Dator startar ej, endast CPU fläkt, annorlunda symptom

Permalänk
Medlem

Dator startar ej, endast CPU fläkt, annorlunda symptom

Hej,

Har ett "litet" problem.

Har följande:

CPU: E6300
Moderkort: Asrock Dual-VSTA S775
Minne: 2 X Corsair Value Ram PC3200
Nätagg: Seasonic M12 500W
Hårddisk: Matrox 250gb
Grafikkort: ATI X850XT

Problem
Datorn bootar inte. Enda som händer är att processorfläkten börjar snurra på låga varv, ingen bild. Inga pip, ingenting. Får ingen diod som lyser på moderkortet heller som indikerar att strömmen är på. Brukar annars vara så att en diod lyser när man har i strömmkontakten. Kanske inte är standard att dioden ska vara där men alla moderkort jag haft har haft en lysande diod som indikerar att den får ström.

Det lustiga är att om CD-spelare/DVD-spelare/Diskettstation är ikopplad när jag slår igång den så börjar deras lampor att blinka. Min gissning är att dom gör det för att strömmen bryts och slåss på. Och att därför snurrar fläkten på låga varv, den hinner aldrig varva upp.

Felsökning
Det jag testat är följande.

1: Testat minne, nätagg, hårddisk och graffikort i en annan dator för att se så de inte är skadade (kan ej testa moderkort, cpu. Saknar ett annat socket 775 moderkort samt processor)

2: Kopplat ihop allt och använt en alternativ startmetod för att se så att det inte är knappen som är trasig (kortslutit pinnarna med en skruvmejsel, ger samma resultat)

3: Plockat isär allting och testat starta med minimalt antal komponenter, no deal samma sak

Gissningar på felet
Det är tre saker jag kan tänka mig är mitt problem. Tror på alternativ A själv. Men vet inte hur jag ska verifiera om det är felet.

a) Moderkortets BIOS stödjer inte Conroe, men vet inte hur jag ska verifiera det, har ingen möjlighet att testa moderkortet med en annan socket 775 processor

b) Moderkortet är trasigt, men kan inte testa det då jag saknar ett annat s775 moderkort att testa processorn i

c) Processorn är trasg, men har ingen annan socket 775 processor att testa med.

Övrigt
Det jag undrar över är om någon annan har ett Asrock Dual-VSTA Socket 775 moderkort och kan titta om någon diod lyser när ni har ström till nätagget men ej datorn påslagen.

Går det på något mirakulöst sätt få reda på vilken BIOS version man har utan att kunna gå in i BIOS? Ingen aning om hur man skulle kunna gå tillväga faktiskt.

Någon som har förslag? Börjar bli så less på min dator som aldrig vill fungera.

\ Rorax

Permalänk
Medlem

enligt asrocks hemsida behövs bios P1.40

http://www.asrock.com/support/CPU_Support/show.asp?Model=775D...

allt jag kan göra. har du aldrig uppdaterat bios är nog kanske det vara problemet. kan du inte låna en 775 prolle av någon? så du få flashat bios å lägga in P1.40

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Tyvärr känner jag ingen som har en socket 775 som inte är Conroe..hmm får kanske se om man kan låna en från jobbet. Men lär bli svårt då de flesta datorer vi köper in är bättre begagnade P4 1.5-2.0ghz och tror de är socket 478

Permalänk
Medlem

Det borde stå på moderkoret vilket BIOS som det levererades med. Brukar stå i närheten av moderkortsnamnet. Rev 1.x lr dyl.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Aj aj, om det där stämmer har jag BIOS 1.02.

Stod iaf Asrock DUAL-VSTA Rev G/A 1.02 så antar att det är det som är felet. Fan måste man försöka hitta ett sätt att flasha den på..känns surt om man måste köpa en S775 processor bara för att få igång sin burk.

Skrev till Asrock för säkerhetsskull och frågade. Då vet jag med 100% säkerhet om det är det som är felet.

------------------------------------------------------------------------
Edit:

Mailade företaget jag köpte moderkortet av också, Fick som svar.

Det brukar stå tryckt på en lapp på bios kretsen. Där står vilken version det är på kortet från fabriken.

Kikade det också igår, stod 1.40-10A vilket då skulle innebära att det inte är BIOS versionen som är felet. Har som sagt testat alla delar förutom moderkortet samt processeron i en annan dator.

Så vet inte riktigt vad man ska göra nu, köpa en billig Socket 775 processor typ:

INTEL CELERON 331 2.667GHZ 256KB 533MHZ SOCKET775
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090434

För att se om det är moderkortet som är trasigt. Det råkar inte vara någon som har samma modell och vet om det ska vara någon diod som lyser när moderkortet får ström?

Permalänk
Medlem

Tja..

Läste din problem och konstaterade att jag har exakt samma moderkort och likadant problem som du har. Har du lyckats reda bukt med problemet än då?

Ett annat svar på din fråga.. Nej det finns inga lys dioder på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag kan svara på några frågot tror jag XD. Jag har exakt likadan moderkort och jag har en E6300 och det funkar bra! Så jag vet inte vad det kan vara för fel. När jag fick mitt moderkort var det däremot version 1.70. Jag beställde det från JME data (fick moderkortet dagen därpå).

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och följande komponenter:

Intel Core 2 Duo E6400 2,13GHz
1 x Kingmax DDR2 PC6400/800MHz CL5 64M*8 1GB

Först ville datorn inte boota, testade en gång till och då fungerade det.

Dock har jag en massa andra problem med detta moderkort, jag har b.la. tappat mac adressen på mitt inbyggda nätverkskort...Känns lite ullared detta moderkortet, sen fungerar inte mitt usb tagentbord under bootningen, måste koppla in ett ps2 tagentbord för att få det att fungera där.