Permalänk

Bästa CPU-kylaren i dagsläget?

Vilken är den bästa och mest prisvärda CPU-kylaren i dagsläget?

Permalänk
Medlem

sök, innan du frågar kid.

tuniq/tt/ninja/noctua-u12

Permalänk

Prisvärd är iaf Arctic Cooling Freezer 64!

Visa signatur

Opteron 165@2.6Ghz | DFI NF UT | 7900GT | 1024MB TwinM SP BH-5 | Barracuda 200GB + 160GB Sata | Arctic Cooling T1 |
TILL SALU! 2*512Mb TwinM Speed Premium BH-5, Pm:a tack!

Permalänk
Medlem

nä jag tycker denna är mest prisvärd om man söker efter en tyst låda

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312473

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
nä jag tycker denna är mest prisvärd om man söker efter en tyst låda

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312473

Den kylaren har fått ganska ljudliga recentioner

Ljudnivån ska tydligen vara högre än för t.ex. Freezer 64.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

TT BT ftw...

Permalänk

Zalman 9500 är väldigt bra. har den själv. fast jag varnar dig för koppas flänsarna, dom är "SYLVASSA" skär mig jämt. ^^

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k @ 4.5Ghz | 16GB MB Corsair Vengeance | XFX Radeon HD6990 Antilles 4GB + ARCTIC Accelero Twin Turbo | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair H100 + Corsair Link | 3x500GB 1x200GB 1x74GB 2x120GB SSD| Samsung SyncMaster SA550 27" | Lian Li A71FB | Corsair HX1000W | Corsair SP2500 | Mx510 + Mx3200 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
nä jag tycker denna är mest prisvärd om man söker efter en tyst låda

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312473

Scythe Ninja presterar både bättre till samma ljudnivå samt att den är billigare.

Zalman 9500 presterar riktigt bra i förhållande till LUFTFLÖDET, dock så är kvaliten på fläkten under all kritik, så om man istället går efter ljudnivå så vinner Ninjan.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Scythe Ninja presterar både bättre till samma ljudnivå samt att den är billigare.

Zalman 9500 presterar riktigt bra i förhållande till LUFTFLÖDET, dock så är kvaliten på fläkten under all kritik, så om man istället går efter ljudnivå så vinner Ninjan.

Nja, Ninjan kyler nog bättre oavsett ljudnivå.

Permalänk

ThermalRight har alltid gjort bra grejer. Kolla in deras flänsar.

EDIT: Mumma!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
nä jag tycker denna är mest prisvärd om man söker efter en tyst låda

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312473

den är både för högljud och dyr för påståendet "prisvärd om man söker en tyst låda".

tt tyhpoon 395:-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309233&cks=ASS&assoc=5684...

hittar ingen bättre kylning till det här priset. inget jag hittar på, kolla upp recensioner eller bra forum (xtremesystems, etc).

annars en Tuniq eller Ninja som båda också ligger runt samma pris

Permalänk
Medlem

Min Zalman är väldigt tyst och får ned min CPU till 38-40* @ 20db i en HTPC låda.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1568&session=aaa345...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Nja, Ninjan kyler nog bättre oavsett ljudnivå.

Läs SPCRs av 9500 så ser du att de säger att det är den bäst PRESTERANDE kylaren de testat i förhållande till luftflödet. Dock så låter fläkten på 9500 något helt fruktansvärt mycket i förhållande till sitt luftflöde, så visst, den presterar bra i förhållande till luftflöde, men inte i förhållande till ljudnivå just därför.

Modifierar du den och byter ut fläkten mot en annan så har du en bra kylare. Dock så är det onödigt jobb och den är väldigt dyr.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min Zalman 7000B koppar. Kan bara jämmföra med en kass orginal Artic Cooling kylare. Den klev ner 10 grader idle med zalman

Permalänk
Medlem

för priset är denna klart en av dom bättre
Arctic Cooling Freezer 64 Pro under 200 kr nästan knäpptyst

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

jag köper alldrig en Artic Cooling igen efter min förra Ren skit va den. Men har inte testat Arctic Cooling Freezer 64 Pro är säkert jätta bra !

Permalänk

undvik freezern och 9500an till överklockade dualcores dem orkar bara inte kyla tillräckligt.

Kan varmt rekomendera tunic tower 120 , oslagbar av dem jag testat

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Getttosmurf
undvik freezern och 9500an till överklockade dualcores dem orkar bara inte kyla tillräckligt.

Kan varmt rekomendera tunic tower 120 , oslagbar av dem jag testat

9500 ska definitivt orka en överklockad dualcore... om den är korrekt monterad.

Permalänk

matar du på 1.5v och en 300HTT får du temps över 60c med en rätt monterad 9500 , beror iofs lite på stepping , då dem också är väldigt temp känsliga när dem är såpass klockade så räcker den inte enligt mig men det kanske beror på vad man har för krav , dessutom sjönk tempen ca 10-12c för mig när jag bytte så tunic tower är verkligen ett bättre val.

från 2.7 Ghz 9500
till 2.8 Ghz Tunic tower 120

rätt skaplig ökning dessutom mycket bättre temps.

Att den ät mycket tystare också är ett hyffsat plus

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Getttosmurf
matar du på 1.5v och en 300HTT får du temps över 60c med en rätt monterad 9500 , beror iofs lite på stepping , då dem också är väldigt temp känsliga när dem är såpass klockade så räcker den inte enligt mig men det kanske beror på vad man har för krav , dessutom sjönk tempen ca 10-12c för mig när jag bytte så tunic tower är verkligen ett bättre val.

från 2.7 Ghz 9500
till 2.8 Ghz Tunic tower 120

rätt skaplig ökning dessutom mycket bättre temps.

Att den ät mycket tystare också är ett hyffsat plus

Tuniq tower är bättre, ja. Men 60 grader är inte mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
Min Zalman är väldigt tyst och får ned min CPU till 38-40* @ 20db i en HTPC låda.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1568&session=aaa345...

Har också en sådan, kan tala om för dig att det är skräp i jämförelse med t.ex. en TT BigT. Kyler sämre och bullrar mera och är dyrare.

Permalänk

vilken kyler bäst av tt big typhoon och ninjan då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_axel88
vilken kyler bäst av tt big typhoon och ninjan då?

Beror starkt på chassi, fläktar osv... men överlag ligger dom extremt lika... jag tror att en av dom vinner med högst två grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Tuniq tower är bättre, ja. Men 60 grader är inte mycket

60c på en 165a betyder minst 200 mhz lägre klock så i min värld är det en jefla massa. med dubbla 120mm på min ttower håller den 44c vilket tillåter mig klocka till 2.8 på en kass stepping

Tunic towern pippar dock bägge kylare i föregående inlägg med ca 10c enligt xbitlabs.com

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk

Tyvärr saknas fortfarande många tidigare tester vi gjort här på SweClockers sedan sidan gjordes om.

Men enligt tidigare tester gjorda här är några av de bästa luftkylarna:

Scythe Ninja,
Thermalright XP-120,
Tuniq Tower 120,
Thermaltake Big Typhoon
och
Zalman 9500 LED

dvs, precis de som nämnts ovan.

Oavsätt vilken av dessa som du väljer kommer du få ritkigt bra kylning

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Overklokk autocascade. Kyler ner till -100c eller LN2 (Flytande kväve) som är -196c.

Fast är det luft du snackar om så finns det många bra.
Dom som PowerSupply säger e dom bästa på marknaden.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Tyvärr saknas fortfarande många tidigare tester vi gjort här på SweClockers sedan sidan gjordes om.

Men enligt tidigare tester gjorda här är några av de bästa luftkylarna:

Scythe Ninja,
Thermalright XP-120,
Tuniq Tower 120,
Thermaltake Big Typhoon
och
Zalman 9500 LED

dvs, precis de som nämnts ovan.

Oavsätt vilken av dessa som du väljer kommer du få ritkigt bra kylning

Exakt, men om man prioriterar ljudnivå framför prestanda går nog 9500 bort, resten är jämna tycker jag och tuniq tower har blivit riktigt hypad på tester men vad jag har märkt kylen den bara någon grad bättre än ttbt och schythe ninja!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

ThermalRight SI-120 Om man har ett bra luftflöde kan man köra fanless men rekomenderas inte. SOm fläkt rekomenderas en Papst 120mm eller en Aerocool Streamliner 140mm.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Schyte Ninja är bäst om du vill ha den tyst. TTBT och Zalman 9500 är i princip identiska i prestanda, men många säger att dom inte får in en TTBT i datorn, o samma gäller med ninjan. jag har haft en ninja och en 9500 och gillade dom båda. ninjan va lite seg o montera då de metallbyglarna va rätt hårda. flänsarna på 9500 e lätt att böja. men kör man en 9500 kan man kyla vilken prolle som helst om man kör fläkten på 5 volt. Just ju kör jag en Schyte Samurai Z då jag inte fick plats med min ninja i mitt Lian Li G50 chassi den är jag helsåld på. den kyler nästintill lika effektivt som en 9500 och kostar mkt mindre. även på mindre varma prollar så kan man köra den utan fläkt.
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2453

Visa signatur

:)

Permalänk

Någon som vet om en ninja går in i ett sonata II chassi då?