Permalänk
Medlem

CRT eller TFT?

Hej
Jag undrar bara en sak, och det är om jag ska välja en CRT
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSP227FB
Eller en TFT?

Jag Spelar mycket spel, och sitter med mycket Photoshop och 3D Program och gillar stora upplösningar
Och jämför Jag upplösningarna på TFT och den CRT på linken, så är ju skillnaden enorm.

Om ni tycker att jag ska välja en TFT, kan ni ge ett tips på vilken? för 4-5k

Jag bryr mig inte om hur mycket den väger eller hur mycket plats den tar. Det jag söker efter är Prestanda.

Tack på förhand //BlasteR

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM204B

Verkar väldigt prisvärd. Endast 5 ms responstid, pivotfunktion och som en liten bonus är den ganska snygg och clean.

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer..

Permalänk
Medlem

Sysslar du med grafik är inte en TN-typ TFT att föredra, då färgåtergivningen är sämre.
Stora upplösningar och 4-5k på TFT går inte ihop. 7-10k för bättre paneler.

För/nackdelar med CRT vs TFT finns det massor med trådar om, bara söka.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

jag kör min 21 crt klarar 180hz @ 1280*1024, duger fint för mig! köper nog en tft när respons tiden ligger runt 0.01ms eftersom jag gillar inte någon form av eftersläpningar eller sådant.

edit: nakdelen med crt är att dom e stora som as o väger ett ton! och drar lite mer ström

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Beror lite på vad du spelar osv ju.
CRT ligger före TFT om man kör clone-mode i ex snabba fps spel.
Och om du går ner på en ex 2ms skärm förlorar du mycket färgkvalite.

Bästa tft skärmen för all-around enligt vad jag läst är Necs 20.1"
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NECLCD20WGX-...
kostar dock 5500 så kanske lite över din budget.
Men det är typ enda 20.1" som presterar riktigt bra i spel atm och ändå är riktigt bra. Men som sagt, aningen dyr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chmod007
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM204B

Verkar väldigt prisvärd. Endast 5 ms responstid, pivotfunktion och som en liten bonus är den ganska snygg och clean.

Om han sitter mycket i photoshop kan jag inte förstå hur man kan rekommendera en skärm med en TN panel utan att nämna att den har kass färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
edit: nakdelen med crt är att dom e stora som as o väger ett ton! och drar lite mer ström

En CRT skärm sliter på ögonen också.

Permalänk
Medlem

jag tycker det största problemet med tft är hzen..
jag har inga eftersläp på min fast begränsning på 75hz gör så att det hackar framm.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
En CRT skärm sliter på ögonen också.

gör den? är inte det om den är under 85hz eller något sådant?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

okej, tack för alla svar, bestämt mig för en 21" CRT.
Kan köpa TFTn när dem har utvecklats lite mera. Sålänge använder jag CRT.

Tack! /BlasteR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlasteRs
okej, tack för alla svar, bestämt mig för en 21" CRT.
Kan köpa TFTn när dem har utvecklats lite mera. Sålänge använder jag CRT.

Tack! /BlasteR

CRT FTW, tyvärr har jag nyss råkat repa min fina Sony G420 19" CRT så jag beställde en Samsung 959NF 19 CRT billigt för 610kr inkl frakt. Får hoppas att den är någorlunda lika bra som denna G420... som har shärpa inte långt alls ifrån TFT klass i 1280x960 @ 85Hz (stöder oxå 100Hz med blir lite för suddigt enligt mig i windows men i spel går det finfint) och 1152x864 @ 100Hz. Jag får absolut bästa spelkänsla med 100Hz och instämmer med Foetus, 75Hz med TFT är helt enkelt för lite för mig, vägrar spela med mindre än 85Hz för det ser så "hackigt" ut men det stör bara seriösa spelare eller annars petnoga prestanda snubbar på. Samt färgerna är ju sååååå fina på diamondtron/trinitron skärmar.

Highend 21" skärmar borde klara 1600x1200 @ 85Hz finfint.

Själv kommer jag nog aldrig börja använda TFT, får hoppas på SED eller andra möjliga typer som kanske kommer snart.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
CRT FTW, tyvärr har jag nyss råkat repa min fina Sony G420 19" CRT så jag beställde en Samsung 959NF 19 CRT billigt för 610kr inkl frakt. Får hoppas att den är någorlunda lika bra som denna G420... som har shärpa inte långt alls ifrån TFT klass i 1280x960 @ 85Hz (stöder oxå 100Hz med blir lite för suddigt enligt mig i windows men i spel går det finfint) och 1152x864 @ 100Hz. Jag får absolut bästa spelkänsla med 100Hz och 75Hz med TFT är helt enkelt för lite för mig, vägrar spela med mindre än 85Hz. Samt färgerna är ju sååååå fina på diamondtron/trinitron skärmar.

Highend 21" skärmar borde klara 1600x1200 @ 85Hz finfint.

Själv kommer jag nog aldrig börja använda TFT, får hoppas på SED eller andra möjliga typer som kanske kommer snart.

Köppte du skärmen _ny_ för 610;-? Isof vart då?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Köppte du skärmen _ny_ för 610;-? Isof vart då?

Självklart var den begagnad. Köpte den från nån sida som säljer begagnade skärmar. Lycka till och hitta en Samsung 959NF retail.

Betalade 1010kr inkl frakt ca 1mån sen för min Sony G420 19" begagnad tillverkad januari 2002. Samsung skärmen jag köpte nu är från september 2002. Samsung 959NF kostade väl som ny kanske i stil med 4500kr och Sony G420 ~6500kr.

Skulle gärna fortsätta använda denna G420 för är lite orolig för att Samsung 959NF inte riktigt fyller mina shärpa-krav men det är rätt så störande även med en ~3cm rätt djup repa som lyser i regnbågens alla färger mot vita och ljusa ytor...

Dessutom har jag inte hört några problem med Samsung 959NF, som däremot denna G420 lätt får med tiden som t.ex alltför hög ljusstyrka (väldigt vanligt med Dell P991, P992 och Sony G420/520 t.ex) som den redan har problem med men som lätt går att återställa med en funktion via menyn vid behov. Samsung skärmen har också bättre färger och alla möjliga inställningar (fokus, linjäritet, renhet för att nämna några udda) och är bättre på allt förutom shärpan då kanske. Är viktigt att jag hittar en CRT skärm som också håller bra nu om jag ska försöka undvika TFT skärmar till vilket pris som helst.

Min gamla LG 17" skärm klarade sig bara i ~5 år, får hoppas på bättre lycka med Samsung skärmen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Självklart var den begagnad. Köpte den från nån sida som säljer begagnade skärmar. Lycka till och hitta en Samsung 959NF retail.

Betalade 1010kr inkl frakt ca 1mån sen för min Sony G420 19" begagnad tillverkad januari 2002. Samsung skärmen jag köpte nu är från september 2002. Samsung 959NF kostade väl som ny kanske i stil med 4500kr och Sony G420 ~6500kr.

Skulle gärna fortsätta använda denna G420 för är lite orolig för att Samsung 959NF inte riktigt fyller mina shärpa-krav men det är rätt så störande även med en ~3cm rätt djup repa som lyser i regnbågens alla färger mot vita och ljusa ytor...

Dessutom har jag inte hört några problem med Samsung 959NF, som däremot denna G420 lätt får med tiden som t.ex alltför hög ljusstyrka (väldigt vanligt med Dell P991, P992 och Sony G420/520 t.ex) som den redan har problem med men som lätt går att återställa med en funktion via menyn vid behov. Samsung skärmen har också bättre färger och alla möjliga inställningar (fokus, linjäritet, renhet för att nämna några udda) och är bättre på allt förutom shärpan då kanske. Är viktigt att jag hittar en CRT skärm som också håller bra nu om jag ska försöka undvika TFT skärmar till vilket pris som helst.

Min gamla LG 17" skärm klarade sig bara i ~5 år, får hoppas på bättre lycka med Samsung skärmen.

Jag sitter på en 959NF sedan 2-3 år tebax, den är klockren efter lite pillande med fokus osv. Inställningarna skiljer sig från skärm till skärm men jag delar gärna med mig av mina inställningar som för mig är helt perfekta.

Det enda jag anser vara negativt är det surrande ljud skärmen ger ifrån sig. Vissa finner det störande andra inte, jag som har en tyst dator tycker det är lite jobbigt.

Dock ska en kompis dumpa av en Lacie electron blue IV crt 22 tummare här snart, så då får man se ifall man går över från samsungen till lacie eftersom ja inte behöver betala ett öre:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Re: CRT eller TFT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlasteRs
Hej
Jag undrar bara en sak, och det är om jag ska välja en CRT
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSP227FB
Eller en TFT?

Jag Spelar mycket spel, och sitter med mycket Photoshop och 3D Program och gillar stora upplösningar
Och jämför Jag upplösningarna på TFT och den CRT på linken, så är ju skillnaden enorm.

Om ni tycker att jag ska välja en TFT, kan ni ge ett tips på vilken? för 4-5k

Jag bryr mig inte om hur mycket den väger eller hur mycket plats den tar. Det jag söker efter är Prestanda.

Tack på förhand //BlasteR

För kombinationen spel och bildredigering i höga upplösningar är helt klart CRT-skärmen det prisvärdaste alternativet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Jag sitter på en 959NF sedan 2-3 år tebax, den är klockren efter lite pillande med fokus osv. Inställningarna skiljer sig från skärm till skärm men jag delar gärna med mig av mina inställningar som för mig är helt perfekta.

Det enda jag anser vara negativt är det surrande ljud skärmen ger ifrån sig. Vissa finner det störande andra inte, jag som har en tyst dator tycker det är lite jobbigt.

Dock ska en kompis dumpa av en Lacie electron blue IV crt 22 tummare här snart, så då får man se ifall man går över från samsungen till lacie eftersom ja inte behöver betala ett öre:)

Tackar, vi får se, jag brukar dock själv sitta typ ett par timmar i värsta fall och pilla på inställningarna (höll på i typ flera dagar med konvergensinställningarna med denna G420 skärm förrän jag hittade det perfekta). lol

Lacie electron blue IV crt 22 låter mums, dock en aning FÖR stort för min smak men märket/modellen är det inget fel på iaf. (Bland de bästa). Jag föredrar dock 19" för att jag helst inte vill vara tvungen att köra 1600x1200+ i spel för att det inte ska se fult ut (flera nya spel som mitt 6800GT inte riktigt skulle klara av i sån upplösning ). 1280x960 och 1152x864 @ 100Hz brukar jag spela med så.

Jepp har hört om detdär surrandet men jag har ingen tyst dator, 8x lådfläkar på 12v, alla dock under 22dB. + Zalman VF700-CU på 12v. Så det ljudet kommer jag knappast höra. Min G420 är knäpptyst iaf, kan inte höra ett skvatt även om jag sätter örat uppemot skärmen. Min gamla skärm hade dock ett rätt så högt surrande mot slutet som jag kunde höra endast när jag satt riktigt nära och fokuserade på att höra ljudet. Ibland när jag slog till den så försvann det ljudet också men så vågar jag inte göra med en diamondtron/trinitron skärm som är mer utsatta för stötar än gamla shadow mask.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Tackar, vi får se, jag brukar dock själv sitta typ ett par timmar i värsta fall och pilla på inställningarna (höll på i typ flera dagar med konvergensinställningarna med denna G420 skärm förrän jag hittade det perfekta). lol

Lacie electron blue IV crt 22 låter mums, dock en aning FÖR stort för min smak men märket/modellen är det inget fel på iaf. (Bland de bästa). Jag föredrar dock 19" för att jag helst inte vill vara tvungen att köra 1600x1200+ i spel för att det inte ska se fult ut (flera nya spel som mitt 6800GT inte riktigt skulle klara av i sån upplösning ). 1280x960 och 1152x864 @ 100Hz brukar jag spela med så.

Jepp har hört om detdär surrandet men jag har ingen tyst dator, 8x lådfläkar på 12v, alla dock under 22dB. + Zalman VF700-CU på 12v. Så det ljudet kommer jag knappast höra. Min G420 är knäpptyst iaf, kan inte höra ett skvatt även om jag sätter örat uppemot skärmen. Min gamla skärm hade dock ett rätt så högt surrande mot slutet som jag kunde höra endast när jag satt riktigt nära och fokuserade på att höra ljudet. Ibland när jag slog till den så försvann det ljudet också men så vågar jag inte göra med en diamondtron/trinitron skärm som är mer utsatta för stötar än gamla shadow mask.

aa det är en stor jävel, men gratis så Gillar jag inte den så är inte det hela världen. Jag kommer lira spel som cs i 640x480 på 22aren:D sedan andra spel i just 1280x960@100hz de är mys!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Fått min Samsung 959NF idag och den är underbar. Den är i topskick fortfarande eller som ny, mycket bättre skick än min G420. Konvergensen är nästan perfekt vilket gör att den har otroligt bra skärpa. Med G420 blev texten en aning suddig vid 100Hz i 1280x960 men nu är det inga problem. Typ inte pillat på fokus, konvergens inställningarna alls och är så nöjd att jag inte behöver ens ändra på dem, bara minimal skillnad från TFT skärmar i analog läge. lol

paketeringen var ju intressant, så pass bra att jag tycker det är värt o visa bild. En KANON skärm för endast 610kr inkl frakt som för mig slår varje TFT skärm. Nu hoppas jag bara den håller så länge som möjligt. Känns som jag har hittat den perfekta skärmen för mig, vilket kan vara rätt svårt i dagsläget då CRT skärmarna börjar bli rätt så gamla. Bildkvaliteten varierar mycket från skärm till skärm beroende på i vilket skick skärmen är.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Fått min Samsung 959NF idag och den är underbar. Den är i topskick fortfarande eller som ny, mycket bättre skick än min G420. Konvergensen är nästan perfekt vilket gör att den har otroligt bra skärpa. Med G420 blev texten en aning suddig vid 100Hz i 1280x960 men nu är det inga problem. Typ inte pillat på fokus, konvergens inställningarna alls och är så nöjd att jag inte behöver ens ändra på dem, bara minimal skillnad från TFT skärmar i analog läge. lol

http://img147.imageshack.us/img147/3999/959nfws7.jpg

paketeringen var ju intressant, så pass bra att jag tycker det är värt o visa bild. En KANON skärm för endast 610kr inkl frakt som för mig slår varje TFT skärm. Nu hoppas jag bara den håller så länge som möjligt. Känns som jag har hittat den perfekta skärmen för mig, vilket kan vara rätt svårt i dagsläget då CRT skärmarna börjar bli rätt så gamla. Bildkvaliteten varierar mycket från skärm till skärm beroende på i vilket skick skärmen är.

Surrar din 959NF?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III