var har beteckningen för dual core/channel tagit vägen?

Permalänk

var har beteckningen för dual core/channel tagit vägen?

När min dator var helt ny, dvs för ca 1år sedan så stod det i mina papper från Dell att det skulle vara en dual core/channel (minns inte exakt vad de stod i papprena). Hur som helst så när man gick in i t.ex. dxdiag och tittade på processorinformation så stod det "Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.60GHz(2X)". Troligen indikerade den där 2X att det var dual core/channel.
Denna 2X stod även på lite andra ställen runt om i datorn och i program som tog reda på systeminformationen.

Men nu till "problemet". Efter att jag har formaterat om datorn så är alla spår av dual core/channel borta. Det står inga "2X" någon stans. Så frågan är då, kör datorn fortfarande på dual core/channel eller är det så att jag har missat installerat någon moderkortsdrivrutin ibörjan av ominstallationen vilket då leder till att datorn inte utnyttjar funktionen?

Självklart kan jag ha fått något om bakfoten då jag inte är så hemma i denna del av världen.

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om Hyper-Treading är aktiverat?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller enklare, tryck CTRL ALT DEL, välj flik "Performance" och titta om du har två fönster för processoranvändning.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för din processor?

Permalänk

Hyper-threading (HT) har inget med "dual core" att göra och det finns inga drivrutiner att installera för Intel processorer.

Om du har ett Intel chipset (troligen då det är en DELL) så se till att du installerat "Intel INF update" utility (finns att ladda ner på Intels hemsida) samt kolla i enhets hanteraren att din Windows installation installerat din PC som "ACPI Multicore PC" och inte "Uniprocessor". Du kan ändra det här i så fall och då detekterar den den andra kärnan efter omstart. Intel INF update utility behövs för att hjälpa windows förstå vilken typ av hårdvara (processor/chipset/Sata/IDE) som finns i din burk.

Kör du på Nforce (Nvidia) chipset, bör du installera drivrutiner för det moderkortet.

Visa signatur

Göran. A