Permalänk
Medlem

Hårddiskvibrationsdämpare?

Tjo

Sitter och kollar på vibrationsdämpare till mina hårddiskar. Eftersom datorn hörs ner till mina föräldrar och har listat ut att det är mina hårddiskar som för oljud.
Jag sprang på detta kitet av Nexus
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311521

Någon som vet om det är bra?
Ni får gärna ge exempel på andra lösningar, men inte sånna anordningar som tar upp några 5,25 platser.

Har ett Chieftec Dragon Fulltower.

Tack på förhand

// Fredrik

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Jag kör resårband. Funkar klockrent men är lite ghetto kanske. Finns förmodligen på närmaste mataffär annars typ ICA Supermarket.

Beroende på hur hålen sitter i dina 5.25 platser kan man komma undan med att de bara tar upp en sådan. Annars är det bara att lokalisera andra platser i chassit att hänga upp dem på. Bara att vara kreativ. ;D

Permalänk

så du menar att du hänger dina hårddiskar i "gummiband"?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Ralleballe:
Yes, allt enligt denna sida och i synnerhet denna tråd:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=8240

Gummiband är det inte riktigt, utan vanliga resårer som man kan sy in i kläder när de börjar bli slitna. Stabilt, tyst och luftigt - men kanske inte top-notch vad gäller det estetiska. Har dock ett stängt chassi så det gör detsamma.

Permalänk
Medlem

Nja kanske inte är ett alternativ eftersom jag har 3 st hårddiskar som sitter i en vagga

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

det var därför jag skrev ("gummiband").

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Jag har exakt samma problem (ett "Chieftec Dragon"-chassi) med hyffsade vibrationer från hårddiskarna som fortplantar sig i chassit... Dragon-chassits 3.5"-vaggor gör ju inte saken bättre =/.

Märkte först efter att jag gått från 1 hdd till 3st hdd:s att chassit vibrera och lät en hel del.

Är också intresserad av nån lösning som endast tar upp 3.5"-platserna och ej 5.25", har inte riktigt tiden att knåpa ihop nåt själv =).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Precacher
Jag har exakt samma problem (ett "Chieftec Dragon"-chassi) med hyffsade vibrationer från hårddiskarna som fortplantar sig i chassit... Dragon-chassits 3.5"-vaggor gör ju inte saken bättre =/.

Märkte först efter att jag gått från 1 hdd till 3st hdd:s att chassit vibrera och lät en hel del.

Är också intresserad av nån lösning som endast tar upp 3.5"-platserna och ej 5.25", har inte riktigt tiden att knåpa ihop nåt själv =).

Precis samma problem som jag har!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Lösningen är mkt enkel.

Förslag1: Häng upp hela racket i resår.

Förslag2: Köp lite ljudisoleringsmaterial av "gummityp" från Mekonomen eller liknande (billigt). Klipp till en lagom stor bit som du lägger på botten av chassit. Ställ sedan hela hårddiskracket på ljuddämpningsmattan på chassibotten.

Båda dessa förslag funkar mkt bra om man inte flyttar runt datorn för mycket. Har du flera diskar skulle jag rekomendera förslag 2 som är enklare att "bygga".

Beroende på hur vaggan ser ut kan man modifiera den eller bygga en egen som hindrar luftflödet mindre. Ett förslag till 2:an är att man bygger en våningssäng om man har 2 diskar eller trevånings om man har 3 diskar osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Lösningen är mkt enkel.

Förslag1: Häng upp hela racket i resår.

Förslag2: Köp lite ljudisoleringsmaterial av "gummityp" från Mekonomen eller liknande (billigt). Klipp till en lagom stor bit som du lägger på botten av chassit. Ställ sedan hela hårddiskracket på ljuddämpningsmattan på chassibotten.

Båda dessa förslag funkar mkt bra om man inte flyttar runt datorn för mycket. Har du flera diskar skulle jag rekomendera förslag 2 som är enklare att "bygga".

Beroende på hur vaggan ser ut kan man modifiera den eller bygga en egen som hindrar luftflödet mindre. Ett förslag till 2:an är att man bygger en våningssäng om man har 2 diskar eller trevånings om man har 3 diskar osv.

tack!
ska fundera igenom det du skrev så ska vi se vad det blir av det

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Gummiband kan väl inte vara något höjdare? Gummiband torkar ju å spricker sönder. Hade ju inte varit så kul ifall hårddisken ramlar ner 5cm xD.

Visa signatur

I can change your destiny.

Permalänk
Medlem

kommer själv skaffa dessa då fort plånboken tillåter det:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=H2O-501...
Motsvarigheten för en icke vattenkyld dator är denna:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MCVS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man vill använda sig av en färdig produkt har Scythe Quiet Drive i flera tester visat sig bättre än sina konkurrenter. Finns här;

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095519

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

spiff, kan du länka till nån test? För den är ju både billigare och sen ser det inte alls lika bra ut som de andra på marknaden... så det vore ju skoj att se!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Det där nexuskitet är bland det minst prisvärda du kan köpa faktiskt. Köpa öl för pengarna känns till och med prisvärt i jämförelse.

De lösningar som inte kräver 5.25"-platser är egenderiverade lösningar. Du kommer få bygga någon konstruktion där hårddiskarna kan hänga/spännas i resårband utan att ha kontakt med metall. Detta går sällan att göra i ett 3.5"-rack utan du måste ofta montera ut det om du tänkt använda platsen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Grundproblemet med att ljuddämpa hårddiskar är att få bort direktkontakten med chassit på ett eller annat sätt. I en 3,5" plats blir detta självklart tämligen omöjligt då det inte finns någon plats runt diskarna att avända sig av.

Burarna i cheiftec dragon går inte heller att bygga om på något enkelt sätt så de blir bredare och ger utrymme för någon form av flexibel upphängningsanordning som förhindrar att vibrationer transporteras vidare i chassit. Därav så kan man i alla fall glömma att använda dem på originalplatserna.

Förlaget ovan om att ställa dem på någon form av gummimatta kan vara en bra början, alternativt ändra upphängningnen av dem och kanske även klä dem med asfaltsmatta eller något annat dämpande på utsidan.

Cykelslang kan förövrigt vara användbart, se bara upp när den åldras så diskarna inte trillar i backen.

Min favorit hittills är ljuddämpande lådor som man stoppar diskarna i. Dock är priset på dessa rätt högt om man inte bygger själv men de gör verkligen stor skillnad. En WD raptor är i grunden inte den tystaste disken man kan tänka sig men i en bra ljuddämpningslåda så blir den faktiskt riktigt tyst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

gör det lätt! köp Antec Performance One P180 / Midtower chassi.

inga ljud alls från hårddiskarna, fläktarna är tysta och man kan ställa in dom i 3 olika lägen. så det är bara som som kan låta en aning.

om man inte har en CPU fläkt som mig, som fick fnatt efter jag bytte moderkort och graffe kort, så nu låter den som fan!

nån som har ett tips om villken cpu fläkt jag ska köpa föresten?
köpte en ARCTIC COOLING CPU FLÄKT SKT754/939/940 FREEZER 64 PRO
men den verkar vara alldeles värdelös! (tjejen som hämtade den)!

har socket 939!

Permalänk
Medlem

Blir nog ett Nexus paket endå, är jag inte nöjd så får jag helt enkelt dra mig till ritbordet
Tack för alla svar!

ras-kri: Jag har en har en Zalman CNPS7000B-Cu och den funkar utmärkt!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

kollade med runt lite om dämpning o jag köpte lite gummilina :=)

ett litet resultat MYCKET tystare nu kan jag säga

http://img165.imageshack.us/img165/8665/dmpxc7.jpg

Visa signatur

||Intel i7-13700KF@5.4||Arctic Liquid Freezer II 360|| Gigabyte Aorus 3070TI Master ||32GB Kingston FURY 6000Mhz CL36||Gigabyte Gaming X AX||Samsung 960 EVO 500GB, Samsung 850 EVO 250GB||Fractal Design Define S||Corsair RM850x||Dell Alienware AW2723DF||Zowie XL2546||MSI Optix 32||
||HTPC - Intel i7-2600k||Noctua NH-U9B SE2||Gigabyte GTX 1650||16GB Corsair 2400MHz||MSI Z77A-GD80||Creative Sound Blaster Z||Samsung 850 EVO 250GB, WD Green 6TB||Seasonic Platinum Fanless 460W||Fractal Design Node 605||

Permalänk
Medlem

Så där ska det se ut. Nexuskitet kommer göra väldigt lite, förutom att göra dig ca 180kr fattigare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Så där ska det se ut. Nexuskitet kommer göra väldigt lite, förutom att göra dig ca 180kr fattigare.

hehe ok då blir det ritbordet iallafall

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Sen gäller det ju att fixa någon form av kylning när man hänger upp dem i 5,25 platserna. Blir lätt varmt där...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

Det är det som är den stora fördelen med att ställa racket gå en dämpmatta på chassibotten, att diskarn kyls bra eftersom de då står vid luftintaget.

Har man diskarna i 5,25 platserna så bilr det oftast varmt och extra fläktar genererar ljud. Botten är då ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Ska nog försöka att mecka bort hårddiskhållarna och ge mig på någon slags "botten lösning" istället.
Kanske ställa vaggorna på golvet med sidorna utåt. Mja, detta ska jag tänka på ett tag

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."