Problem vid uppdatering av bios abit kt7a

Permalänk
Medlem

Problem vid uppdatering av bios abit kt7a

Ja som rubriken lyder så får jag inte riktigt fason på detta. Jag ska börja från början. Jag sitter på en nyare dator och köpte nyss en satadisk. Så jag tänkte att datorn i hallen kan få ta över min Seagate 7200.7 200gb 8mb cache. Jag flyttade över den och givetvis så dyker disken inte upp i bios.

Då tänkte jag att man måste uppdatera BIOS eftersom detta ändå aldrig är gjort på den datorn. Då kommer jag helt plötsligt inte in i BIOS ens. Efter lite sökning på forum hittar jag en tråd om att enermaxfläktars varvtal gör att man bara ser en blå remsa i bios. Så jag (ener)maxar mina fläktars varvtal och då kommer jag in i bios. Wohoo tänker jag.

Så jag surfar in på abits hemsida och lokaliserar den senaste biosfunktionen. Givetvis så fungerar bara winxp flash utility till senare moderkort än kt7a. så då får jag ävl göra det med en bootbar floppydisk som det så vackert står på sidan. Gör en bootable disk i windows xp. lägger över filerna som behövs. Ställer in first boot device till floppy. Datorn säger 1/0 error.. blaha blaha. Jag hittade nämligen bara en diskett och orkar inte börja rota runt halva släkten för att hitta en antik floppy. Så jag undrar. Varför bli det såhär? Är det fel på disketten eller något annat?

Det bästa skulle vara om man kunde flasha bios direkt från windows men jag har inte hittat något bra program för detta. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Förresten så vet jag inte om det hela beror på bios. Ska ett kt7a hitta en 7200.7 IDE disk automatiskt i bios? Har testat två kablar, master , slave och cable select. har även testat på båda idekanaler utan framgång.

edit: solen skiner. jag vet inte vad jag gjorde. men jag hittade disken i bios. men den visar bara 136gb så jag antar att jag måste uppdatera bios hursomhelst så de frågorna kvarstår än.

tack på förhand
//preed

Permalänk
Medlem

Stöd för hårddiskar större än 137GB (LBA48) på KT7A-moderkorten kom först i och med bios version 7N, daterad 2002-01-31, vilket är den näst nyaste bios-versionen så du har mest troligen en äldre bios på ditt moderkort om du aldrig har uppdaterat tidigare.

PS, bios-version ser du i textraden längst nere på skärmen vid boot.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Stöd för hårddiskar större än 137GB (LBA48) på KT7A-moderkorten kom först i och med bios version 7N, daterad 2002-01-31, vilket är den näst nyaste bios-versionen så du har mest troligen en äldre bios på ditt moderkort om du aldrig har uppdaterat tidigare.

PS, bios-version ser du i textraden längst nere på skärmen vid boot.

Det var jag även ganska medveten om. Det jag är inte verkar klara av är att flasha bios. Undrade om det finns någon sorts windowsbaserad flash då jag bara får 1/0 error med disketten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr33d
Det var jag även ganska medveten om. Det jag är inte verkar klara av är att flasha bios. Undrade om det finns någon sorts windowsbaserad flash då jag bara får 1/0 error med disketten

Det finns ingen windowsbaserad flashprogramvara som fungerar på gamla KT7A-korten. Det blir nog till att pallra dig ner till närmaste datorbutik och köpa dig ett 10-pack disketter så du får en frisk och fungerande som du sedan kan göra bootbar via formateringsdialogen i under windows xp, sen är det bara att kopiera över awdflash samt bios-binären och sedan boota upp och flashifiera ifrån denna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Det finns ingen windowsbaserad flashprogramvara som fungerar på gamla KT7A-korten. Det blir nog till att pallra dig ner till närmaste datorbutik och köpa dig ett 10-pack disketter så du får en frisk och fungerande som du sedan kan göra bootbar via formateringsdialogen i under windows xp, sen är det bara att kopiera över awdflash samt bios-binären och sedan boota upp och flashifiera ifrån denna.

hittade ett gäng disketter här hemma. Har testat flera men det verkar inte vilja fungera. Har även testat sätta disketten i "låst" läge. Verkar inte värre än att enheten är trasig då eller? Har gjort precis osm du sa.

är det krångligt att skapa en bootbar cd med de filerna på? har inte hittat någon vettig info på nätet än iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Det finns ingen windowsbaserad flashprogramvara som fungerar på gamla KT7A-korten.

Fel, fel, fel.
http://www.abit.com.tw/page/no/download/download_utility_deta...
Flashmenu på denna sida funkar. Flashade nyss mitt eget kt7a med det.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Fel, fel, fel.
http://www.abit.com.tw/page/no/download/download_utility_deta...
Flashmenu på denna sida funkar. Flashade nyss mitt eget kt7a med det.

sedär... programvaran som jag tankade fungerade då ej till mitt moderkort. märkte nu när jag tittade på kvittot att det var ett kt7 jag hade. Jag har hursomhelst löst problemet nu. Skapade en bootbar cd med nero och en isofil som heter drdos.img. då lyckdes jag få över bios och fick upp mina härliga 200gb i bios. Tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Fel, fel, fel.
http://www.abit.com.tw/page/no/download/download_utility_deta...
Flashmenu på denna sida funkar. Flashade nyss mitt eget kt7a med det.

Dock så har han förmoderligen för gammal bios för att kunna använda flashmenu, stödet för detta kom ju trots allt först i bios version WZ på KT7-korten.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Dock så har han förmoderligen för gammal bios för att kunna använda flashmenu, stödet för detta kom ju trots allt först i bios version WZ på KT7-korten.

Sä kan det kanske vara. Gjorde själv bara en snabb test på min reservburk som tydligen då redan hade en nyare BIOS inlagd. Var ju ett tag sen jag gjorde nåt åt den så jag kommer helt enkelt inte ihåg om jag flashade med diskett eller genom Windows förra gången. Nåja trådskaparen löste ju sitt problem och jag fick gammelburken uppgraderad, till vad nytta får vi se.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.