på 100 fps och 70 fps.

Men eftersom detta är ett hjälp/diskussionsforum så kan jag säga att det antagligen är drivrutinerna som är knas.

Ta bort gamla drivisar.
Ta bort Direct X.
Installera nya.
Intallera Direct X.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Får man fråga hur högt stående du är?

Förstår inte ens hur du kan resonera på det sättet.

Det är inte alls omöjligt att just den sekunden i smoke, avgör matchen.

Faktiskt ganska troligt att det är den stunden som avgör med tanke på hur en smoke oftast används.

Klart man kan vara duktig med låg fps också, men varför inte använda alla dom fördelar som alla andra gör och som är tillåtet? Och därmed ge dig själv lika odds.

spelat i sk endast en gång. annars spelar jag på lite lägre nivå. typ DH turneringar etc. etc.

Och, ne du har helt rätt om att man kan kommas dö precis när man springer igenom smoken. men jag har kanske blivit dödad nån enstaka gång när jag sprungit igenom smoke, men inte pga av lagget utan för att motståndet är mycket mycket mer listigt än vad det är på mix nivå.

Sen så när man spelar på högre nivå så undviker iaf vi att springa runt som råttor i ett dock hus utan som T; springer o plantar, eller som CT; väntar

Därför förstår jag att det är oftare man springer överhuvudtaget på lägre nivå.

PS, jag nämde inte noob en enda gång. ganska konstigt när jag säger noob till lagkamraterna hyffsat ofta (på skoj)

Nej nu sa jag ju de...

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig, jag tror INTE du känner skyllnad på 70 och 100 fps, det är faktiskt ingen skyllnad, INGEN av mig och mina polare ser skyllnad på det. Vilket är en del, alla jag lirat i clan med säger samma sak.. Jag tror du bara är ute efter o vara "viktig" med dina 100 fps,

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem

helt klart grafikkortet, har hatt ett likadant med samma "problem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axxiz
helt klart grafikkortet, har hatt ett likadant med samma "problem"

Ja, det förklarar ju varför han kunnat köra med 100fps förut.

Då jag har svårt att tänka mig att hårddiskens filssystem skulle spela in, tycker jag att du skall försöka leta reda på några äldre drivrutiner för att se om det gör någon skillnad.

Sen vore mycket spännande att se en större testgrupp utlåta om de märker skillnad mellan 70fps och 100fps (mythbusters ftw ;P) så man slutligen får ett svar på frågan, istället för att behöva förlita sig på "cyme och hans polare".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha, svagt. Jag spelade nu på 70 fps hela helgen när jag spelade på ett lan istället för "fps_max 101" och skyllnad? NO. Pröva själva, så får ni ju se.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Ska vara ärlig, jag tror INTE du känner skyllnad på 70 och 100 fps, det är faktiskt ingen skyllnad, INGEN av mig och mina polare ser skyllnad på det. Vilket är en del, alla jag lirat i clan med säger samma sak.. Jag tror du bara är ute efter o vara "viktig" med dina 100 fps,

jag har fortfarande inte 70 fps. jag har 15...
och sen om du och dina polare inte känner någon skillnad så bryr jag mig inte. JAG vill att MINA spel ska flyta, det är det enda JAG bryr mig om. Ni alla andra får gärna spela med 45, 70, 87, 93 eller vad ni nu har. men JAG vill att mina spel ska flyta i 100fps. Är det så fel av mig? Jag ska inte bli proffs, jag ska inte spela med SK (som vissa tydligen har gjort 1 gång!!) jag ska inte mixxa, jag ska spela på skoj med mina polare/bror/whatever och jag vill att det ska flyta. Vad är felet med det?

Citat:

Om du skulle skriva lite trevligare så skulle garanterat fler vela hjälpa dig.
Sen gillar jag dina argument:

När jag bara för korkade kommentarer om att eliterna som tydligen "Eikon" är istället för hjälp så har jag ingen anledning att va trevlig.

Citat:

Men eftersom detta är ett hjälp/diskussionsforum så kan jag säga att det antagligen är drivrutinerna som är knas.

Ta bort gamla drivisar.
Ta bort Direct X.
Installera nya.
Intallera Direct X.

Det är detta jag vill ha, jag vet att jag hade äldre drivrutiner innan. Kommer dock inte ihåg vilken version. Tips på var jag kan hitta drivrutinerna? Gärna svensk ijstället för engelsk med!! TACK!!

gekk, cyme och hans polare får testa om de vill. Mig ger det inte mycket vad de säger. Struntar i det me

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk

jevla tjat om 100 fps i cs........ bah ööööö jag vill ha 100 fps i oblivion hela tiden.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

en till onödig kommentar! å jag ska vara trevligare?

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!

Permalänk
Avstängd

köp nytt grafikkort slut på problemen fx serien sög fett endå!!!!...

Permalänk
Medlem

Han har ju faktiskt förklarat att grafikkortet dög innan han bytte till NTFS.

Jag tror inte heller att ett filsystembyte skulle ge denna prestandaförsämring. Om jag vore du skulle jag göra en ominstallation av windows då det verkar ha blivit nåt knas. Förutsatt att du redan provat med directx och drivrutinsbyte, vilket jag antar.

Ett K8V stöder alla AGP grafikkort så vill du uppgradera så finns det en uppsjö av kort att väja på. 6600 Gt är klart prisvärt och prestandamässigt så är det ungefär tre gånger så snabbt som det du har nu.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte direkt bli upprörd, förstår att det är jobbigt med 15 fps, det jag menar är att 70 fps är detsamma som 100 , då man inte märker någon skyllnad. Sedan får du ju gärna köra 100 fps. Du behöver inte missuppfatta mig.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
spelat i sk endast en gång. annars spelar jag på lite lägre nivå. typ DH turneringar etc. etc.

Och, ne du har helt rätt om att man kan kommas dö precis när man springer igenom smoken. men jag har kanske blivit dödad nån enstaka gång när jag sprungit igenom smoke, men inte pga av lagget utan för att motståndet är mycket mycket mer listigt än vad det är på mix nivå.

Sen så när man spelar på högre nivå så undviker iaf vi att springa runt som råttor i ett dock hus utan som T; springer o plantar, eller som CT; väntar

Därför förstår jag att det är oftare man springer överhuvudtaget på lägre nivå.

PS, jag nämde inte noob en enda gång. ganska konstigt när jag säger noob till lagkamraterna hyffsat ofta (på skoj)

Nej nu sa jag ju de...

Allting beror på situationen, men att ens ta den risken att du förlorar en match, pga man råkar lagga till när någon dimper ner en smoke i ansiktet på en är väldigt onödigt enligt mig.

Jag hade nog faktiskt inte velat ha med en kamrat som tänker på det sättet, om man ska spela i högre klass så ska man inte gå in med, "aja, jag hoppas att det eller det inte händer bara så går det bra" det känns både korkat och väldigt fel att göra så mot sina lagkamrater.

När man spelar med någon som helst tanke verksamhet så rättar man sig efter situationen, vilket gör din kommentar "Därför förstår jag att det är oftare man springer överhuvudtaget på lägre nivå." smått idiotisk.

Försöker du inflika att jag är en noob för att jag inte vill att mitt lag ska förlora på grund utav att jag inte orkar felsöka min dator?

Men men, du som är såpass erfaren vet säkert bättre, gl hf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Han har ju faktiskt förklarat att grafikkortet dög innan han bytte till NTFS.

Jag tror inte heller att ett filsystembyte skulle ge denna prestandaförsämring. Om jag vore du skulle jag göra en ominstallation av windows då det verkar ha blivit nåt knas. Förutsatt att du redan provat med directx och drivrutinsbyte, vilket jag antar.

Ett K8V stöder alla AGP grafikkort så vill du uppgradera så finns det en uppsjö av kort att väja på. 6600 Gt är klart prisvärt och prestandamässigt så är det ungefär tre gånger så snabbt som det du har nu.

När jag bytte från FAT32 till NTFS formaterade jag även datorn, så mitt os är helt nyinstallerat. Klart, jag kan göra det igen?

---------------

Tack alla som trots allt försökt hjälpa mig. Problemet är nu ordnat. För er som påstår att männsikans öga eller liknande inte skulle känna någon skillnad på 70fps och 100fps så kan jag långt ifrån hålla med er. Ett cs som flyter i 100fps känns mycket skönare en ett som enbart går i 70. Jag känner _skillnad_...

Tacl ännu en gång!

Visa signatur

Von Snigel 4 Ever!