Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
...Vad jag inte håller med om att det skulle vara jobbigare eller svårare att designa vettigt - ungefär som att jag medvetet skulle skriva dålig musik varje gång jag inte tar betalt för det. ..

Mja.. nu kanske jag missförstår sammanhanget, men det finns en poäng i att slänga ihop en"quick-and-dirty" design för en t.ex. sida för bilder från senaste festen. Däremot har jag svårt att tro att du sitter hemma och har tråkigt och tänker "nu ska jag slänga ihop nån liten skittruddelutt bara för att ha nåt att göra". Utan du tycker naturligtvis det är kul att få till något riktigt bra i musikväg, vare sig du får betalt eller inte. En minimal webdesign går fortfarande att använda, en låt som är skriven på en halvtimma däremot är antagligen inte nåt man lyssnar till. Men jag är ju ingen musiker heller så det kan tänkas att jag har helt fel

Hursomhelst så får jag nog säga att jag håller med om att content is king. Se bara på The Best Page in the Universe För att inte tala om min hemsida. Den är inte direkt vacker.. men funktionabel. Så jag hoppas att det är så iaf.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, tyvärr får du nog bakläxa på den analogin

Det är faktiskt precis tvärtom. Jag sätter mig gärna ner med en idé i huvet och bara jammar lite. De flesta bra låtar jag skrivit har gått ganska fort, främst för att man är "i zonen". Däremot, och det är kanske detta du menar, tar det naturligtvis längre tid att färdigställa, mixa och producera en "normal" låt.

Dock, och det är detta som är min poäng - har man talang eller vana är det det enkla som går fort. Om en skicklig webdesigner ska "slänga ihop nåt", väljer han inte grön text mot rosa blinkande bakgrund och sätter sig och bygger flashanimationer. Alltså är inte tidspress en ursäkt att göra en dålig sida, däremot en enkel sida - och enkelt är sällan dåligt.

Permalänk

Att medvetet göra någonting enkelt är oändligt mycket svårare än att omedvetet göra någonting komplext.

Permalänk
Medlem

Webbdesign bör väl som nämnts handla om att fokusera sig på att på bästa möjliga sätt presentera sin information, var sig det är någon lång text, massa bilder eller ljud, på ett sådant sätt att det blir attraktivt för användaren samtidigt som man ser till att utnyttja de tekniker som nu finns för att skapa ett mervärde.

Att omge sitt innehåll med massa flygande drakar, blinkade bilder och dyl. är enligt min mening helt fel, om man däremot använder relevanta bilder, snygga stilfulla avgränsare osv. däremot så inbjuder det iaf mig till att fortsätta besöka sidan.

Närm man bara koncentrer sig på en viss målgrupp och använder det som motivering för sin design så glömmer man en sak, alla andra kan vara potentiella användare och dessa bör man inte skrämma bort. Självklart bör designen vara anpassad till den information man sprider, men man bör väl ändå vara lite generell i designen för att även kunna locka till sig nya användare.

Jag håller helt med om det som Teetow och Frux säger, även fast jag är något av en minimalist, men det är mest för att jag inte brukar ha några bra idéer och då blir det oftast något simplet och enkelt.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Täjtow svammel

Om jag har förstått allt rätt (som jag sällan gör) så menar du att allt som finns på en hemsida i syftet att tjäna målgruppen är content. Ja isåfall kan jag inte göra annat än att nicka och att hålla med.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Det verkar som om alla tycker att design och innehåll är varandras motsatser, som om fokus på design skulle överskugga innehållet och vice versa. Min syn på det hela är att design och innehåll ska samverka för att utgöra någonting bra.

En vettig analogi, i motsats till tjafset om någon som söker jobb, är industridesign. Säg att du köper en brödrost som är väldigt snygg men så svår att använda att du bränner fingrarna varje gång du rostar bröd. Trots att brödrosten är snygg har den en dålig design. Utseendet har gått före funktionaliteten. En bra designer, vare sig det gäller fysiska saker eller websidor, ska kunna få utseende och funktionalitet att fungera ihop.

Ett problem i det här sammanhanget är att på senare tid har uttrycket "design" kommit att stå för enbart utseende. Ju mer medelklass-svensson vill verka förfinad och köper OBH Nordica i tron att det är bra design glöms funktionaliteten bort. På kvällarna sitter aspirerande webdesigners i sina sovrum och slipar designen som ska få någon annan än kompisarna att läsa deras bloggar, samtidigt som de glömmer bort att det är år 2006 och ingen längre blir imponerad av en snygg hemsida.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

En kurs som kanske är intressant för några är N3Ps nya utbildning i Omnikommunikation, d v s vad händer och vilka nya affärer blir möjliga när allt ständigt är uppkopplat mot allt annat. Mycket konsumentteknik, NikePlus, elektroniskt papper, digitala kaniner och annat skoj.

N3P är fullständigt övertygade om att trådlös och kraftfull teknik kommer att slå igenom på alla håll och i alla prylar, från avancerade datorer ner till enklaste konsumentelektronik. Det innebär att vi måste gå utanför webben och inte tro att allt kommer att hända i ett litet webbläsarfönster på en datorskärm.

Permalänk
Medlem

Jag tror det vore bra om trådskaparen en gång för alla klargör vad han menar med innehåll/content. Folk verkar missuppfatta det att vara allt på en sida som inte är estetik.

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, tycker inte jag gör något annat

Content == innehåll == vad sidan ska visa. För en nyhetssida är det nyheterna, för en partysajt är det bilder och kommentarer, för en blogg är det den löpande texten. Man kan säga att "om du tar bort content från en sida fyller den ingen funktion."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt att den här tråden fortfarande behövs... för har man inte fattat att det är innehållet som är fokus, så ska man inte hålla på med webbdesign.

För mig tillför inte den här diskussionen nånting, för jag har redan diskuterat det här in och ut och från alla håll och kanter. Som sagt, sjukt att den ska behövas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
En kurs som kanske är intressant för några är N3Ps nya utbildning i Omnikommunikation, d v s vad händer och vilka nya affärer blir möjliga när allt ständigt är uppkopplat mot allt annat. Mycket konsumentteknik, NikePlus, elektroniskt papper, digitala kaniner och annat skoj.

N3P är fullständigt övertygade om att trådlös och kraftfull teknik kommer att slå igenom på alla håll och i alla prylar, från avancerade datorer ner till enklaste konsumentelektronik. Det innebär att vi måste gå utanför webben och inte tro att allt kommer att hända i ett litet webbläsarfönster på en datorskärm.

Typ som att det kommer finnas en dator i varje kyl där det står vilka varor man har? För vem orkar öppna dörren och kolla när man kan spendera 1h+ med att programmera in varorna i kylen efter man handlat...

Eller att man kan sätta på brödrosten hemma med mobilen? Men vem fyller den med bröd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Typ som att det kommer finnas en dator i varje kyl där det står vilka varor man har? För vem orkar öppna dörren och kolla när man kan spendera 1h+ med att programmera in varorna i kylen efter man handlat...

Eller att man kan sätta på brödrosten hemma med mobilen? Men vem fyller den med bröd...

Eller löjliga fantasier om att ens gympaskor trådlöst ska skvallra för ens iPod om hur fort man springer. Och tro att folk skulle vara intresserade av sånt.

Klart att sådana fantasier aldrig kommer bli något och framför allt att de (Steven) (Philip) som vågar ta fram sådana lösningar kommer att förbli de fattiglappar de är och aldrig tjäna några pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller löjliga fantasier om att ens gympaskor trådlöst ska skvallra för ens iPod om hur fort man springer. Och tro att folk skulle vara intresserade av sånt.

Klart att sådana fantasier aldrig kommer bli något och framför allt att de (Steven) (Philip) som vågar ta fram sådana lösningar kommer att förbli de fattiglappar de är och aldrig tjäna några pengar.

Klart att det finns vissa intressanta saker man kan göra med ny teknik men det får inte gå till överdrift genom att man gör vanliga pålitliga saker mer opålitliga och onödigt komplicerade.

Permalänk

Vem har föreslagit att vi ska göra saker mer komplicerade?

Exempel: Varför inte en aktiv bakgrundsbild till mobiltelefonen, matad med en RSS-feed och som ändrar sig från grått (regn) till orange (solsken) beroende på hur vädret kommer att bli. Plötsligt tar det dig bara ett ögonblick att veta hur vädret blir. Du behöver inte mer än svepa med blicken över din nalle, du kanske inte längre tänker på det utan plötsligt bara "vet" hur vädret kommer att bli.

Jämfört med att knappa in wap-whatever till Aftonbladet eller SMHI, scrolla ner i oändliga listor för att hitta din stad, vänta, läsa en text så liten så att ögonen blöder och försöka hitta något som berättar om vädret för din stad och därefter kopplar du ner och får göra samma procedur nästa gång.

Det är 10 år sedan in-tör-net slog igenom. Dags att gå vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem har föreslagit att vi ska göra saker mer komplicerade?

Exempel: Varför inte en aktiv bakgrundsbild till mobiltelefonen, matad med en RSS-feed och som ändrar sig från grått (regn) till orange (solsken) beroende på hur vädret kommer att bli. Plötsligt tar det dig bara ett ögonblick att veta hur vädret blir. Du behöver inte mer än svepa med blicken över din nalle, du kanske inte längre tänker på det utan plötsligt bara "vet" hur vädret kommer att bli.

Jämfört med att knappa in wap-whatever till Aftonbladet eller SMHI, scrolla ner i oändliga listor för att hitta din stad, vänta, läsa en text så liten så att ögonen blöder och försöka hitta något som berättar om vädret för din stad och därefter kopplar du ner och får göra samma procedur nästa gång.

Det är 10 år sedan in-tör-net slog igenom. Dags att gå vidare.

Eller titta på nyheterna och vädret kvällen innan? Eller kanske titta rätt upp i himlen och se efter om det är soligt eller molnigt? Hur mycket skulle det inte kosta att köra igång en uppkoppling var 5:e minut med WAP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket skulle det inte kosta att köra igång en uppkoppling var 5:e minut med WAP?

Det skulle kosta runt kronan per dag.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Eller titta på nyheterna och vädret kvällen innan? Eller kanske titta rätt upp i himlen och se efter om det är soligt eller molnigt? Hur mycket skulle det inte kosta att köra igång en uppkoppling var 5:e minut med WAP?

Tänk inte så traditionellt. Tänk RSS över multicast!

Men låt oss inte dryfta frågan här med bruk av sådanahäringa tekniska nymodigheter såsom datamaskiner, bredband och forumprogram, utan istället sköta all hvår quommunikation när hvi ock hvåra familjer mötes på backen utanför kyrkan varje söndag. Det skola nog hvara och passa bäst för Eder med sådant synsätt.

Permalänk

Jag gillar metaforer, så jag forsätter på den med han som tala in för klassen, fast jag ändrar reglerna lite, det är en föreläsare och det är en högskola eller ett universitet.

Nu är valsituationen mellan tre personer.
En som verkligen vet hur man underhåller klassen, han drar skämt regelbundet, som faktiskt är bra, han berättar även intressanta historier. Det är helt enkelt en garanterad kul föreläsning om man går på hans föreläsningar. Enda problemet är väl att han inte hinner med mycket av kursinnehållet.

Den andra är en bra talare, han berättar om ämnet på ett intressant vis. Inte bara läser ur en bok utan anpassar sig efter klassen och använder gärna demonstrationer om det hjälper en att förstå.

Sen har vi en tredje, han är långerfaren professor i ämnet och har kanske tom. vunnit nobelpris, han kan sina grejor. Men han bryter rejält på danska, han har ingen dynamik i sina föreläsningar och pratar med sällsynt monoton röst.

Ni har en kurs på två veckor med prov på slutet, föreläsarna har alltid föreläsning samtidigt, vems föreläsningar går du på?

Där eär en jämförelse som tar upp de tre delarna vi pratat om här, enbart fokus på presentationsdelen, teetows variant att fokusera presentationen på innehållet och den ingen gillar, enbart fokus på innehållet utan tanke på presentationen alls.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk inte så traditionellt. Tänk RSS över multicast!

Men låt oss inte dryfta frågan här med bruk av sådanahäringa tekniska nymodigheter såsom datamaskiner, bredband och forumprogram, utan istället sköta all hvår quommunikation när hvi ock hvåra familjer mötes på backen utanför kyrkan varje söndag. Det skola nog hvara och passa bäst för Eder med sådant synsätt.

Nej visst finns det vettiga sätt att använda modern teknik. Bara det att man hört så många ideér fyllda av svammel från folk som bara vill tjäna snabba pengar genom att slänga buzzwords omkring sig.