Permalänk
Medlem

filepixel.com

filepixel.com är en sajt jag skapade som ett projekt för en kurs jag hade i år två i Gymnasiet. Den gick online i Februari och blev väldigt populär. Nu har jag precis lagt upp sajten igen efter en hel månads downtime pga serverbyte och andra problem. Ville bara tipsa er om sajten som satsar på att vara lättanvändlig och stabil.

Ni behöver inte registrera er för att ladda upp bilder!

Ni får ladda upp hur många som helst!

Det går att ladda upp nio stycken bilder samtidigt!

Ni får ingen krånglig länk till era bilder utan en simpel (filepixel.com/minbild.jpg)

Sajten finns på engelska men också på svenska!

Den är gjord på en mac

Kom gärna med massa kritik för jag vet att det finns oerhört mycket saker att förbättra. Förslag på förbättringar mm är väldigt välkommet.

Ifall någon är intresserad av något slags samarbete eller vill ha en reklam på sajten så hör av er till pixels@filepixel.com

Permalänk
Medlem

Trevligt, snyggt domän också.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=filepixel&btnG=S%C3%B6k&m...
Ger ca 146 träffar på google.

Gör lite reklam!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Trevligt, snyggt domän också.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=filepixel&btnG=S%C3%B6k&m...
Ger ca 146 träffar på google.

Gör lite reklam!

Tack Jo borde börja sprida den lite. Hittils har det i princip bara varit användare som spridit den till vänner osv

Permalänk
Hedersmedlem

En radera-funktion kanske kan vara på sin plats?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
En radera-funktion kanske kan vara på sin plats?

kan svara i hans ställe på denna fråga då han svarat på den i worldofwar.ses forum en gång redan.

det kommer att komma i en senare version av hemsidan!

Permalänk

Du skulle kunna göra så att när man valt att ladda upp 3 bilder, och sen när man kommer på att man vill ha en fjärde, så försvinner inte sökvägen till de tre första.. är lite drygt att lägga in dem igen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Du skulle kunna göra så att när man valt att ladda upp 3 bilder, och sen när man kommer på att man vill ha en fjärde, så försvinner inte sökvägen till de tre första.. är lite drygt att lägga in dem igen.

Smart Ska titta på det tack för tipset.

Permalänk

Lägg till en ruta eller nått där det står hur stora filerna får vara och vilka format den tar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Lägg till en ruta eller nått där det står hur stora filerna får vara och vilka format den tar...

Faktiskt. Det står bara att den tillåter de vanligast filformaten och att man får ladda upp lite större grejer, men itne hur stora elelr vilket format. Kan vara bra att veta om gränsen är på 5mb, 50mb eller större. Man kan ju tom ladda upp hela .avi filmer om gränsen är nog stor.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Lägg till en ruta eller nått där det står hur stora filerna får vara och vilka format den tar...

Ska göras Inga filmformat tas det är bara bilder och flash filer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Vad händer om man laddar upp en bild med ett filnamn som redan existerar?

Permalänk
Medlem

Tveksamt domännamn - "pixel file", visst, men vad är en "file pixel"? Och hur är det copyright på den lilla loggan, egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag testade ladda upp en fil med samma namn som den iNi skickade:
http://www.filepixel.com/=D__.jpg

Permalänk
Medlem

Jättebra! Den här kommer jag använda.

Jag tycker du ska ta bort splash-sidan, den är bara onödig. Byt ut mot en "in english" eller "in swedish/på svenska" nånstans på sidan, så man snabbare kan göra det man kom till sidan för.

Visa signatur

:€

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur säkert är det där systemet?
Om bilderna sparas direkt på hårddisken är det ett givet säkerhetshål, bara för att det är en bild så kan den innehålla elak kod(finns virus som maskerade sig som bilder bland annat).

Om du använder någon slags databas, antag att bilderna är blobbar i en sqldatabas, och uppladdningsfunktionerna är skrivna php, så är också det ett säkerhetshål, för så vitt jag vet finns inga gratismoduler till php som klarar av att ladda en bild direkt som en blob i en databas, php måste spara temporärt som en fil på hårddisken, och där vi får samma problem som om du inte använder en databas.

All php filuppladdning bygger på att man har betrodda användare.

Sen kan jag ha fel, du kanske använder någon helt annan metod, men jag har lärt mig undvika php och publik filuppladdning av nämnda orsaker.

Ta inte illa upp av mitt inlägg, jag söker bara informera om säkerhetsluckor i php =]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kwissus
Hur säkert är det där systemet?
Om bilderna sparas direkt på hårddisken är det ett givet säkerhetshål, bara för att det är en bild så kan den innehålla elak kod(finns virus som maskerade sig som bilder bland annat).

Om du använder någon slags databas, antag att bilderna är blobbar i en sqldatabas, och uppladdningsfunktionerna är skrivna php, så är också det ett säkerhetshål, för så vitt jag vet finns inga gratismoduler till php som klarar av att ladda en bild direkt som en blob i en databas, php måste spara temporärt som en fil på hårddisken, och där vi får samma problem som om du inte använder en databas.

All php filuppladdning bygger på att man har betrodda användare.

Sen kan jag ha fel, du kanske använder någon helt annan metod, men jag har lärt mig undvika php och publik filuppladdning av nämnda orsaker.

Ta inte illa upp av mitt inlägg, jag söker bara informera om säkerhetsluckor i php =]

Självklart tar jag inte illa upp Det är bara trevligt med användare med synpunkter/åsikter etc

För att svara på din fråga så är jag rädd att du inte riktigt har rätt i det du säger. När en bild laddas upp så kontrolleras mime-typ och filändelse. Uppladdade filer exekveras aldrig av PHP. Och så länge filen inte har ändelsen .php eller .cgi så kommer den inte heller kunna exekveras genom en förfrågan mot Apache.

Så länge man kodar korrekt är filuppladdning lika säkert som vilken php-applikation som helst.

Och att servern kör systemet FreeBSD gör den ännu säkrare mot intrång och andra fulheter än tillexempel windows xp som är som en öppen port i jämnförelse

Permalänk
Medlem

Är det egen server du har? För om många börjar använda sidan behövs det väl ganska mycket bandwith.

Permalänk
Medlem

Blir det inte dyrt om sidan blir populär? Mtp att du inte har nån reklam menar jag. Annars verkar den trevlig.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Senare får vi se hur jag gör för att hålla den i drift. Blir nog någon form av reklam till slut eller kanske donationer. Jag har redan fått mail av folk som velat donera så vi får se

Permalänk
Medlem

Varför funkar inte sidan längre?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd