Intervju med Fragbite

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt av polisen, grundläggande att man vet vad man ska göra när man gör ett tillslag, tråkigt att fragbite är nere.

Permalänk
Medlem

skulle vara så jäkla bra om alla nerlagda sidor gjorde tillsamans en massiv stämningsansökan mot antipiratbyrån, polisen hela kittet. känns som det här måste rysligt olagligt att bara plocka serverar utan att ens veta vad dom innehåller.

Visa signatur

Athlon64 3200+, Asus K8V-SE Deluxe , 2x 512mb 3200 samsung, AX800pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Tycker det är PRQ som gjort fel, vafan hostar dom siter som främjar piratkopiering. Idiotiskt tycker jag!

Det fungerar inte så. När man tecknar ett avtal med en serverfirma får man skriva under ett avtal där det står att tjänsten kan dras in om man ägnar sig åt olagligheter. Sen får företaget som hostar ens sidor ta ställning till abuseanmälningar, polisanmälningar, påtryckningar från UD osv.

Man kan inte kräva att de ska leka polis och sitta och söka igenom sina kunders data efter olagligheter.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det fungerar inte så. När man tecknar ett avtal med en serverfirma får man skriva under ett avtal där det står att tjänsten kan dras in om man ägnar sig åt olagligheter. Sen får företaget som hostar ens sidor ta ställning till abuseanmälningar, polisanmälningar, påtryckningar från UD osv.

Man kan inte kräva att de ska leka polis och sitta och söka igenom sina kunders data efter olagligheter.

Det vore väldigt bra till företagsspioneri om inte annat. Självklart ska de inte få gå igenom vad kunderna har på sina servrar, det kan ju vara allt från en företagshemsida till företagshemligheter. Dessutom får man inte hålla på och knäcka folks krypteringar och lösenord bara för att man vill kika på vad servern innehåller.

Permalänk
Medlem

Även Birdie (www.birdie.org, ett av Sveriges äldsta LAN, som säkert många av er känner till) drabbades av detta tillslag. Vi hade en server som drev game.birdie.org co-locate:ad hos PRQ, och även vår maskin blev beslagtagen, trots att vi inte har något som helst med The Pirate Bay att göra.

Helt sjukt att polisen kan gå in och ta VÅR egendom som bara råkar stå där. Men värst är det ändå för de företag som driver hela sin verksamhet på servrar som stod där.. vi kom ändå lindrigt undan då det inte var vår huvudmaskin som stod där. Men när får vi tillbaka vår egendom? Var är den?

Lerra i Birdie crew intervjuades kort av Expressen.se:
http://expressen.se/index.jsp?a=599722
Bästa kommentaren: "Vi bor i Sverige, det här är inte Kina".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
PRQ är en bra host. Det är inte Dom som har gjort fel. Utan svenska polisen som svalde betet totalt. Snacka om att dom kommer bli förnedrade.

Död åt Kapitalisterna. Länge leve komunismnen.

Skall ni ha en chans till åsikt i regerings sammanhang. Tänk inte på Piratpartiet. MP har samma värderingar och står för liknande som pirat partiet gör. Som medlem i MP och GU så vet jag vad jag talar om.

MP = Miljö Partiet
GU = Grön Ungdom, Miljö Partiet's ungdomsförbund.

Vad babblar du om? Miljöpartiet är definitivt INTE det bättre valet. De vill legalisera fildelningen för privat bruk. Bra för många men inte bättre än piratpartiet. MP vill istället höja priserna på bredband och kassetersättningarna för att kompensera artisterna. Vad man än tycker om fildelningen spelar ingen roll när en sådan idé drabbar de oskyldiga som inte fildelar. Det är bara valfjäsk från MP's sida.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeym
skulle vara så jäkla bra om alla nerlagda sidor gjorde tillsamans en massiv stämningsansökan mot antipiratbyrån, polisen hela kittet. känns som det här måste rysligt olagligt att bara plocka serverar utan att ens veta vad dom innehåller.

Så du tycker det vore bra att Svenska Polisen blir av med en väldans massa pengar? Isf måste du vara riktigt pantad, då de pengar de kan förlora kan ha använts till mycket gott i samhället. För att inte tala om att det är skattepengar vilket kommer drabba hela svenska folket. Så tänk till innan du gör ett sådant vidrigt uttalande.

APB däremot bryr jag mig inte om ifall de blir stämda till konkurs.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

TPB är ingen olaglig sida heller, så jag förstår inte bekymmret..

Permalänk
Medlem

Pontén är väl snart helgonförklarad av lobbyisterna

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCHiZOx86
Så du tycker det vore bra att Svenska Polisen blir av med en väldans massa pengar? Isf måste du vara riktigt pantad, då de pengar de kan förlora kan ha använts till mycket gott i samhället. För att inte tala om att det är skattepengar vilket kommer drabba hela svenska folket. Så tänk till innan du gör ett sådant vidrigt uttalande.

Så om polisen gör fel så borde dem inte bestraffas för sina misstag eftersom skattepengarna borde användas till något bättre? Om polisen kan göra lite vad det vill utan att få någon sorts straff och att de som drabbas av polisens misstag inte får kompensation så kan polisen bli ett instrument som de styrande i samhället kan använda för att få bort företag, organisationer, politiska partier och enskilda individer som har blivit en nagel i ögat på de som styr. Polisen ska följa lagen inget annat.

Visa signatur

C'est la vie!

Permalänk
Medlem
Citat:

De har ju inga problem med att slänga ut pengar på onödigheter från första början. Varför ska polisens offer inte ha samma rätt till ersättning som i vanliga fall? För att polisen gör så mycket bra? De har banne mig ett ansvar större än det mesta i detta land, och med det ansvaret en ordentlig nypa makt som de kan utöva. De ska de också utöva den makten med ansvaret som fäljer med.

Som ecto skrev, helt oskyldiga blev drabbade. Nån har gått in och faktiskt stulit deras egendom eftersom de inte hade med saken att göra, men för att det är polisen som snott sakerna skall man inte göra någonting åt det? Måste vara skönt att vara polis, att kunna stjäla saker och vara imun mot konsekvenserna. Kanske borde börja med det i vanliga fall också... om jag bryter mig in i en villa och snor någons saker så behöver jag inte ta straffet, eftersom jag är så snäll och gör så mycket gott i de flesta andra fall... yeah right, som om det skulle funka i detta land.

En annan sak som inte funkar är att sätta sig emot polisen, så även om de skulle bli stämmda och anklagade så skulle ingenting någonsin hända, eftersom det är dem själva som ska utreda det hela och är det någonting poliser kan mer än någonting annat, så är det att skydda sina egna skinn, även om de nu faktiskt _har_ gjort fel. Men de får iallafall veta att folk inte bara tänker sitta och ta det där solen aldrig skiner utan faktiskt reagerar på när polisen missbrukar den makt de blivit anförtrodda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tänk hur det skulle se ut om polisen gör en razzia mot en bil som de misstänker är full med knark på en parkering, och samtidigt beslagtog alla andra bilar på parkeringen bara för att de råkade vara i närheten. Då skulle nog några röster höjas mot hur polisen agerar och vad de har rätt att göra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecto
Tänk hur det skulle se ut om polisen gör en razzia mot en bil som de misstänker är full med knark på en parkering, och samtidigt beslagtog alla andra bilar på parkeringen bara för att de råkade vara i närheten. Då skulle nog några röster höjas mot hur polisen agerar och vad de har rätt att göra..

Jag tycker ni ska lämmna in en anmälan om stöld mot polisen om ni inte omedelbart vid nästa kontakt får veta var er server är och att ni får tillbaka den omedelbums. De var ute efter TPB, och borde då alltså inte haft någon som helst rätt att ta eran server, och även om de hade det, så har ni rätten att veta var den är och vad som händer med den, och framförallt när ni får tillbaka den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecto

Skillnaden skulle ju vara att polisen skulle bli tvungen att skaffa ett tillstånd för varje enskild bil. Det intressanta med det här tillslaget är att om all information som finns på Internet hade befunnit sig på servrar i samma rum som The Piratebay servern så hade polisen i teorin kunnat beslagta hela Internet.

Visa signatur

C'est la vie!

Permalänk
Medlem

belga, vi funderar på en polisanmälan. Inte för att vi tror att det kommer göra någon praktisk skillnad, utan mest av principskäl. Då får de iaf veta att vi som är kunder hos PRQ inte accepterar att våra saker utan grund blir beslagtagna av polisen.

Fryslagg; det är precis det jag menar. Polisen borde haft tillstånd för att beslagta servrar relaterade till The Pirate Bay, inte alla servrar som företaget som hostar TPB råkar ha i sina hallar. Jag finner det helt bisarrt att det kan fungera på det sättet. Jag skulle gärna se den där husrannsakningsordern och få veta hur i hela h-vete de lyckats få tillstånd att beslagta ALLT i PRQ:s hallar. Som att göra en razzia i en knarkarkvart och samtidigt få tillstånd att göra razzior i grannarnas lägenheter också..

Hur kan det funka på det här sättet? Fullständigt oacceptabelt.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fryslagg
Så om polisen gör fel så borde dem inte bestraffas för sina misstag eftersom skattepengarna borde användas till något bättre? Om polisen kan göra lite vad det vill utan att få någon sorts straff och att de som drabbas av polisens misstag inte får kompensation så kan polisen bli ett instrument som de styrande i samhället kan använda för att få bort företag, organisationer, politiska partier och enskilda individer som har blivit en nagel i ögat på de som styr. Polisen ska följa lagen inget annat.

Det måste finnas fler sätt än att straffa hela sverige genom att suga åt sig lite skattepengar, självklart ska ni ha kompensation för förlorade intäkter under tiden eran hemsida är nerlaggd och en ursäkt.

Men tycker fortfarande att det är fel att stämma polisen eftersom det kommer drabba resten av folket. De pengarna kan de gott och väl behålla till att sätta dit de riktiga rötäggen i samhället.

Alla har rätt till sin åsikt och detta är min.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Vi hyrde server från en cs bookningssida. Plötsligt, dog allt. Oj, snuten snodde våran tid. GE OSS PENGARNA TILLBAKA!
Hyrde faktist i 10 timmar för 40 kr

Hahahah fryslagg beslagta hela internet natthumor för mig ;D
garva så jag grät, hela världens datorer blir beslagtagna ^^

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Det måste finnas fler sätt än att straffa hela sverige genom att suga åt sig lite skattepengar, självklart ska ni ha kompensation för förlorade intäkter under tiden eran hemsida är nerlaggd och en ursäkt.

Men tycker fortfarande att det är fel att stämma polisen eftersom det kommer drabba resten av folket. De pengarna kan de gott och väl behålla till att sätta dit de riktiga rötäggen i samhället.

Att stämma någon, en myndighet i det här fallet är för att fastställa vilket belopp man ska ha i kompensation. Om polisen begår fel så får de betala för det, för man kan inte slänga en mynighet i fängelse för stöld.

sAnden Det är företaget som du hyrde servern av som du ska kräva på ersättning. Företaget som hyrde ut servern får sedan stämma polisen eftersom dom har förlorat inkomst.

Visa signatur

C'est la vie!

Permalänk
Medlem

Ni skall givetvis göra en anmälan hos polisen om att er utrustning blivit felaktigt beslagtagen och omedelbart kräva att få den tillbaka.
Ni skall också kräva att få veta utifall någon kontroll utförts på er server och om så är fallet göra en anmälan om intrång.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ne0m
Varför skulle "skita i det" när folk är så dj**** olagliga som dom kan bli? mer än hälften av den svenska befolkningen bör ju straffas, eller hur?

Så det är VÄLDIGT relevant vad folk har på sina hd:ar.

Dessutom är argument som hänvisar till de tidigare "betamax"-fallen och introduktionen till bandspelare är rätt "old" om man säger så, vi lever i en betydligt mer högteknologiskt samhälle, så de upphovsrättskyddade materialen om något blir väl berövat. Med dagens metoder är det inte direkt svårt heller att få tag på vad man vill i stort sett.. såå

Egentligen bör folk straffas efter förtjänst, helt enkelt.

Om nu svenska befolkningen har olagligt material på sina hårddiskar, vad har det med anklagelserna mot TPB att göra?

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Skall ni ha en chans till åsikt i regerings sammanhang. Tänk inte på Piratpartiet. MP har samma värderingar och står för liknande som pirat partiet gör.

Rick Falkvinge, ledare för Piratpartiet, håller inte med dig:
https://www.piratpartiet.se/forum/Topic24897-69-1.aspx

Permalänk
Medlem

Hm. Port 80 AB förser Sweclockers med bandbredd. Står servrarna där också? I så fall kanske det är dags att höra med dem vilka andra företag eller organisationer som hyr serverplats där.

I riskzonen: Piratpartiet, Sverigedemokraterna, Flashback...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Snälla Flpee gå ihop med övriga sidor som drabbats och stäm skiten ur APB om det går. Ni lär ju åtminstone kunna få ersättning i form av skadestånd men mig veterligen så är det högst på ynka 50 000. Det är ju ett grovt felsteg av Polisen att förstöra för andra företag på det här sättet. Nåt måste ni banne mig göra!

Älskar fragbite!

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Hm. Port 80 AB förser Sweclockers med bandbredd. Står servrarna där också? I så fall kanske det är dags att höra med dem vilka andra företag eller organisationer som hyr serverplats där.

I riskzonen: Piratpartiet, Sverigedemokraterna, Flashback...

Dock stog det på idg att det var rix port 80. Visst det är ju samma sak men dom har olika loggor

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att antipiratbyrån vill åt grejerna på tpb:s servrar kan jag förstå. Men att polisen ska sno ALLA servrar från detta företag? POLISEN borde ha tänkt till lite mer innan de började bete sig på gestaposätt. Självklart ska polisen stämmas i detta fallet då dom har gjort så himla fel det bara går. Som att kasta ut alla från ett höghus bara för att ett rötägg bor där.

Permalänk
Medlem

Ni som blivit drabbade kan ju kontakta Tomas Gilså, redaktör på Säkerhet & Sekretess / idg:

http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20060...

Permalänk

Jag är själv "Polis" på Fragbite, och det är tråkigt det som har hänt. Att oskyldiga företag ska bli drabbade på det sättet. Men jag tror att det inte lär dröja särskilt länge innan de får tillbaka servrarna då polisen bör förstå att de tagit fler servrar som inte alls har med TPB att göra eller några andra olagligheter. Jag hoppas att detta inte på något sätt påverkar fragbites ekonomi stort.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

De faktum ar fortfarande att det inte ar olagligt an sa lange att ha en tracker, sa jag forstar inte vem som godkande tillslaget, och eftersom de inte anklagat port 80 for fildelning sa forstar jag inte hur de kan ta deras och andras egendom, som inte pa nagot satt ar sammankopplat med TPB annat an att de var i samma fysiska omgivning.

Jag ar vanligtvis en fredlig person men jag skulle bli glad ifall nagan ville ta hand om ponten och ganget, borjar bli trott pa att sverige blir mer och mer likt ett kuba/kina etc, vart forsvann friheten som jag var sa stolt over att sverige hade....

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det inte alls är konstigt att dom tog alla servrar och inte bara vissa för hur kan de vara säkra på vilka servrar som det gäller?
Då måste de fråga vilka servrar det är och det blir ju inte lite konstigt när man ska göra en brottsundersökning.

Som jag förstår detta är det ett test, kolla rättsligt om det går att dömma för detta.

Det jag inte tycker om är att ni övriga som inte har något med detta att göra inte fått svar på vad som kommer att hända med era servrar, det är det jag är mycket kritisk mot.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Personligen tycker jag det inte alls är konstigt att dom tog alla servrar och inte bara vissa för hur kan de vara säkra på vilka servrar som det gäller?
Då måste de fråga vilka servrar det är och det blir ju inte lite konstigt när man ska göra en brottsundersökning.

Som jag förstår detta är det ett test, kolla rättsligt om det går att dömma för detta.

Det jag inte tycker om är att ni övriga som inte har något med detta att göra inte fått svar på vad som kommer att hända med era servrar, det är det jag är mycket kritisk mot.

Skitbra av dom om det är ett så kallat test som du säger. Om dom misslyckas i detta fall så lär det bli ännu svårare i nästa osv.. då har man detta fallet som ståndpunkt.

Så, kolla kommentarerna ovan: Om din bil står bredvid en bil med knark som polisen beslagtar, tycker du att det är rätt om dom beslagtar din bil också?

Visa signatur