En windowsinstallation med olika start alternativ?

Permalänk
Medlem

En windowsinstallation med olika start alternativ?

Jag har en vanlig Windows XP installation på en av mina hårddiskar. Trots jag ändå har en hyffsad dator och kör med en Raptor 76GB SATA disc som systemdisk så har min installation blivit sådär seg som den blir när man efter ett tag har en jävla massa processer när windows startar.
Jag defraggar varje kväll så hårddisken är prima.

Jag brukar vanligtvis gå in i "mcsonfig" och bocka av allt jag inte vill ska startas med windows och medans detta tar bort de mesta så ligger ändå en massa skit kvar å körs när jag startar dator.

Därför tänkte jag höra om man på något sätt kan ändra i boot delen att man kör samma windows fast med ett redigerat register så man slipper allt onödigt skit.
Jag vill kunna starta datorn precis som vanligt men min FTP server igång och allt annat, men även kunna starta den HELT clean. Ungefär som i felsäkert läge.
Vore helt underbart om det gick när man ska arbeta med Adobe After Effects, Cubase eller något annat program som är resurskrävande.

Kan jag lösa detta på något sätt?

Och nu vill jag inte höra nåt av detta:
1. Installera bara det nödvändigaste
2. Gör en till windows installation
3. Stäng ner allt i aktivitetshanteraren som du inte vill ska köras

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Prova Nlite http://www.nliteos.com/ där du kan göra en anpassad skiva med bara det du vill ha installerat och även om så behövs lägga till drivrutiner och göra en oövervakad installationsskiva vilket är kanon för då slipper man sitta framför datorn mer än nödvändigt utan går o fixar sig en kopp kaffe istället :D.

Permalänk
Medlem

hm jag undra om jag missuppfattade dig eller om du missuppfattade mig.

Nlite verkar göra en "slimmad" Win XP installations CD som man själv kan tweaka. Men vad hjälper det mig?
Jag ville ha ett och samma windows fast med olika startalternativ så jag kan starta min nuvarande windows installation fast med betydligt färre start processer.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan använda hårdvaruprofiler för att åstadkomma det du vill.
Kontrollpanelen -> system -> hårdvara -> hårdvaruprofiler

Kopiera din nuvarande profil så får du två separata profiler med inställningar, drivrutiner och aktiva tjänster att välja mellan när du startar Windows.

Visa signatur

There is no end to the infinite number of stupid things that could be done on a Turing complete system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M2
Du kan använda hårdvaruprofiler för att åstadkomma det du vill.
Kontrollpanelen -> system -> hårdvara -> hårdvaruprofiler

Kopiera din nuvarande profil så får du två separata profiler med inställningar, drivrutiner och aktiva tjänster att välja mellan när du startar Windows.

Aha, ska testas.

Men var ändrar jag vilka drivrutiner och tjänster som ska köras?
Måste jag starta med den andra profilen först och sedan ändra i windows? Så allt jag ändrar när jag har startat med den profieln sparas då och ändrar inte det som ligger sparat för den första profilen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

services.msc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
services.msc

Det som stoppas där, sparas den inställningen tills datorn startas om? Så det som stoppas inte alls startar när windows startar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur är det med msconfig då. Delar mina två olika profiler på samma eller är de olika så att jag kan ändra startalternativ där också som inte påverkar den andra startprofilen?

Visa signatur