Permalänk
Medlem

Vattenkylning med rör och inte slang.

Jag har funderat länge på att bygga en vattenkyld dator igen (För tredje gången) och den här gången sitter jag och spånar på om jag ska dra rör istället för slangar. Varför har jag ALDRIG sett ett sådant bygge innan? Är det för att folk inte ids göra rör? För att folk inte kan bocka? Tungt att flytta.. bla bla bla?

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

För att det är osmidigt och sämre flöde tror jag.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Jag har både rör och slang i min dator. Från blocken ut till rören är det slang, sen är det 90-graders böj -> rör -> böj -> slangbit. Anledningen till att jag har slang och inte enbart med rör är helt enkelt för att det är svårt att få rören så precisa i längd (tyckte jag) samt att man slipper "bryta" något om man råkar slå i rören, slangen låter dem helt enkelt flexa lite. Skulle kunna ta en bild på det hela.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

det gäller ju att allting sitter helt stumt och är bockat exakt som det ska vara och ta upp så lite plats som möjligt samt sitta på rätt ställen så man kommer åt de andra komponenterna och grejerna man brukar pilla med. I så fall hade det varit väldigt fräckt, men jag tror inte att de flesta orkar hålla på, eller har kunskapen, materialet eller verktygen för att fixa det, men visst, det hade kunnat bli väldigt snyggt. Tänk själv kromade kopparrör eller något liknande, hade kunnat se väldigt snyggt ut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Det blir sämre flöde eftersom man måste använda 90-graders böjar, det är något som verkligen dödar flödet i ens system.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Det blir sämre flöde eftersom man måste använda 90-graders böjar, det är något som verkligen dödar flödet i ens system.

Du måste ju inte använda 90-graders böjar om du bockar rören, det är ju det som är grejen Sen blir ju inte flödet superdåligt för det, beror ju på på vilka ställen man har dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nej precis. Bocka rören hade jag tänkt mig.

)ExecutoR( det vore skitschysst om du kunde langa ett par bilder.

Kromade kopparrör skulle jag försöka få till...

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på saken också.. men har funderat på också om hur man ska kunna göra kopplingarna så bra som möjligt.. flödet lär väl inte blir så mycke sämre då det är skarpa böjar i radiatorn och så.. det största "motståndet" är ju blocken som har så små kanaler.. Så vem vet.. kanske kommer ett kopparrörs bygge hit en dag.

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk
Proffsmoddare

Ska använda rör till min Hangar 101

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Ska använda rör till min Hangar 101

ok tufft, får vi väl se sen då Jag har följt din logg från början så du vet

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Ska också använda kromad kopparrör till mitt bygge. Har redan skaffat röret från ClasOhlson. Kostade 79kr för 1,2m "Kopparrör. Mjukglödgade förkromade. Enkla att böja. Längd 1,2 m" artnm: 30-6573. Annars så hittar ni kanske billigare på stan nånstans så bara att leta ;). Kan säga att röret passar utmärkt med slang (12mm invändig diameter). Ska dock inte bara använda rör utan kommer ha både rör och slang.
Lycka till med bygget

Permalänk
Medlem

Jag måste bara höra mig för med kondens på dessa rör?

Givetvis blir det inte minusgrader med vatten, men varmt och kallt. Kan de inte skapas massa kondensdroppar från dessa rör om dom inte är isolerade med plast?

Permalänk
Medlem

jo, det kommer att bli kondens (om man har bra avkylning a-la peltier). man kan ju iof isolera med neopren men då missar man ju krom-effekten

Permalänk
Medlem

Det blir inte kondwens om du inte har väldigt kallt vatten och väldigt varmt i ditt chassi, vilket man troligtvis inte har om man har kallt vatten eftersom luften används till att kyla radiation om man nu inte har radiation i botten med fläktarna under på insug eller nåt sånt

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte jag om det finns mindre hobbyprylar, men de rörbockare jag har använt bockar rören runt en trissa på ~10 cm (kommer inte ihåg så noga, längesen). Det blir alltså lurigt att få till det utan att använda 90-graders-böjar. Desutom skulle det väl inte vara så praktiskt med enbart rör om man ska byta hårdvara, man skulle behöva montera ner hela systemet.

Men det skulle helt klart se ballt ut

Permalänk

om du ska ha in det i ett vanlig midi eller full tower så kommer de nog bli svårt.. bygg en egen över dimmad låda och då kommer de nog isf funka

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning med rör och inte slang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
Varför har jag ALDRIG sett ett sådant bygge innan? Är det för att folk inte ids göra rör? För att folk inte kan bocka? Tungt att flytta.. bla bla bla?

Så mycket smidigare med slang. Om inte rören är helt exakt så kommer kylningen bli dålig (om du har tur ). Man kan ju givetvis använda rör och slangbitar i ändana, för att på så sätt kunna nyttja de vattenblock som finns på marknaden idag.

En rig med enbart rör hade ju varit redigt nice. Men jag har svårt att se fördelarna

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte riktigt vad det är för material på vanliga kabelstrumpor (kör med "kattstrypare"), men skulle man inte kunna trä på sådana på rören för att ta upp kondens? Om dom inte är av typ 100% polyester d.v.s.

Eller fråga mormor om hon kan sticka nåt häftigt?

Tror folk har en poäng med flödet också, rör har en tendens att bli lite "platta" i böjarna.

Kylförmågan borde väl inte bli nåt problem? om man tar och putsar upp kopparrören istället för att kroma (autosol ftw ), borde de inte fungera som en lång kylfläns då? ^^ Annars kan man ju modda om rören till kylfläns själv om man är lite skillad med en lödkolv eller minisvets

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag jävligt ont i huvudet och är trött.. meeeen (ni får skälla ut mej om jag har helt fel)..

Om ni är rädda för att få kondens, kolla in i era radiatorer, ser ni vad de är uppbyggda av? Små rör! Nu vet jag inte om ett större rör gör det enklare att få kondens.. men som nån skrev, sätt något som suger åt sen vattnet där nånstans, kanske längst ner där man inte ser eftersom att vattnet förhoppningsvis tillsist kommer att rinna ner..

Visa signatur

^^

Permalänk

90 graders rör kan väl ändå inte ha så dåligt flöde en slang på 90 grader är ju typ vikt och funkar inte alls dock tycker jag att jag har bra drag i vatten kranen hemma med 90 graders vinklar.
Eller har jag helt fel? men som sagt rör verkar jobbigt i en dator men kan bli riktigt ballt

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

Måste bara hamra ihjäl lite myter om rörprylen..

1: Nej det blir inte sämre flöde utan samma tryck är igenom hela rör-konstruktionen vilket i sin tur gör att vattnet kommer röra sig lika fort som på raksträckor som i krökar..

2: Det går att få en "krom-look" på mässing och kopparrör genom att försilvra dom med tenn.. Värm rören så kommer tennet applisera sig genom hela röret och "hepp" så har du förkromade rör.. Gammal teknik och användes faktiskt redan på 1800-talet i gamla matkärl... För att få ÄNNU bättre resultat finns det ett medel man skall pensla på innan (kommer inte ihåg vad det heter men lär ha "Eddat" den här tråden nästa måndag.. Ämnet är den samma som används vid hår doch kalllödning/svetsning med Tenn... (Adakta, kan det heta så?)

Personligen tycker jag det ser snyggare ut med rör än med slang. Dels för att dom ÖKAR luftflödet om man sätter det rätt och böjer till dom korreckt. Anledningen till att folk förmodligen utesluter rör är dels för att det inkluderar värmning av rören och det är en hel del precision bakom bockandet och ett STORT plus är att konstruktionen blir permanent. Med slang har man viss flexibillitet kvar...

När det gäller bockning av så pass tunna rör är det smartast att köra med färdiga krökar.. att böja så tunna rör och framför allt få snygga och inte "platta" som nämndes ovan är riktigt problematiskt... ett tips är att ta modellen större rör och bocka denna, klyva den på mitten och sedan anvnda röret som ett verktyg som hjälper till att bocka det "lilla" röret genom att det ligger som i en skena på det större.. (kom på att detta låter krångligt men skall försöka komma med en bild...) och för att böja så är det värme värme värme värme som gäller.. Det braiga med mässing är att det fortsätter att hålla sig mjukt länge efter en uppvärmning så man har god tid på sig att göra det rätt..

Angående kondens kan man lösa problemet (det lilla problem som det faktiskt är) genom att sätta bussringar av skummateriell eller helt enkelt vettexduk på nån centimeter på lagom avstånd, i samma takt som det drar till sig "fukten" hinner vattnet oxideras lika fort dvs man har en torr lösning..

Ett exempel med bussringar med 5-10 centimeters mellanrum:

Rör.......................Bussring.....................Bussring......

============[||||||]===========[|||||||]=========

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Inaktiv

Putsade mässingsrör med några snygga bussringar låter som om det kan bli riktigt snyggt också
Om jag hade haft råd, tid och rätt verktyg skulle jag börja experimentera här och nu ^^
Är det någon som vet om det krävs en starkare pump för att driva mer vatten, om man skulle behöva dra rören runt saker för att inte vara i vägen tänkte jag. (Har aldrig använt vattenkylning än =/ )

Permalänk
Medlem

Knappast troligt att det blir kondens om ni inte har radiatorn i en miljö som är tiotals grader kallare än där datorn står, eller att ni kyler ner vattnet med någon form av värmepump..

Sen får man tänka på att om ett block på ex vis cpu sitter bara någon tiondels mm snett så blir kylningen verkligt kass, om man har styva rör som stretar och drar i allt så blir det mycket svårt att få allt att ligga "dikt an".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Knappast troligt att det blir kondens om ni inte har radiatorn i en miljö som är tiotals grader kallare än där datorn står, eller att ni kyler ner vattnet med någon form av värmepump..

Sen får man tänka på att om ett block på ex vis cpu sitter bara någon tiondels mm snett så blir kylningen verkligt kass, om man har styva rör som stretar och drar i allt så blir det mycket svårt att få allt att ligga "dikt an".

Gummiupphängningar för rören? Kanske rentav gummiband, någonting liknande något jag såg för hårddiskar förut

<EDIT>
Kom på en annan idé också, om man skulle använda nån snygg gummislang vid alla nipplar?
</EDIT>

Permalänk
Medlem

Även om rören hänger i gummi så måste det stämma sinsemellan alla block o s v.

Däremot är den enklare om rören sitter med en bit slang vid blocket som medger lite flexibilitet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Knappast troligt att det blir kondens om ni inte har radiatorn i en miljö som är tiotals grader kallare än där datorn står, eller att ni kyler ner vattnet med någon form av värmepump..

Sen får man tänka på att om ett block på ex vis cpu sitter bara någon tiondels mm snett så blir kylningen verkligt kass, om man har styva rör som stretar och drar i allt så blir det mycket svårt att få allt att ligga "dikt an".

Du har rätt på det mesta, men det är inte knappast troligt utan OMÖJLIGT att få kondens på rören.
Som du redan vet men kanske inte andra är att det bildas kondens på t.ex. rör om de är kallare än omgivande luft, detta pga. att luftens kapacitet för vatten minskar ju kallare det blir och är luftfuktigheten hög och luften kyls faller vattnet ut.

Men in en dator är vattnet alltid varmare eller lika varmt som omgivningen vilket gör att det är inte kommer bildas kondens på rören.

Dock om ni på vintern skulle stoppa ut radiatorn i snön eller liknande kan det bildas kondens.

En liten förklaring av karaffs inlägg, hoppas någon inte kunde detta redan

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Även om rören hänger i gummi så måste det stämma sinsemellan alla block o s v.

Däremot är den enklare om rören sitter med en bit slang vid blocket som medger lite flexibilitet.

Här löses det problem på löpande band ^^ det börjar låta genomförbart

Det pratades om problemet med "platta" rör i böjar, finns det kompakta runda metallstavar? Om man hittar sådana med rätt diameter och i ett material som går att böja skulle man kanske kunna stoppa en kanske 10-15 centimeter lång bit i röret på stället som ska böjas för att hålla det mer "runt" när man böjer?

Permalänk
Medlem

Häll sand i röret innan du bockar så plattas det inte till lika mycket, borde fungera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Häll sand i röret innan du bockar så plattas det inte till lika mycket, borde fungera.

Låter definitivt billigare också

Permalänk

Röret "plattas" bara till för att röret har MÖJLIGHETEN till att utvidgas åt sidorna.. om du förhindrar möjligheten kan inte röret plattas till dvs hälla sand i (har personligen aldrig provat detta och är lite skeptisk till det med) alternativt göra ett verktyg du använder dig av för att böja, typ skena av ett större rör...

Angående "kondens" så tror jag det är ett samlingsord för både kondens, läckage och oxidering utav vattnet dvs att vattnet fotplantar sig någon annanstans än i rören... poängen är juh att förhindra den lilla lömska droppen vart den än kommer och absorbera den...

För att återgå till det jag sa ovan så nämnde jag att det krävs lite finess och precision bakom det hela, och så vida man inte skiter i dessa faktorer behöver man inte slang i ändarna. Är man inte stadig på hand skall man nog köra på slang redan från början...

Poängen med att göra det "dikt ann" är juh för att låta metallen kyla sig själv, att sätta plastslang emellan kommer metallen att kylas i olika sektorer, dvs cpublocket kommer hålla en varmare temperatur än mässingröret strax innan. att köra med ett komplett system är juh för att få en helhet i kylning. om detta inte är tanken från början kan man juh skita i mässingrören över huvudtaget då deras kylningsegenskaper är juh det man vill åt. ett komplett system kyler bättre än små kosrta ställen som skall fyulla samma funktion, vilket det inte gör.. Ytterligare en sak att ta hänsyn till är juh värmeAVLEDNINGEN vilket rören vattnet passerar igenom hjälper till med, inte nog med att cpu-blocket och graffeblocket och fan vet vad ni skall kyla blir varmt utan värmen leds vidare ut i rören vilket medför att värmealstrningen blir mindre och trögare. juh mer metall, desto jobbigare för en värmekälla att värma upp...

(Vid slipning av metalldelar märker man snabbt detta syndrom: Har du en liten metallbit som skall slipas ned blir det skitfort snorvarm och det krävs handskar att hålla i, är det däremot en längre "rörbit" eller avlångt föremål hinner inte värmen fotplanta sig i den hastighet vilket gör att du kan hålla den med bara händer)

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...