Permalänk

vattenkylnings inköp

hej alla glada,
Ska inskaffa W/C till nya systemet, och tänkte höra vad ni säger om detta lilla paket.

Radiator: HW Labs radiator, BlackIce Extreme III XFlow
eller
HW Labs radiator, BlackIce Extreme III
har inte bestämmt mig om jag ska ta en dubbel eller trippelradiator,
hur stor är prestandaskillnad melland dessa?

Pump: Swiftech MCP655

Cpu-block: Swiftech STORM

GFX-block: Danger Den Maze4

Övrigt: Danger Den FillPort + vattentanken.
Ska köra med 1/2" nipplar samt 5/16"ID - 7/16" slangar.
Det ska vara ett tyst system ^^.

Permalänk
Medlem

Re: vattenkylnings inköp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykla_omkull
hej alla glada,
Ska inskaffa W/C till nya systemet, och tänkte höra vad ni säger om detta lilla paket.

Radiator: HW Labs radiator, BlackIce Extreme III XFlow
eller
HW Labs radiator, BlackIce Extreme III
har inte bestämmt mig om jag ska ta en dubbel eller trippelradiator,
hur stor är prestandaskillnad melland dessa?

Pump: Swiftech MCP655

Cpu-block: Swiftech STORM

GFX-block: Danger Den Maze4

Övrigt: Danger Den FillPort + vattentanken.
Ska köra med 1/2" nipplar samt 5/16"ID - 7/16" slangar.
Det ska vara ett tyst system ^^.

Om jag inte minns helt fel så är BIX radiatorerna anpassade för fläktar med 100cfm> så om du vill ha ett tyst system tycker jag du ska köra på exempelvis Thermochill PA120.2 el 120.3. Jag kör själv med en 120.2 och ett par yate loons på en fläktkontroller, vilket funkar finfint.
Hur stor prestandaskillnaden är kan jag tyvärr inte svara på. Hade jag haft plats hade jag tagit en trippel ist för en dubbel.

Pumpen ska vara ganska tyst vad jag hört, dock dumpar den en hel värme så en
dcc ultra kanske vore något. http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/3735/...
Det finns en hel del olika toppar, versioner mm av denna pumpen, kan inte säga så mkt om alla olika versioner men tycker iaf att du ska kolla in denna pumpen och dom olika moddarna mm man kan göra. Funderar själv på att byta till en dcc ultra då min nuvarande pump (Aquaxtreme 50z) låter riktigt högt:(

Har du redan fillporten o vattentanken?
Finns ju annars en fillport gjord av delrin, så slipper du alu i systemet.
Sen kan man ju köra med T-koppling ist för tank. Blir dock lite svårare/jobbigare att lufta systemet.

Annars ser det finfint ut:)

Är själv ganska ny inom vattenkylning så du ska nog vänta tills lite fler , mer insatta i ämnet svarar;)

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Re: vattenkylnings inköp

Någon borde ta och uppdatera vattenkylningsFAQn snart för det här börjar bli lite tjatigt.

Radiator
Täta radiatorer som BIX presterar inte så bra om de inte får starkare fläktar. Om du sattsar på tystnad så är ThermoChills PAserie the best of the best, men de kostar även därefter. Näst bäst är Coolteks/Swiftechs radiatorer (samma radiatorer olika namn). ThermoChill brukar bli billigast från vcore.dk inkl frakt och nipplar medans cooltek brukar bli billigast från ekwaterblocks.com inkl frakt och nipplar.

Fläktar
Yate Loon D12SL-12 är vad jag vet obesegrade när det gäller låg ljudnivå/prestanda ratio, dessutom är de billiga! Det är samma fläkt som nexus real silent fläktar. Få fläktar är dock tysta nog för att kallas tysta på 12V, därför är en bra fläktkontroller ett måste för en tyst dator. Jag kan rekommendera mCubeds T-balancers, det blir knappt bättre än deras nya bigNG.

Pump
MCP655 är rätt stark men dumpar lite väl mycket värme. I läge 5 ska den inte vara speciellt tyst men den är enkel att sakta ner. För tystnad vore som sagt en DDC-Ultra lämpligt, den har även bra med kraft. Den svagare modellen DDC-Pro är ännu tystare än Ultran. En undervoltad ultra är dock optimalt då man kan få Pros prestanda och tystnad men ändå vrida upp om man vill det. mCubeds bigNG vore kanske lämplig för att reglera den med? Pro och Ultra brukar bli billigast från alphacool.com.

CPUblock
Storm presterar väldigt bra men kan ibland vara mycket dyrare än block som presterar nästan lika bra t.ex AquaXtreme/D-TEK MP-05 eller alphacool nexXxos XP rev 2.

GPUblock
Det finns inget test som är bra nog för att avgöra vilket block som egentligen är bäst men DD maze4, Swiftech MCW60, Silverprop Fusion och AQX/D-TEK MP-1 tillhör alla eliten. När det gäller minnesflänsar så är Swiftechs MC14 de bästa.

Övrigt
DDs fillport är av alu vilket man bör försöka undvika så gott man kan. Men det är bara en fillport som inte kommer i direkt kontakt med vattnet så det är inte jätteviktigt, kör DD om du vill ha tanken. Men bäst i längden är petrastechshops delrinfillport.

7/16" (11,1mm) ID slang är bäst för G1/4 BSP nipplar men skillnaden är knappt märkbar jämfört med 1/2"(12,7mm) ID. Tygon tillverkar bland de bästa slangarna och kan köpas hos petras och alphacool. De bästa G1/4 BSP 1/2" nipplarna säljs hos EK.

Btw så har petra just börjat sälja kit, jag har inte kollat så noga men det verkar bli rätt billigt?
http://www.petrastechshop.com/wacoki.html