Permalänk

Nybörjar Clockare!

Hej!
Jag har för första gången, efter att ha läst lite i forumets stickys försökt mig på att överklocka processorn. Jag kör med en 3200+ 939 och har överclockat från 2010 Mhz till 2300 Mhz. Jag har även höjt grafikkortsfrekvensen från 66 till 69 eftersom jag har för mig att den tål överclockningen bättre så. Jag kör med två styck 512 varav en är en PC2700 vilket är sämre en den andra som är PC3200.
Det jag undrar över är om minnena klarar av överklockningen och hur jag märker om de överbelastas.

Denna bild kanske säger er mer. Ration tror jag är FSB : DRAM 1:1,2
http://img67.imageshack.us/img67/8323/namnlszf0.jpg

Blir även tacksam för tips och sånt...

Permalänk
Medlem

du ska inte ändra grafikkortsfrekvensen... det kan skada grafikkortet (tror jag iaf ^o)...
sedan för att trsta stabiliteten på minnen och cpu så kör en blend i prime i ett antal timmar...

//Stefan

Permalänk
Avstängd

Intressant att du får dual chanel med den minnesuppsättningen. Mata CPun med mer volt, du kan lätt gå upp till 1.6.

Jag kör också min clock på CPU/12 märkt mina minnen blir ostabil om de körs på högre divider (Lägre Hz).

Troligtvis kommer dina minnen sätta stop före Prollen, om du vill toppa clockningen till 2,6-2,8-3,0Ghz så bör du investera i ett par sjysta klockminnen. Finns en bunt bra därute, skulle själv vilja ha ett par Crusial Ballistix Tracer.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Ändra FÖR GUDS SKULL inte frekvensen till grafikkortet, lås den på 66mhz- Däremot kan du ju med fördel klocka grafikkortet i sig, men inte bussen till det! Risken är väldigt stor att du pajar mobo/graffe

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

ok, brb, ska ändra tillbaka detdär, men jag kör ju på 191Mhz på minnena och PC2700:an tål väl som standard 166? hur ska jag göra? gör det inget?

Edit: OKej nu har jag ändrat tillbaka den till 66! Men hur påverkas grafikortets prestanda av att ändra detdär?

Edit: [Sun Jul 23 19:54:38 2006]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file. Vad betyder dettA?

Permalänk
Medlem

Det betyder att du har klockat för mycket. Jag antar att det är CPU'n och det betyder att CPU'n läser fel. Dra upp volten lite om du inte redan har gjort det.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

som Paradis sa höj volten, sänk dina timing lite till, sätt så minnena körs någon mhz runt 166 eller lägre.

Permalänk

OKej, tack för tipsen, hur gör jag så att minnena inne ökas med FSP? alltså ändrar ratio? För det fanns ingen ratio grejj i bios, kanske hette ngt annat så jag inte kände igen det. Men ska iaf försöka få det runt 166 Mhz... Vad är timing för något och vad ger det?

Permalänk
Medlem

Du ställer in divider på minnet så det inte kör synkat med FSB'n.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Du ställer in divider på minnet så det inte kör synkat med FSB'n.

hehe, jo det har jag fattat, grejjen är att jag inte vet hur man gör det.

Permalänk
Medlem

man höjer SPÄNNINGEN. Volt är en enhet för spänning (tror jag skrivit det i 25 trådar snart, men nån gång måste ju folk lära sig eller hur? )

PC2700 kör i 166mhz, det är riktigt. Så det är fantastiskt att dina minnen går att köra i 197mhz. Säker att inte båda är pc3200?

Om minnena bråkar så brukar man märka det genom, konstiga blåskärmar eller att spel/program bara stänger av sig och man hoppar ut till windows utan anledning.

Ska du klocka mer så är det bara att dra på med högre spänning till CPUn och kompensera med lägre minnesdivider (försök vara runt 166mhz om du verkligen kör med pc2700) och även sänka HT Bus multipeln till 4 eller 3.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Tack tjalve, jag vet det där, och jag vet vad spänning är U=RI I=Q/t U=E/Q osv...
Men hur håller jag nere minnes frekvensen vid 166 om jag vill höja FSB:n till 230 t.ex... Den är just nu satt på FSB/DRAM 1:1,2 som jag sa tidigare. Så om jag har FSB:n på 230 och multiplern på 10 får jag 2300 Mhz på processorn och 230/12 = 191.7 Mhz på minnet. Jag vill alltså på lägre på minnet (~166Mhz)

Permalänk
Medlem

Du använder ju minnesdivder.

Just nu kör du med divdern 12. (som syns på bilden)
Hur du ställer in det är olika beroende på BIOS. Men du hade ju tydligen hittat den. Så sänk ner den ett steg så du får 13 eller 14 istället.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

nej, jag hade inte hittat vart man ändrar det, men ska leta igen. :/

Edit: Det här är i princip det ända man kan ändra från BIOS på mitt moderkort:

Max Memclock (Mhz)
1T/2T Memory Timing
CAS# latency (Tcl)
RAS# to CAS# delay (Trcd)
Min RAS# active time (Tras)
Row precharge time (Trp)

Hittar inget som kan vara minnes dividern är jätteförvirrad. Kör fortfarande på 191,7 Mhz på minnena.

Permalänk

http://www.short-media.com/review.php?r=300

Scrolla på introduction-till-> {Find the Maximum Stable Memory Clock at the Best Possible Timings} Läs hela mem. guiden.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Såhär ser det ut i bios för mig. Bara det i ellipsen finns med, resten finns inte.

http://img73.imageshack.us/img73/4033/biosxu5.jpg

Så jag kan helt enkelt inte ändra FSB/DRAM ratio...

Permalänk
Medlem

i ditt BIOS heter det DRAM/FSB Ratio

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

när man clockar cpu:n vad ska man då använda sig av för program för att testa om det är stabilt? Säg inte 3dmark då jag inte kan installera skiten på min nya dator.

Såg nu att jag inte kan köra mina minnen i duaL! Fick två nya minnen med datorn men ett av dem var trasigt så jag snapade åt mig ett äldre i sanna typ av samma tillverkare men dessa tycks ej vilja jobbba ihop.
Något man kan göra åt detta?

edit2 vad är htt för någon? Är jag tvungen att sänka denna för att klocka cpu:n?

Permalänk

sänk HT frekvensen till 3 eller 4 och gör en egen tråd. Skaffa 2 minnen som är likadana. Du kan testa Prime95 och/eller SP2004. De måste köras i nåra timmar.