nytt grafikkort men får ingen bild på skärmen. kan skärmen va för gammal?

Permalänk
Medlem

nytt grafikkort men får ingen bild på skärmen. kan skärmen va för gammal?

Nu är jag en smula förtvivlad. jag har precis fått tillbaka min datorn från andra sidan jorden, under tiden datorn var borta köpte jag ett 7800gs. jag var även tvungen att skicka min skärm på lagning under tiden datorn var borta.

nu är problem såhär: jag har satt i det nya grafikkortet i datorn och kopplat in en mkt gammal skärm (5-6år gammal) men när jag sätter på datorn så kommer det inte upp någo bild på skärmen. den är svart, får liksom ingen signal. först trodde jag att skärmen hade pajjat men jag kopplade in den till den 6år gammla datorn som den hör till för att pröva om den fortfarande fungerade där. och det gjorde den.

nu undrar jag om det antingen kan vara så att när min dator var på vift så pajjade nått i den som gör att den inte ger någon signal till skärmen. eller om det kan vara så att en skärm är för gammal för ett modert grafikkort. för skärmen funkar ju bara på den gammla datorn. jag har även prövat att ta ut mitt nya grafikkort och sätta in d gammla men den ger inte heller någon bild.

jag har tyvärr ingen annan skärm att pröva med för tillfället. hoppas någon kan ge mig nåra smarta svar, jag skulle vara evigt tacksam för det!

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Skärmen är inte för gammal, jag kopplade in en 13" skräm som från början följde med en 386:a till min dator och det fungerade. 5-6år är dessutom ingen ålder för en skärm dom billiga CRT skärmarna som säljs idag är i princip likadana som en från 1998-2000.

Du får nog leta fel någon annan stans, rent spontant skulle jag gissa på att moderkortets AGP/PCIe port är trasig då du testat med 2 olika grafikkort.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

jo det skulle kunna vara så att den e trsig där... men ja prövade att koppla in skärmen till kompisens laptop o den gav ingen signal heller =/

d vore ju synd om moderkortet e trasigt, ja köpte det för 4 månader sedan ungefär. hmm ja kanske har garanti kvar...

men är det helt uteslutet att d e skärmen d e fel på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valinor
jo det skulle kunna vara så att den e trsig där... men ja prövade att koppla in skärmen till kompisens laptop o den gav ingen signal heller =/

d vore ju synd om moderkortet e trasigt, ja köpte det för 4 månader sedan ungefär. hmm ja kanske har garanti kvar...

men är det helt uteslutet att d e skärmen d e fel på?

Skärmen kan så klart vara trasig men sa du inte att den fungerade när du kopplade den till en annan dator? Fungerar en skräm med en dator fungerar den med alla då VGA standarden är den samma som för 15 år sedan.

Är du säker på att datorn verkligen startar i bakgrunden så att säga (dvs. fläktar snurrar osv.) om inte kan det vara fel på i princip vad som helst.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Är du säker på att datorn verkligen startar i bakgrunden så att säga (dvs. fläktar snurrar osv.) om inte kan det vara fel på i princip vad som helst.

asså alla fläktar börjar snurra o d låter som om hela datorn startar upp, fast ja e ju inte helt säker... ja skulle kunna prova att sätta i hörlurar o lysna efter windows startljudet...

men d konstiga e att skärmen inte vill fungera på kompisens laptop heller. men d kansek inte har me nått att göra inte vet jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Öppna lådan & känn efter ordentligt att grafik kortet sitter i din AGP eller PCI-e.

Det kan vara så enkelt fel som det ibland.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

men d konstiga e att skärmen inte vill fungera på kompisens laptop heller. men d kansek inte har me nått att göra inte vet jag.

Eh, du har en skärm sin inte fungerar på två datorer och du tror inte det har något med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Eh, du har en skärm sin inte fungerar på två datorer och du tror inte det har något med saken att göra?

den fungerar inte med mina 2 olika grafikkort eller min kompis laptop. men den funkar på min jätte gammla dator.

nu har ja iaf tagit burken till en annan kompis och provat me hans skärm istället och det funkade inte heller så felet ligger någon annan stans.

nu måste ja felsöka. hur gör man d bäst hur kommer man fram till vilken komponen som inte funkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

den fungerar inte med mina 2 olika grafikkort eller min kompis laptop. men den funkar på min jätte gammla dator.

nu har ja iaf tagit burken till en annan kompis och provat me hans skärm istället och det funkade inte heller så felet ligger någon annan stans.

nu måste ja felsöka. hur gör man d bäst hur kommer man fram till vilken komponen som inte funkar?

Har du kört på integrerad grafik förut? Isåfall så är kanske inte din agp/PCI-e port aktiverad i bios?

Permalänk
Medlem

tack alla för hjälpen. jag har pillat isär hela datorn o felsökt o kommit fram till att mitt moderkort hade gått sönder så det åker tebax till dustin imon, så hoppas jag på att få ett nytt tebax

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag stjäl tråden!

jag har samma problem som Valinor, min skärm får alltså ingen signal.
jag har testat med 4 grafikkort(varav 1 nyköpt), och 2 moderkort(1 nyköpt) och 2 skärmar, allting går igång, hdd's, fläktar, dvd'n. det som inte går igång är skärmen och en usb-display.

Permalänk
Medlem

Rastapopul, det låter som din skärm är trasig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

har testat med två olika skärmar, och ingen av dem visar något alls.

Permalänk
Medlem

Får de ström eller är vga kabeln paj då.

Permalänk
Medlem

testat med både vga-kabel och dvi-kabel..
inte testat att byta strömsladd iofs, men känns osannolikt att den skulle gå sönder?

Permalänk
Medlem

Och det är inget så fånigt som att proppen till det uttaget har gått eller dyl. Det borde finnas någon liten lysdiod som lyser när du slår på skärmen som går igång om den får ström.

Permalänk
Medlem

just nu står skärmen och lyser med en skylt som det står "no signal" på, så det borde inte vara några större problem med sånt

Permalänk
Avstängd

du med 7800gs, du hade väl inte glömt koppla på den extra ström kontakten till graffet??

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V