BBB VDSL: DL-hastighet & avstånd till telestation?

Permalänk
Medlem

BBB VDSL: DL-hastighet & avstånd till telestation?

Hej. Jag är intresserad av vad ni andra med BBB VDSL får för hastigheter av ftp://ftp.sunet.se/pub/NetBSD/NetBSD-release-4-0/tar_files/sr...

Hos mig så börjar nerladdningen på lite över 1300 kB/s och klättrar sedan inom några skeunder upp till 1356 kB/s där den sedan ligger konstant.

Har 910 m till telestationen.

Permalänk
Medlem

jag kör ifrån ftp.su.se och då går det i 1470-1503 kB/s konstant.
BBB 24Mbit, 2200meter ifrån stationen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

9u231

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk

1300-1350 kB/s BBB VDSL .

890 m från stationen.

Permalänk

9/9 1160m hade tidigare 12/9...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlowManCrap
1300-1350 kB/s BBB VDSL .

890 m från stationen.

Det verkar nästan vara en regel att maxhastigheten ligger på ca 1350 kB/s för VDSL:are. Är det någon som får 1400-1500? Eller ens 1375?

Jag undrar verkligen om BBB har satt en cap på 10.8 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Hur ansöker man om VDSL eller fick ni upp det på BBB test?

Jag har 24/1 nu via BBB men bor väldigt nära stationen i min stad och skulle gärna vilja ha VDSL.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr.clown
Hur ansöker man om VDSL eller fick ni upp det på BBB test?

Jag har 24/1 nu via BBB men bor väldigt nära stationen i min stad och skulle gärna vilja ha VDSL.

Om du har max 1200m till din telestation samt att den har rätt utrustning så är det bara att slå en pling till BBB så bör det gå att ordna. Oavsett vilket så är det bara att ringa till BBB så får du svar på om du kan få VDSL eller ej. Jag fick dessvärre svaret att jag bodde 600m för långt bort från telestationen för att få VDSL så jag får vänta på VDSL2 istället. Frågan är bara när det kommer, men killen på supporten sa att det skulle ligga runt 40/10 eller därikring när det väl är dags.

Jag får väl nöja mig med min 8/1-lina som i praktiken är en 14/1-lina för tillfället.

Permalänk
Medlem

Oj då. Jag kunde få 24/3 via net a once men orkar inte byta mitt bredband för 2mbit mer i upload. Dom visskade inga datum om när dom erbjuder VDSL2?

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk

Vad jag läst, innan året är slut. Ta detta med en båtlast salt !

Permalänk
Medlem

1.9-2.2Mb/sec ca 1400Meter till telestationen.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Om du har max 1200m till din telestation samt att den har rätt utrustning så är det bara att slå en pling till BBB så bör det gå att ordna. Oavsett vilket så är det bara att ringa till BBB så får du svar på om du kan få VDSL eller ej. Jag fick dessvärre svaret att jag bodde 600m för långt bort från telestationen för att få VDSL så jag får vänta på VDSL2 istället. Frågan är bara när det kommer, men killen på supporten sa att det skulle ligga runt 40/10 eller därikring när det väl är dags.

Jag får väl nöja mig med min 8/1-lina som i praktiken är en 14/1-lina för tillfället.

gäller att det finns en ledig plats oxå. för BBB la ner utbyggnaden av vdsl efter bara nått halvår. det gör att de få stationer som har vdsl, ofast är rätt fullmatade i de platserna. men har man tur kan det ju finnas en ledig plats i stationen efter att nån t.ex. flyttat eller så var det få på just det stället som ville ha det, men det tvivlar jag på.

vdsl2 har de snackat om länge nu, frågan är om det över huvudtaget kommer.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
gäller att det finns en ledig plats oxå. för BBB la ner utbyggnaden av vdsl efter bara nått halvår. det gör att de få stationer som har vdsl, ofast är rätt fullmatade i de platserna. men har man tur kan det ju finnas en ledig plats i stationen efter att nån t.ex. flyttat eller så var det få på just det stället som ville ha det, men det tvivlar jag på.

vdsl2 har de snackat om länge nu, frågan är om det över huvudtaget kommer.

Jo, lediga platser i stationen är självklart ett måste. Annars kan det bli lite problematiskt att koppla upp sig. Angående VDSL2 så tog jag det med en rejäl nypa salt då det förmodligen bara var någonting killen i supporten sa för att få mig att behålla mitt nuvarande BBB-abb.

Nåja, man har ju precis fått tre hål i väggen så det är väl bara att vänta och se om comhem kommer med lite roliga tjänster innan BBB gör det.

Permalänk
Medlem

mmm, 8/1 är väl inte direkt det roligaste man kan ha...

(tänk att man skulle säga nåt sånt... Det trodde jag inte när jag satt på mitt 300 BAUD modem på 1980talet... man kunde verkligen se hur sidorna långsamt rullade fram från BBSerna! )

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Hehe mjo med denna infrastrukturs takten som vi börjar få i detta land så är det väll bara en tids fråga till alla sitter med 100/100mbit

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
1.9-2.2Mb/sec ca 1400Meter till telestationen.

/Homer_S1

Var det inte Vdsl det gällde i denna tråden......?

1180m till stationen 1374 kb/s ner upp minns jag inte riktigt.

Flyttade från min Vdsl-uppkoppling för ganska precis ett år sen, då grät jag nästan blod....

Permalänk
Medlem

Får 1,29 MB/s, 1030 m från stationen. Uploaden brukar ligga på ~1 MB/s

Permalänk
Inaktiv

1,31MB/s ner och hmmm typ 1MB/s upp hade jag. 640m från stationen. dock synka skiten om sig ibland o då fick jag bara 9/8Mbit. men har inte kvar det. men nu vet ni min stats iaf

Permalänk
Medlem

Tycker nästan synd om alla som fortfarande måste harva runt med VDSL & ADSL. Tacka vet jag fiber. Tur man bor i Norrland

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Tycker nästan synd om alla som fortfarande måste harva runt med VDSL & ADSL. Tacka vet jag fiber. Tur man bor i Norrland

Varför tycker du synd om oss med VDSL? Jag tycker vi är väldigt lyckligt lottade som kan få en så pass bra tjänst. Har fungerat mycket mycket bra.

ADSL däremot är en helt annan sak, sitta och fjutta med ~1 Mbit/s i upload. Blanda inte ihop ADSL och VDSL, skiljer bara en bokstav i förkortningen men är en väldigt stor skillnad på tjänst

Permalänk
Medlem

jag bor 270m från stationen, min överföring började på 7mb/s ett tag, sedan stannar den på 1425kb/s.

Men för övrigt är det rätt dumt att använda en liten fil från sunets FTP som referens, finns så många felkällor...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Skillnaderna mellan VDSL och adsl går ej att ens jämföra det lilla.'
VDSL är närmare LAN(Fiber som den del säger) än ADSL.

VDSL har en egen dedikerad tråd till telestationen, ja den mäktiga kopparn! , inte ens LAN-tjänsten kan kan skryta med det ;D

Sen om jag fick välja mellan vdsl och LAN i min lägenhet så skulle jag självfallet ta LAN iom att det är bra mycket mer framtidsäkert.

Måste försvara mitt VDSL iom att jag är sjukt nöjd med det, fungerar precis som man vill att ett inernet ska fungera gällande den hastighet man är ''lovad'' och att pingen inte går av för hackor +stabiliteten.

Mycket nöjd VDSL kund men inte lika nöjd med BBB( hur kan det komma sig) :/

EDIT: Om jag bara svamlar massa goja får ni gärna rätta mig ;D

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på frågor ang. VDSL. Hur mycket betalar ni för erat VDSL? I början betalade jag 399 kr/mån men i somras förhandlade jag ner priset till 379 kr/mån om jag samtidigt band det i 12 månader.

Permalänk
Medlem

1160m och 1.29MB/s. Stabil som fan. Har kanske legat nere i totalt fem timmar under de tre år jag haft tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN
När vi ändå är inne på frågor ang. VDSL. Hur mycket betalar ni för erat VDSL? I början betalade jag 399 kr/mån men i somras förhandlade jag ner priset till 379 kr/mån om jag samtidigt band det i 12 månader.

betalar det jag alltid gjort 399 kr/mån. orkar inte binda mig, gillar inte o vara bunden till nått, inte för 200 kr som året i alla fall, måste vara mer vinst för att jag ska nappa på det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive