Permalänk
Medlem

Tillbaka med heatspreader på AMD 64 X2

Tjena!

Jag köpte min processor begagnad och när jag fick den kom den med heatspreadern borttagen men den följde med. Jag kör nu utan den pga misslyckat försök att sätta tillbaka den.

Nu får jag snart kompressorkylning och vill då sätta tillbaka heatspreadern. Hur skall jag gå tillväga? Är rädd att paja coren. Det är en AMD 64 X2 3800+.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

sätt lite kylpasta på skitet sen dra på superlim?
hade jag gjort.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Om inte jag missuppfattat allt så är det ett segt, "hårt" gummiliknande lim... Har monterat rätt många kjolpaket på bilar och har då använt ett lim som heter Sikaflex (stavning?) och även något som hette Berner "nåt", också vanligt inom bilstyling.. Tror det borde funka, starkt som F*N blir det iaf. finns en Primer till dessa, tror du får med det när du köper sånt lim.. Har haft mindre förpackningar som hette P1 "någonting" till ögonlock och annan småskit som ska limmas.. Borde bli samma resultat OM det är samma typ av lim som jag tror det är iaf. Annars har jag slösat bort en minut av ditt liv, och ber så hemskt mycket om ursäkt för det hahaa lycka till!
Btw: Jag hade INTE testat superlim ännu iaf (no offence Foetus ) utan mer som en sista utväg, blir ju stenhårt + att det kan krypa lite om man är oförsiktig ("kladdar som en besatt" mao, tror inte att du gör det dock men värt att nämnas om det är någon klåpare som läser samma tråd :D..) men som sagt, glöm inte ny kylpasta iaf

Oj sicken predikan, ursäkta mig

EDIT: många stavfel, kolla klockslaget ffs..
Edit 2: kollade lite snabbt, finns sketmånga varianter på detta limmet (sikaflex, som är the shit), du skall dock ha ett som de flesta stylingfirmor använder, ring runt lite och kolla.. och ta ett _tunt_ lager, så du inte gör en j*vla gummikudde, mao en liten tub om det finns (onödigt att köpa 400ml, såvida du inte sitter på 400 prollar alltså Svart är det btw.. allt jag minns.. kletigt åxå
oj så långt det blev...igen.

Visa signatur

¤ X2 3800+ @ 2900MHz ¤ Asus A8N32-SLI Deluxe ¤ Corsair TWINX2048-4000PT ¤
¤ Gainward 8800 GT GS ¤ Seasonic S12 600W ¤ Antec P180 ¤ Scythe Ninja ¤ Logitech G7 ¤

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar!

Oj vad vissa är uppe sent

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Re: Tillbaka med heatspreader på AMD 64 X2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tjena!

Jag köpte min processor begagnad och när jag fick den kom den med heatspreadern borttagen men den följde med. Jag kör nu utan den pga misslyckat försök att sätta tillbaka den.

Nu får jag snart kompressorkylning och vill då sätta tillbaka heatspreadern. Hur skall jag gå tillväga? Är rädd att paja coren. Det är en AMD 64 X2 3800+.

Rengör prollen samt heatspreadern ordentligt ink. ytorna runt kärnan, på med lite kylpasta på själva kärnan, sätt på heatspreadern tryck till lite ta av den & kolla avtrycket så det ser bra ut.. sätt på den igen & lägg lite siliconlim eller något bättre runt heatspreadern sätt fast processorn & bara lägg på en kylare med lite tyngd i sig till limmet torkat.. iofs. så ska man kanske sätta fast prollen i ett moderkort innan du applicerar både kylpasta & lim.. men jag tror att det är viktigt att limmet man använder för att fästa heatspreadern inte är ett "hårt" lim utan ett med lite flexibilitet i sig.. kontaktlim borde gå med..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att clasohlson har någon typ av sikaflex.

Permalänk
Medlem

Tack igen grabbar!

snart dax å testa....

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Mm, se till så att du köper starkast möjliga lim. "sikaflex" verkade vara riktigt bra. Jag testade med silikongummi och det fungerade OK trodde jag, ända tills heatspreadern satt fast på undersidan av kylarena jag skulle plocka av. Var noga med att kontakten mellan CPU<->IHS blir bra eftersom du bara får en chans på dig.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Mm, se till så att du köper starkast möjliga lim. "sikaflex" verkade vara riktigt bra. Jag testade med silikongummi och det fungerade OK trodde jag, ända tills heatspreadern satt fast på undersidan av kylarena jag skulle plocka av. Var noga med att kontakten mellan CPU<->IHS blir bra eftersom du bara får en chans på dig.

Så jag ska köra på sikaflex då?
Blir fundersam när du skriver ""sikaflex" verkade vara riktigt bra"

Det finns ju på classe för 79kr 100ml och 110 för 300ml.

Hoppas de klarar av stora tempväxlingar också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

3800+ X2

Eftersom denna tråden berör amd 3800+ X2 och jag har en sådan så ställer jag lite frågor här. Varför tar man bort heatspreadern? blir det bättre kylning av det? Sen blir min prolle väldigt varm. 65*C max load med zalman-fläkt. ska den bli så varm? hur mycket kylpasta ska man ha på amd x2? mycket?

Det blev många frågor. Hoppas ni har några svar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Re: 3800+ X2

Varför tar man bort heatspreadern?
Den kan vara ojämn så kylaren får dålig kontakt och kyler sämre. Oavsett om den är ojämn eller ej så är det ännu en barriär som värmen måste passera för att kylas bort så en CPU utan IHS har potential att kylas kallare än en med.

Min prolle väldigt varm. 65*C max load med zalman-fläkt.
65 grader klarar den nog av utan att ta skada, men det är ju inte bra temps. Den verkliga tempen kan dock vara uppåt 10 grader lägre då integrerade sensorer är långt ifrån exakta. Så länge du inte har stabilitetsproblem eller vill klocka högre behöver du inte bättre kylning.

Hur mycket kylpasta ska man ha på amd x2? mycket?
Kylpastans funktion är endast att fylla igen de mirkoskopiska ojämnheterna i materialet. Kylpastan leder värme sämre än kopparn i IHSen och kylaren så att ha för mycket kylpasta leder alltså bara till högre temps. Sträva efter ett så tunnt lager som möjligt.

Permalänk

Är det liksom svårt att ta bort heatspreadern? och passar då kylaren för processorn blir ju lägre. Eller man bör inte ta bort den om man inte ska tok-klocka.
Sen är det så att jag trodde jag hade för mycket kylpasta, det var liksom vitt utanför processorn. men då toppade tempsen 64*C vid dubbla sessioner prime95. Så jag gjorde om det och tog lite men nu ligger tempen på 67*C max vid dubbla sessioner prime95. Varför?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Om man inte vill tokklocka eller har stabilitetsproblem finns det ingen anledning att ta bort IHSen. Utan IHS är CPUn oskyddad och en ojämn montering leder lätt till ett krossat hörn vilket kan förstöra CPUn totalt. Dessutom är garantin förbrukad när IHSen är borttagen. (Med lite tur kan man dock limma tillbaks IHSen, skicka den på RMA och ändå få en ny.)

64-67 grader är inte så stor skillnad under så här pass okontrollerade förhållanden. Några graders variation i rumstemperatur är allt som behövs. Men det kan även vara så att du lyckades med en sämre montering, det kan göra 2-3 grader. När du tar bort kylaren lämnar cpun ett avtryck i kylpastan, kollar man noga på det kan man se om det verkar vara dålig kontakt på något hörn eller så. För att kontrollera om IHSen är konkav/konvex eller på andra sätt ojämn kan man ta en stålskala eller liknande mycket rak sak, lägga den på högkant över IHSen och leta efter något litet mellanrum.

Är det liksom svårt att ta bort heatspreadern?
Ingenting är svårt om man kan det.

Det är inte helt enkelt om man inte vet hur man ska gå till väga. Om man skär för djupt är det stor risk att man skadar ytmonterade prylar runt kärnan så man bör aldrig skära djupare än absolut nödvändigt. Sen är det lätt hänt att man böjer de små ömtåliga benen under processorn, därför bör man skydda dessa. Bästa sättet är om man har en passande socket från ett gammalt dött moderkort men skumbiten som processorn låg på när man köpte den eller liknande fungerar.

Permalänk

Tack för dina svar som var både snabba och utförliga. Jag kommer inte att ta bort heatspreadern. Dock kommer jag att sätta om kylpastan för det känns som att det var bättre förra gången.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum