Permalänk
Medlem

Game boy

Hejsan alla glada

Har ett gammalt game boy( det första) med en massa spel som ungarna spelar med, med funderar nu på att köpa ny game boy till dom. Vet någon om minna gammla spel funkar med dom nyare game boy?

Permalänk

Konsoler som har stöd för Game Boy-spel är:
Game Boy Pocket
Game Boy Color
Game Boy Advance
Game Boy Advance SP

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

villken av dessa ska man köpa då?

Permalänk

Game boy advance sp är fin. samma som vanliga advance fast med några extra finesser.

Visa signatur

alla barnen hade roligt på lanet utom kjell han hade en pc från dell

Permalänk
Medlem

vilka finesser?

Permalänk

Har inte Gameboy Micro stöd för gamla spelen också?

Permalänk
Medlem

Re: Game boy

De 2 du ska fundera på är väl isåfall Gameboy advance eller Gameboy Advance SP.

Gameboy advance SP är enligt majoriteten en skönare konsoll att spela på än det vanliga Gameboy advance. Plus att du har bakgrundsbelyst skärm, vilket innebär att man måste "kämpa" mindre för att se det som finns på skärmen.

Jag tror inte det är allt för lätt att hitta en vanlig Gameboy advance längre då GBA SP är förbättrad på varenda punkt. Sen att GBA SP även är snyggare och mer portabel än vanliga GBA är väl också en fördel :).

Jag har själv en GBA SP och är helt otroligt nöjd med den. Det är inte den senaste maskinen då det har kommit en ny konsoll med dubbla skärmar, varav en av dom har touch screen, alltså reagerar vart du trycker på skärmen. Men denna konsoll vet jag inte om den är bakåtkompitabel med vanliga Gameboyet så den kanske inte är det bästa valet för dig då.

En lite rolig sak är att du kommer att få lite färg även på de gamla svartvita spelen från Gameboyet, oavsett vilken av GBA du köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krigsholm
Har inte Gameboy Micro stöd för gamla spelen också?

någon som vet?

Permalänk
Medlem

Från nintendo.com:

Citat:

The Game Boy micro plays only Game Boy Advance titles, and that's over 700 games!

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Ja, en GBA SP är väl vad du behöver.
http://www.spelbutiken.se/php-bin/produkt.php?produkt=gba071

Verkar dock inte tillverkas längre? (Hittade inte den i så många affärer, och bara i några få färger).

Dock så är det väl (IMO) lättare att se vad som händer på den första gameboyskärmen. Den är trots allt gjord för monokrom grafik. Dessutom så är GBASP widescreen, du får alltså mindre skärmyta (tror jag) sålänge du inte drar ut spelen. Något som är bra däremot är att du kan simulera färg, det ser kanske inte jättebra ut, men det funkar. Man håller styrkorset/A/B-knapparna på olika sätt för att få olika färger, läs i instruktionsboken.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, en GBA SP är väl vad du behöver.
http://www.spelbutiken.se/php-bin/produkt.php?produkt=gba071

Verkar dock inte tillverkas längre? (Hittade inte den i så många affärer, och bara i några få färger).

Dock så är det väl (IMO) lättare att se vad som händer på den första gameboyskärmen. Den är trots allt gjord för monokrom grafik. Dessutom så är GBASP widescreen, du får alltså mindre skärmyta (tror jag) sålänge du inte drar ut spelen. Något som är bra däremot är att du kan simulera färg, det ser kanske inte jättebra ut, men det funkar. Man håller styrkorset/A/B-knapparna på olika sätt för att få olika färger, läs i instruktionsboken.

Haha du skämtar väl?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Haha du skämtar väl?

Man kan få olika färgteman som brun, grön, röd osv.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Kan nämnas att Nintendo DS även kan spela Gameboy Advance spel.

Permalänk
Medlem

Nintendo DS kan icke spela gamla Gameboyspel. Alltså de äldsta 4-bitspelen som är monokroma eller de lite mer moderna Gameboy Color. Den är endast kompatibel med Gameboy Advance och Nintendo DS-spel.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Som jag sa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s
Man kan få olika färgteman som brun, grön, röd osv.

Ja det vet jag, men att han försöker få Alsta att köpa en Gameboy istället för en GBA, måste ju vara ett skämt?
Eller ja, Alsta hade ju redan en GB, men han försöker ju få det att låta som att GB skulle va bättre än GBA.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk

Nej micro spelar endast Gameboy advance spel.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Citat:

Ja det vet jag, men att han försöker få Alsta att köpa en Gameboy istället för en GBA, måste ju vara ett skämt?
Eller ja, Alsta hade ju redan en GB, men han försöker ju få det att låta som att GB skulle va bättre än GBA.

Eh? Är du dum eller? Han HAR redan ett GB, jag sa bara att en GBA inte nödvändigtvis gör att spelen blir bättre på något sätt.
Seriöst, LÄS HELA INLÄGGEN OCH SLUTA VRIDA ALLT!

Och min mening var som sagt att om du bara ska köra Gameboyspel, så är GB Classic överlägsen GBA, då skärmytan vid 4:3 blir större (Tror jag?) och det är lättare att se vad som händer på den monokroma skärmen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Gameboy micro skärmen är out-of-this-world helt suverän och man stör sig inte det minsta på storleken. Dessutom kan du köpa kort så du kan använda den lilla maskinen till att spela mp3 och kolla på videos

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Gameboy micro skärmen är out-of-this-world helt suverän och man stör sig inte det minsta på storleken. Dessutom kan du köpa kort så du kan använda den lilla maskinen till att spela mp3 och kolla på videos

Kan bara hålla med har själv ett micro och smidigare softare spelmaskin får man leta efter. Skärmen är absolut inte för liten, den funkar sjukt bra.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

Återigen, GBM klarar inte GB-spel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Återigen, GBM klarar inte GB-spel.

Det finns emulatorer.

Permalänk
Testpilot

Om man orkar hålla på och flasha sitt DS så kan man även spela dom gamla spelen med emulator där också. Går också att spela NES-spel på den.

Det behöver dessutom inte bli så krångligt, finns folk man kan skicka in DS:et till så gör dom det för nån hundring. Det tillkommer ioförsig flashkort och liknande så det blir dyrare än att köpa ett GBA men jag tycker nog det är värt det då du kan spela spel från massor av konsoller på den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Om man orkar hålla på och flasha sitt DS så kan man även spela dom gamla spelen med emulator där också. Går också att spela NES-spel på den.

Det behöver dessutom inte bli så krångligt, finns folk man kan skicka in DS:et till så gör dom det för nån hundring. Det tillkommer ioförsig flashkort och liknande så det blir dyrare än att köpa ett GBA men jag tycker nog det är värt det då du kan spela spel från massor av konsoller på den.

Du behöver inte flasha din DS för att köra GBA-saker (de flesta emulatorer finns till GBA - NES, GBM, GBC, SMS, GG är det jag spelar). Det går alltså bra att emulera vissa gamla konsoller på en GBA.

Nu finns det även olika s.k. NoPass vilket gör att det inte känns lika motiverat att flasha sin DS (vilket dock kan vara bra att göra eftersom det ger dig skydd mot elakartade saker, men man kan alltid vara försiktig också).

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är allt tjat om DS och GBM för?
Killen ber ju om svar på om hans _gammla_ spel funkar med de nyare maskinerna, vilket är rätt enkelt.

Maskiner som klarar gammla GB-spel och Gameboy advance-spel:
Gameboy Advance
Gameboy Advance SP (som har bättre skärm och enligt mig även är en smidigare maskin överlag)

Maskiner som bara klarar GB-advance:
DS
Gameboy Micro

Så svaret på frågan är alltså GBA eller GBA:SP, om han vill köra sina gammla spel. DS och micro går ju bort eftersom de bara klarar de nyare advance-spelen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eh? Är du dum eller? Han HAR redan ett GB, jag sa bara att en GBA inte nödvändigtvis gör att spelen blir bättre på något sätt.
Seriöst, LÄS HELA INLÄGGEN OCH SLUTA VRIDA ALLT!

Och min mening var som sagt att om du bara ska köra Gameboyspel, så är GB Classic överlägsen GBA, då skärmytan vid 4:3 blir större (Tror jag?) och det är lättare att se vad som händer på den monokroma skärmen.

Jag har läst hela inläggen.
Hur kan du förespråka en monokrom skärm före GBA SP:s skärm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Humm, kan bara säga att Gameboy Color iaf. har väääldigt mycket bättre skärm än Gameboy Classic, skärpan är många gånger bättre.

Permalänk
Medlem

Och sen finns det dessutom inställningar på iallafall GBA:SP för att visa 4:3 precis som på gammla GB, har för mig att det är med någon av L/R man ändrar... dock är det ibland nice att köra de gammla spelen i WS också då båda fungerar. För övrigt så är det både bättre skärpa och ljus på ett GBA:SP än de övriga äldre , och det är inga problem att köra monokromt heller... mitt egna favoritspel just nu till mitt SP är Turtles från mitt gammla orginal-GB och det ser _precis_ likadan ut på båda maskinerna, fast med bättre skärma på SP

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
DS och micro går ju bort eftersom de bara klarar de nyare advance-spelen

Som sagt, det finns emulatorer för att spela de gamla gameboy-spelen. Det är inte samma sak, men det kan vara bra att veta vad det finns för alternativ.

Permalänk
Citat:

Jag har läst hela inläggen.
Hur kan du förespråka en monokrom skärm före GBA SP:s skärm?

För att jag anser att den monokroma skärmen är lättare och skönare att spela på än en "vanlig" skärm.
Exempelvis är det mycket lättare att se vad som händer på GBclassic än GBP.
Jag har spelat en del på GBclassic, och äger en GBP, GBC och GBA. Det är min åsikt helt enkelt. (Dessutom så är GBclassic skönare att hålla, men så är den också större och därmed ger bättre grepp).

Förövrigt så lär en GBM, flashkort och minneskort gå på över 2000:-, då får du en mindre skärm (och spelar man då i 4:3 så blir det ÄNNU mindre skärm) och en konsol med utstickande kort (tror jag?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!