Permalänk
Medlem

Misslyckat klockningsförsök >_>

http://forumz.tomshardware.com/hardware/Core2Duo-Overclocking...

Har följt denna guiden till punkt och pricka, och ändå så startar inte min dator upp helt enkelt. Den får fram bootskärmen(Windows) men sen så startar den bara om sig. Förstår inte varför. När jag använder det inbygga kontrollprogrammet så kommer jag fram till inloggningsskärmen innan datorn startar om sig.

Testade även att ta tex 300mhz för att få den till 2,7ghz men det gick inte heller.

Ni ser min dator i signaturen.
Det enda jag inte kunde följa på guiden var att höja ICH eller SB volten för jag hittade inget sådant i BIOS. Men det borde väl inte spela någon roll?

Någon som har någon ide? Så irriterande att inte kunna klocka nåt. Den borde ju starta iallafall.

För övrigt har jag ett Antec Smartpower 2.0 500W 12. Vet inte om det räcker till eller inte men det borde åtminstone inte bli så vid så lite klockning.

Permalänk

Sätt minnena på 266 (pc4200 1:1) så att de går samma som fsb. Sedan höjer du fsb lite och testar. Lås alla pci och pci-e portar på 33 resp 100 först.

På detta sätt kan du höja fsb ända tills 400 innan minnena går i orginalfart och ev. slår i taket. Sätter du minnena på pc 5300 kan du höja fsb till 320 innan minnena går i orginalfart.

För att nå högt behöver du oxå höja minnet till prollen med ca 0,1 till max 0,15 volt. Dock kan du säkert klocka fsb 300 utan att häja vcore.

Permalänk
Medlem

Du skrev precis när jag ändrade hela tråden Niklas.

Jag har ju testat lite olika men den startar helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Jobbigt när saker inte startar. Ta inte illa upp nu men har du kört en Clear cmos? Om du inte har gjort det eller inte vet vad det betyder så kolla din moderkortsmanual.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Nej det har jag icke, och min moderkortsmanual kommer med maaaassa andra saker imorgon.

Ska kika där då. Fast du har inte lust att förklara det hela nu? Ska googla lite själv med om det.

Edit: Och jo för att göra saker klart här, jag är en total newb på klockning, har bara klockat Nvidia-grafikkort med Coolbits och det är ju inte svårt direkt.

Fast det är nästan lite för simpelt, jag har klockat mitt 7950GX2 från 500/1200 till 570/1550 nu vilket är vad XFX klockat sin XXX modell till. Men man skulle ju kunna dra upp mätarna ännu högre. Finns det stora risker med det eller borde jag nöja mig med det jag klockat på grafikkortet?

Edit2: Aha jag måste dra tillbaka en liten grej på moderkortet för att cleara Cmos. Men då undrar jag, detta tar inte bort min nuvarande BIOs version aight?

Och som en liten subfråga på detta, för att uppgradera till senaste BIOS(F3, jag har F2), behöver man en diskettstation då? Har läst att man kan beställa men jag kan ingenting om att montera grejer på moderkortet och dessutom är det ingen stor skillnad mellan F2 och F3 vad jag vet.

Permalänk
Medlem

jag kan köra 3ghz utan att ens höja vcore. Det viktigaste är nästan att se till att man stängt av allt onödigt i BIOS så NB har mindre att tänka på. Står oftast under CPU inställningar, bara att disabla allt.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
jag kan köra 3ghz utan att ens höja vcore. Det viktigaste är nästan att se till att man stängt av allt onödigt i BIOS så NB har mindre att tänka på. Står oftast under CPU inställningar, bara att disabla allt.

Klarar dina Corsair Value Select-minnen 333FSB? och vilken vdimm kör du med?

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Dra ur sladden till nätagget (strömsladden) och låt den stå ett tag så att CMOS-batteriet laddas ur eller nåt. Funkade för mig...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det laddas väl inte ur bara sådär? Speciellt inte på en helt ny dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Dra ur sladden till nätagget (strömsladden) och låt den stå ett tag så att CMOS-batteriet laddas ur eller nåt. Funkade för mig...

Inte fasiken resetas cmos av att strömmen dras ur, då har du ett ruggit kasst batteri :), flytta jumpern. Aslätt och står garanterat på din tillverkas hemsida om du ej har manual.

Visa signatur

C2D E6600 @ 3.0ghz + HYPER TX 2 - Sapphire 4850 512 mb- Corsair 5 gig pc6400CL5 Valueram - P5W DH Deluxe = 11224 3DMarks 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

Detta är nog veckans sämsta tips! Grattis!

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen hur du ska göra. Brukar finnas med bilder

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Klarar dina Corsair Value Select-minnen 333FSB? och vilken vdimm kör du med?

kör 430 fsb just nu så ja. 2.1v.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Avstängd

Ta ut batteriet, starta datorn och låt den stå i 10 sec eller nåt.
Stäng av datorn, sätt i batteriet, and weee cmos resetats

Permalänk

Varför inte bara resetta cmos m.h.a. jumpern som är gjord för just det ändamålet?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Varför inte bara resetta cmos m.h.a. jumpern som är gjord för just det ändamålet?

Är ju det jag ska! ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Ta ut batteriet, starta datorn och låt den stå i 10 sec eller nåt.
Stäng av datorn, sätt i batteriet, and weee cmos resetats

Haha ja de kan ju kanske gå de med, men varför inte bara använd jumpern som ffs är till för nollställa bios =)?

Roliga tips i denna tråd måste jag säga,hehe.

Visa signatur

C2D E6600 @ 3.0ghz + HYPER TX 2 - Sapphire 4850 512 mb- Corsair 5 gig pc6400CL5 Valueram - P5W DH Deluxe = 11224 3DMarks 06

Permalänk
Medlem

Hmm vem var den skriven för?

Jag har ett Gigabyte GA-965P-DQ6 och inte P5W. Enligt manualen så ska man föra samman dom två pinsen under batteriet, någon jumper ingår inte. Så jag tog helt enkelt en 50öring och satte mellan dom. BIOS blev resettat så jag antar att det fungerade.

Och jag använde @BIOS för att uppdatera mitt BIOS till F4d.

Dock så verkar jag fortfarande inte kunna klocka nåt, lyckades starta på 3ghz en gång men sen när jag startade om datorn igen blev det helt konstigt och sen startade det inte alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Hmm vem var den skriven för?

Jag har ett Gigabyte GA-965P-DQ6 och inte P5W. Enligt manualen så ska man föra samman dom två pinsen under batteriet, någon jumper ingår inte. Så jag tog helt enkelt en 50öring och satte mellan dom. BIOS blev resettat så jag antar att det fungerade.

Och jag använde @BIOS för att uppdatera mitt BIOS till F4d.

Dock så verkar jag fortfarande inte kunna klocka nåt, lyckades starta på 3ghz en gång men sen när jag startade om datorn igen blev det helt konstigt och sen startade det inte alls.

Vissa antec nätagg har haft det svårt med tex Asus moderkort ett tag. Så kanske är det detta som gäller fast för Antec+Gigabyte... eller så leverar helt enkelt inte nätagg+moderkortet tillräckligt jämn volt som gör att all voltmod du gör undervoltas och räknas som -några volt, med andra ord kanske du måste höja volten en hel del för att få stabil klockning.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Har testat maaaassa olika inställningar nu, ökat lite volt, inte ändrat volt alls, olika multipliceringar, FSB etc.

Ibland kommer jag inte ens fram till Windows bootskärmen, oftast kommer jag förbi den innan datorn startar om sig, ibland kommer jag till loginskärmen men då fungerar inga drivrutiner eller nåt och allt ser helt konstigt ut.

Ska testa Easy Tune 5 nu, vet inte vad jag ska ta mig till om det inte fungerar. :/

Permalänk

Alltså, vad är det för snack om batteriet hela tiden? Har aldrig någonsin varit med om att jag behöver plocka batteriet för att reseta bios. Räcker som sagt med att bara flytta jumpern.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Securitas
Alltså, vad är det för snack om batteriet hela tiden? Har aldrig någonsin varit med om att jag behöver plocka batteriet för att reseta bios. Räcker som sagt med att bara flytta jumpern.

Då har du helt enkelt inte varit med tillräckligt länge.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Man kan plocka bort batteriet ett tag så resettas det, eller flytta jumpern.. Men det finns ju en funktion som gör så att när datorn dör av klockning så stänger man av strömmen på baksidan och sen startar man datorn och får typ ställa in klocken igen.. Vad är så skoj med det?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Då har du helt enkelt inte varit med tillräckligt länge.

Seriöst =)? Givetvis kan man reseta med det, jag hållt på med datorer relativt länge. Haft ett flertal olika, och jag har aldrig behövt göra så. Som sagt jag fixar det med jumper, är väll det den är till för. Så därför tycker jag det låter både onödigt och konstigt med att slita batteriet. Men men, de fungerar ju iaf.

Att slita strömmen bak? Jo jag har fått reda på att det fungerar också. Hade ett moderkort förut som bara vara att stänga av med vanliga knappen, sen på igen så fick jag fram overclock failed due overclock bla bla. Men men, vad som än fungerar är väll bra. Jag hajjar dock inte det med batteriet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Securitas
Seriöst =)? Givetvis kan man reseta med det, jag hållt på med datorer relativt länge. Haft ett flertal olika, och jag har aldrig behövt göra så. Som sagt jag fixar det med jumper, är väll det den är till för. Så därför tycker jag det låter både onödigt och konstigt med att slita batteriet. Men men, de fungerar ju iaf.

Att slita strömmen bak? Jo jag har fått reda på att det fungerar också. Hade ett moderkort förut som bara vara att stänga av med vanliga knappen, sen på igen så fick jag fram overclock failed due overclock bla bla. Men men, vad som än fungerar är väll bra. Jag hajjar dock inte det med batteriet

tja rup@ ;P.. Jo jagg använde batteriet ett par gånger på ett moderkort jag hade ett tag till min p4 3.0ghz, cmos satt inte bra till så det var lättare att ta av batteriet:P

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra. Läs Manualen, många verkar ha tyckas svårt med att rent ut sagt läsa manualen. Den ska alltid finnas på åtkomligt på tillverkarens hemsida ifall att du tappat bort den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redev
Säger som alla andra. Läs Manualen, många verkar ha tyckas svårt med att rent ut sagt läsa manualen. Den ska alltid finnas på åtkomligt på tillverkarens hemsida ifall att du tappat bort den.

Menar du till mig? Eftersom du säger att jag ska läsa den så vet du alltså att det går att ändra dividers tex, du uppmanar ju mig om att läsa manualen... Får väl ta och göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håll in INSERT?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Håll in INSERT?

va?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy

Här sitter jag och läser om en cpu som jag inte har råd med och så stöter jag på något som kan vara intressant för mig så då måste jag ju bara låna tråden lite snabbt, hoppas det är ok!

Menar du alltså jag som sitter på en gammal 2500+ barton med ett moderkort med chippet kt600 och som har integrerat ljud och nätverk skulle kunna nå högre klock genom att stänga av integrerade ljud och nätverkskortet så NB får mindre att tänka på?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?