7900GTO kort, ska man flasha?

Permalänk

7900GTO kort, ska man flasha?

lade idag iväg en order på lite nya delar, bland annat ett 7900GTO 650/1320

Jag undrar bara hur "farligt" det är att flasha det till ett GTX, det ska tydligen gå. Finns de som har gjort det och utan problem kommit upp i GTX standard clock på minnet ( även mer än det tror det var 720/ 860 som var det högst).

Hur stor är risken att jag istället för ett billigt highend kort har en dyr dörrstopp om jag misslyckas. Eller går det att rädda kortet om det skiter sig, är ju inte som med BIOS på mobo där man kan RMA:a sig ett nytt chip.

Jag har aldrig flashat något grafikort förut ska jag väl tillägga.
gärna lite länkar som kan ge mig användbar information

Visa signatur

-whats that blue smoke coming from your computer?
-about 1000$, roughly...

Permalänk
Medlem

Re: 7900GTO kort, ska man flasha?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av digitalpirate
lade idag iväg en order på lite nya delar, bland annat ett 7900GTO 650/1320

Jag undrar bara hur "farligt" det är att flasha det till ett GTX, det ska tydligen gå. Finns de som har gjort det och utan problem kommit upp i GTX standard clock på minnet ( även mer än det tror det var 720/ 860 som var det högst).

Hur stor är risken att jag istället för ett billigt highend kort har en dyr dörrstopp om jag misslyckas. Eller går det att rädda kortet om det skiter sig, är ju inte som med BIOS på mobo där man kan RMA:a sig ett nytt chip.

Jag har aldrig flashat något grafikort förut ska jag väl tillägga.
gärna lite länkar som kan ge mig användbar information

7900GTO var fan hittar du ett sånt?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

jag fick det av den magiska gubben i den förtrollade skogen

aka. komplett.se
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326084

Visa signatur

-about 1000$, roughly...

Permalänk
Medlem

Tja vad sägs om att inte flasha det? Fett onödigt väl? Visst, det kan väl prestera en smula bättre, men är det värt risken att förstöra det?
Du kan väl kanske testa höja frekvenserna lite på det, det är väl typ det enda som skiljer GTO från GTX? Med skaplig kylning på core och minnen ska du nog kunna dra upp det en smula till.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Lättare ifall du bara använder ett överklockningprogram som du sparar en prfil i som laddas varje gång du kör en 3D applikation. Säkrare samt så får du mindre temp i 2D.

Permalänk

7900GTO är bara en nerklockad GTX med lite långsammare minne. Det är allt. Flasha till 7900GTX är helt onödigt. Ladda ner RivaTuner och klocka den istället.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

jo, kan man ju göra det med.

finns det nåt program som kan visa en massa info om grafikotet som sitter i datorn.
typ pipelines och allt vad som finns

hittade ett test där kortet är med, oklockat.
ligger ung. 10 fps under gtx och 5 fps över 7950gt

http://xtreview.com/review148.htm

Visa signatur

-about 1000$, roughly...