Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Jo men jag menade inte i OSX-sammanhang, jag menade i största allmänhet. Lite offtopic kanske men det var bara en tanke som dök upp, det skulle vara intressant att veta hur det egentligen är.

Jo det skulle verkligen vara intressant att veta man kan ju undra varför det egentligen finns där om man ändå inte vet vad licensen som måste följas man borde kunna stämma de för orimlig licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Ja, jag vet att många tar PC som synonym för IBM-PC men ska man vara korrekt så är en Mac en PC.

Men då är det väl inget problem alls.
Han som skrev första inlägget undrade hur han gjorde på en PC och eftersom Mac är en PC och han då kanske har en Mac så har han ju redan OS X installerat (om han inte har en väldigt gammal Mac och då går det troligen inte…) och han i princip bara behöver ladda ner BootCamp, Parallels (eller alternativ) och köra igång med Win XPeller så parallellt med OS X…

Det var ju tusan vad enkelt svaret blev nu när massa intelligenta personer varit inne i tråden och klargjort alla begrepp.

[Vad skiljer ex.v. en Mac med OS X från en gammal Apollo som ju inte var en PC? Det kan väl något lobotomerat geni förklara…]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Apollo är/var ingen PC utan en AS (AS = arbetsstation).

Men som många påpekat redan, PC står för Personal Computer så i teorin är en Mac en PC MEN ( och det är ett stort MEN ) när man säger PC så menar man en IBM-PC eller senare/nyare varianter, det var IBM som satte "defacto standarden" att en PC betyder en x86 dator som består av ett antal komponenter (ex. BIOS).

En Mac har iofs numera processorer från Intel men dom har inget BIOS (dom kör EFI som inte dagens windows kan använda, möjligtvis så kommer vista att stödja EFI).

Det "bootcamp" bl.a. gör är att lägga en "BIOS emulator" mellan windows och EFI.

Däremot har jag aldrig hört att en Mac ägare kallat sin Mac för en PC!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD

Nej precis, aldrig att man säger PC om sin kära Mac
Och även de flesta PC-användare är ju noga med att särskilja mellan PC och Mac

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Jo det skulle verkligen vara intressant att veta man kan ju undra varför det egentligen finns där om man ändå inte vet vad licensen som måste följas man borde kunna stämma de för orimlig licens.

Hittade detta på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/End_user_license_agreement

Som jag förstår det så har EULA:n oftast visat sig vara icke-bindande då fall prövats i domstol i USA. Jag antar att en amerikansk EULA gäller "ännu mindre" för oss i Europa. Dessutom kan många licenser läsas först efter att produkten installerats, s.k. "shrinkwrap-agreements" som också tas upp i artikeln.

Nu känner i alla fall jag mig lite klokare, och kan med gott samvete klicka förbi EULA:n också i framtiden (Min plan för världsherravälde som gick ut på att gömma ett slavkontrakt längst ner i EULA:n för ett till synes oskyldigt program är alltså tyvärr inte genomförbar )

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Apollo är/var ingen PC utan en AS (AS = arbetsstation).

Precis min punkt, och vad skiljde en Apollo anno -89 och från en Mac IIfx med A/UX v2 anno -90?
Varför var det ena en AS och det andra en PC?
Egentligen inte så stor skillnad?
Definitionen på AS på wiki är ju:

Citat:

A workstation /…/ is a high-end technical computing desktop microcomputer designed primarily to be used by one person at a time, but can also be connected remotely to other users when necessary.

Begreppen PC och AS var ju redan överspelade då då en Mac kunde vara vilket som beroende på plånbok och geekighet.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Appropå det här med dubbla OS, är det nån som vet hur prestandan blir om man kör Windows XP brevid Mac OS X på ett annat skrivbord? Bra nog för att kunna spela Eve Online?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Appropå det här med dubbla OS, är det nån som vet hur prestandan blir om man kör Windows XP brevid Mac OS X på ett annat skrivbord? Bra nog för att kunna spela Eve Online?

knappt bra nog att köra 3d-skärmsläckarna i windows...

3d-accelerationen är lika med obefintlig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det "bootcamp" bl.a. gör är att lägga en "BIOS emulator" mellan windows och EFI.

Om jag inte minns helt fel så släppte Apple en "firmware" uppdatering som la till en BIOS "emulator" som andra nya datorer med EFI redan hade.
Vilket möjliggjorde BootCamp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
som sagt finns Vmware och andra system
för övrigt Tror jag inte att det är olagligt att köra OS x på PC därför

1 För man kan köpa OS X och patcha själv(även om man inte gör det SÅ KAN MAN swec tillåter ju snack om fildelnings program trots att alla vet att folk tankar ”semesterfilmer” )
2 Vist det står i licensavtalet att OS X bara får köras på mac men apple har faktiskt inte rätt att bestämma det. Skulle det vara olaglig borde det vara otillåtet att länka till a-patch för MSN då man bryter mot licensavtal även där.
3 Man måste cracka något antipcskydd men det är faktiskt inte olagligt i Sverige då sådana skydd får kringgås om det hindrar en från att köra en produkt på en viss maskin.

Du vet att det är emot reglerna att diskutera a-patch också?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Du vet att det är emot reglerna att diskutera a-patch också?

Nej det har det aldrig varit den rekommenderas ju här
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...