Permalänk
Medlem

Webbspel, java eller flash?

Tja

Jag arbetar som flera av er vet på ett stort community som kommer öppnar inom kort. Till detta community kommer vi att ha en spelhall som vi kallar det, en avdelning där man kan spela spel mot andra medlemmar.

Nog om det, men spelhallen är en väldigt stor satsning, typ en tredjedel av hela communityt faktiskt.

Vi söker en programmerare till detta, men det är inte vad tråden handlar om, men har ni intresse så messa mig (ja, det är pengar inblandat), men det ställer lite krav. Ni behöver inte vara experter, men ni ska kunna skriva applikationerna utan att be om hjälp på typ swec hela tiden.

JAVA ELLER FLASH?
Vi har sagt såhär: "när vi hittar en programmerare vi trivs med så är får spelen bli i det formatet han föredrar". Alltså så har det kvittat för oss om det ska göras i flash eller java (kanske finns något mer alternativ också?).

Men vi kan väl erkänna att vi inte gjort någon vidare undersökning angående hur bra detta resonemang är, så swec är rätt ställe att fråga på.

Är något av dessa format betydligt bättre än det andra för vårt ändamål?

Flash är väl vanligare och finns mer ofta installerat hos användarna, antar jag. Java har väl så vitt jag vet lite bättre prestanda och möjligheter kanske?

Kompatibilitet är i alla fall ett starkt argument. Om man säger att 98% av besökaran har fungerande flash men bara 70% har java, då ligger flash ganska bra till. Naturligtvis kan man ju ha en länk till javainstallation samtidigt, men ändå.

Mja, någon som har något vettigt att tillföra, eller ska vi fortsätta säga "välj vilket språk du vill"?

// Tobbe

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt så är java bättre. tex. så är enda sättet att skicka tcp trafik i flash är via strängar / objekt som är serializerade med xml men i java så kan du skicka binärt .. vilket är en väldigt stor skillnad i mängden data.

Fast som du sa så är det fler som har flash och sen upplever jag att java apps är extremt segladdade.

Permalänk
Medlem

Kanske inte är ett riktigt svar på din fråga, men kolla runt lite o läs så bildar du dig snart en god uppfattning

Java vs Flash

Rent spontant känns det som om att Java i alla fall ger lite fler möjligheter. Om det visar sig vara så att Java är ett bättre alternativ, så oroa er inte för mycket för kompatibiliteten. Om ni erbjuder en bra tjännst så skulle jag vara mer än villig att installera java!

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det var kanske lite billigt av mig att inte nämna mer detaljerat vad applikationen ska användas till, och vad vi ställer för krav på den etc som kan vara helt avgörande för frågan.

Jag tänker inte spoila för mycket, även om spelhallen inte blir något unikt direkt, bara en kul grej så att medlemmarna stannar lite längre än vad de annars skulle.

Spelhallen kommer att bestå av ett gäng olika spel, vissa är enkla, vissa är lite mer komplexa. Vi kommer öppna tjänsten med en väldigt liten spelhall, tänk er memory, pong, ehm, småspel. Sedan planerar vi större saker som kanske 3dspel, små små rpgprylar, singpleplayerspel som korta modeller av super mario. Vissa med realtidsnätverk och vissa som är mer turbaserade, typ schack. Allt som görs ska loggas i en mysqldatabas för att hantera poäng etc. Jag vet inte om det är världens bästa metod för att hantera det, men det är viktigt att allt går genom oss så att vi kan logga vad som händer för topplistor som är universella för alla spelen. Alternativt att spelet genererar loggfiler som sedan vid avslut läggs hos oss som då utför mysqloperationer - låter ganska vettigt om jag får säga.

För er me säkerhetstänk: Nej, appleten / flashobjektet kommer själv inte utföra databasjobb utan de kommer skicka data till en phpfil som sedan gör allt databasjobb.

Sen blir det ett jävla projekt att se till att folk inte kan fuska och uppa egna listor, men det ska nog gå att lösa hoppas jag.

En liten detalj: Skulle man tappa respekt för tjänsten om den hade blandade typer av format? Vissa av våra spel skulle kunna vara i ren html+ lite js... Vissa kanske gör sig bättre i flash.
Så länge de har generisk design och återkommande funktion så tror jag inte att folk skriker, men det vore nog marginellt snyggare att ha alla i samma form så att säga. Jaja

Permalänk
Medlem

Java och flash används alltid bäst när det smälter in i sidan och används för att ge extra funktionallitet som ligger utanför html's gränser. Så görs allting med samma layout färgshema osv så är det inga problem. Det är bara vi teknik-nördar som bryr oss om vad det är gjort i.

Vad som skulle vara mycket sunt är att skriva ett backend med tcp tafik som tar hand om loggning och allt detdära :), fast det kanske är jag som bara blir teknik-nörd igen

Permalänk
Medlem

Ska du göra ett virtuellt community? Liknande habbo? Man kan ju använda Shockwave, Flash, Java osv men det som brukar användas då är Flash och Shockwave.

Permalänk
Medlem

Angående Java vs Flash. Flash kan skicka även binärt iom flash player 9, så där har inte Java en fördel länge till.

totoo frågan du bör ställa dig är om ni även vill bygga server delen själva eller använda en befintlig så som Smartfox eller Electroserver. De nämnda var för Flash applikationer.

Köper du en färdig slipper du lägga ett antal månader på att utveckla en egen och kan direkt komma igång med spelutvecklingen. Nackdelarna är då att du kanske får vissa begränsningar, eftersom servern kanske inte har all den funktionalitet du önskar och det kostar en slant. Utvecklar du egen däremot, så väljer du ju själv vad du vill implementera och slipper betala licens kostnader.

Jag körde på smartfox servern, den hade allt jag önskade. För att nämna lite godis: Databasanslutning direkt genom servern (borde vara nästan 100% säkert mot fusk) övervakare (spectators) och det bästa av allt: server side Extensions (ska inte gå in nått djupare på vad det är, men det är spelscript som man kör direkt på servern, vilket gör att klienten inte behöver fatta några viktiga beslut så som vems tur det är.)

Som du kanske listat ut bygger jag ett liknande system som du beskriver i din tråd, har nog redan all den funktionalitet du eftersträvar. Så ett sammarbete kanske vore intressant i framtiden? Är du intresserad kan du PMa mig så kan jag ge dig en liten demonstration.

Permalänk
Medlem

hellre flash än java..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1: vem är målgruppen?

2: vad är det mest troligt att målgruppen har installerat på sin dator?

3: är målgruppen benägen/villig/kompetent att installera java/flash på sin dator?

Rent spontant känns det som att om du riktar dig till teknikintresserade människor så kvittar det, då sådana utan problem kan slänga in java på sin burk. Om målgruppen däremot är lite mer tekniskt eftervarande skulle jag rekommendera flash, då det dels är mer sannolikt att de redan har det installerat, och dels är lättare att installera och få att funka i webbläsaren än java (imo).

Men å tredje sidan har väl IE någon default-java-runtime, inte sant? I så fall är jag beredd att omvärdera min åsikt ...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ska du göra ett virtuellt community? Liknande habbo? Man kan ju använda Shockwave, Flash, Java osv men det som brukar användas då är Flash och Shockwave.

Läs, han frågar om Spelkodning, inte om hela communityt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inte svårare än att vi säger "om ni ska använda spelhallen så får ni installera detta, annars får ni vara utan!". Så kan vi göra utan att tappa speciellt mycket, men det är ändå positivt om verktygen finns hos klienterna från början.

Nu har vi två alternativ, en kille har börjat på ett javaspel som ska vara någon form av test där vi tar fram hur det hela ska vara uppbyggt, samtidigt som ett annat gäng har visat intresse för en helhetslösning i flash.

Oavsett vilket system vi använder så krävs det en del förarbete då alla spel ska använda ett generiskt ramverk med mera. Men men, om det är fler som är intresserade av att göra en insats så är det bara att skrika till. Vi pratar ett stort och långsiktigt projekt här. Inget "gör fem spel och dra", utan vi pratar något löpnade så länge communityt lever. Fast vill någon göra något litet och kort så fungerar det också, då fixar vi bara en ersättare sen.

Jaja, min syn på det hela nu är att flash är ett lite bättre alternativ, men bara lite, det är gränsfall till att det kvittar helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Läs, han frågar om Spelkodning, inte om hela communityt.

Jaha okej.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni ska satsa på flash. Har inga erfarenheter av att skapa applikationer i några av "språken" men jag har aldrig orkat ladda hem java och installera det (tycker att det känns stort och klumpigt) utan lämnar då hemsidan, om det krävs en "insticksmodul" som tar flera min att installera samt kräver en reboot.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"