SGI 320 med dubbla P3 450????

Permalänk
Medlem

SGI 320 med dubbla P3 450????

Tjena.
Jag har fått tag på 3st SGI 320 maskiner varav den ena har dubbla p3 450 prollar, nu undrar jag om det är nån som vet när den"andra" träder in å gör nått jobb...den är nämligen helt kall medans den "första" är ljummen på kylflänsen.
Min gissning är väl att båda bara jobbar om man har en applikation som på nått sätt aktiverar den..men som sagt jag gissar ju bara.

Visa signatur

- DE VAR INTE JAG!!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Folk som kan något om SGI kommer förr eller senare att hitta hit.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

320:an är väl egentligen en PC med lite annan arkitektur, så den jobbar som en vanlig PC när det gäller andra processorn. Dvs. den andra CPUn träder in multitrådade programvaror.

Och båda borde vara varma, har den andra CPUn det separata spänningsregulatorkort som behövs för att köra dual? Samt är operativsystemet inställt på "silicon graphics visual workstation" istället för vanlig PC.

Permalänk
Medlem

Spänningsregulatorn kan jag inte svara på om den finns eller inte..har ingen aning om hur den ser ut.

Däremot kan jag säga att jag inte ställt in win2000 på att köra på nått speciellt sätt, har tittat runt lite men hittar ingen stans att ändra detta, tror du att du skulle kunna ge mej ett tips???

MvH

Visa signatur

- DE VAR INTE JAG!!

Permalänk

Nu vet jag inte om det är något speciellt med SGI, men på en vanlig PC-maskin ska win2k upptäcka bägge CPUerna automatiskt under install. Hur många CPUer visas i aktivitetshanteraren? Är det bara en?

Det kan ju vara så enkelt att kylningen kanske har tappat kontakten med CPU-coren på CPU2, så det är därför den är ljummen. Kanske inte jättetroligt men chansen finns.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jupp det är bara en som syns, kollade om kylflänsen satt på bra på den ljummna processorn och det verkar "stabilt"

Visa signatur

- DE VAR INTE JAG!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crude3
Jupp det är bara en som syns, kollade om kylflänsen satt på bra på den ljummna processorn och det verkar "stabilt"

Är väl ändå den kalla du ska känna på eller?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Körde inte SGI med ett eget modifierat W2k pga hårdvaran inte var standard.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Modifierat och modifierat, man fick välja om man hade Standard PC (eller ACPI PC), eller SGI Visual Workstation 320 i installationen. Så alla Win2K-versioner funkar ju.

Ta ett kort på moderkortet förresten, så vi kan se om allt sitter där det skall.

Permalänk

Interssant... funderade på det där idag när jag såg ett moderkort med plats för dubbla p2:or.

Permalänk

På "jobbet" har vi nåt liknande härke, en dell med 2 P2 400mhz. Förklaringen jag fick var att datorn inte riktigt kunde använda båda processorerna utan den andra fungerade mest som matematikprocessor och inte var igång direkt. Den kör iofs på NT men det är ju ungefär samma skit.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

windows Nt och därifrån härstammande hanterar väl dubbla processorer precis som man bör när det är smp, lasten fördelas.

Har aldrig hört om att en vanlig pc skulle använda den andra cpun för särskillda beräkningar, isf är det ingen standardhårdvara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Ah precis en sådan jag menade, utan den kan man inte köra 2 CPU:er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
en voltregulator...

http://www.noizu.biz/EBay/Products/DSC01734.jpg

du har PM...

spänningsregulator på svenska

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k