Hem-Pc:n förmånsbeskattas

Permalänk
Melding Plague

Hem-Pc:n förmånsbeskattas

Enligt den budgetproposition som regeringen igår presenterade kommer alla med en hem-pc att behöva betala förmånsvärde på datorn. Detta gäller även de som redan skrivit på ett avtal, och skiljer sig alltså från tidigare förslag.

Läs nyheten: Hem-Pc:n förmånsbeskattas

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De Blå borde avrättas.... Sverige kommer stupa tack vare dem

Visa signatur

Light Weight!!!

Permalänk
Medlem

Jag noterar ännu ett exempel på dold politisk agenda. Korrekt rubriksättning för att följa tidigare invanda mönster borde vara "Alliansen vill avskaffa datorer hos svenska folket".

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dnar
De Blå borde avrättas.... Sverige kommer stupa tack vare dem

Jaså? Övriga företagssverige verkar vara rätt tacksamma mot alliansen.
Det finns vettigare saker att lägga pengar på än sånt här, dessutom är det en orättviss konkurrans mot alla olika sorters butiker ute i landet som säljer datorer.

Nä, jag tycker detta är ett sunt beslut. Även sunt ur miljösynpunkt då folk ofta byter dator efter dessa 3åren utan att egentligen ha ett behov av det.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jaså? Övriga företagssverige verkar vara rätt tacksamma mot alliansen.
Det finns vettigare saker att lägga pengar på än sånt här, dessutom är det en orättviss konkurrans mot alla olika sorters butiker ute i landet som säljer datorer.

Nä, jag tycker detta är ett sunt beslut. Även sunt ur miljösynpunkt då folk ofta byter dator efter dessa 3åren utan att egentligen ha ett behov av det.

Agreed. Staten behöver pengarna till annat. Köpa dator kan man göra själv men sänka skatterna står staten för.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jaså? Övriga företagssverige verkar vara rätt tacksamma mot alliansen.
Det finns vettigare saker att lägga pengar på än sånt här, dessutom är det en orättviss konkurrans mot alla olika sorters butiker ute i landet som säljer datorer.

Nä, jag tycker detta är ett sunt beslut. Även sunt ur miljösynpunkt då folk ofta byter dator efter dessa 3åren utan att egentligen ha ett behov av det.

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_13872908.asp Jaså?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

med andra ord måste vi betala för att ÄGA en dator? eller ha den i hemmet

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Sjukt att Hem pc's kommer att kosta ännu mer. Dom är redan sjukt dyra jämfört med vad man får för priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jaså? Övriga företagssverige verkar vara rätt tacksamma mot alliansen.
Det finns vettigare saker att lägga pengar på än sånt här, dessutom är det en orättviss konkurrans mot alla olika sorters butiker ute i landet som säljer datorer.

Nä, jag tycker detta är ett sunt beslut. Även sunt ur miljösynpunkt då folk ofta byter dator efter dessa 3åren utan att egentligen ha ett behov av det.

Håller med dig, låt hem-pc företagen konkurera som alla andra.

Och snälla ni griniga pms-kärringar som leker nostradamus och förutspår jordens undergång bara för att vi fått annan regering. Folket har talat och ni borde acceptera den politiken som svenska folket röstat fram.

En dator är en vara som vilken annan, så varför ska då skattebetalarna stå för att du ska kunna köpa en billigare dator genom hem-pc. Kan nog komma på 1000 saker som är bättre att lägga pengar på än det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag noterar ännu ett exempel på dold politisk agenda. Korrekt rubriksättning för att följa tidigare invanda mönster borde vara "Alliansen vill avskaffa datorer hos svenska folket".

Dold politisk agenda åt vilket håll, detta är kritiskt mot Alliansen och tidigare har varit kritiskt mot sossarna så vad menar du igentligen.

Och Dnar om du verkligen tycker det du skriver så får faktiskt ta och utbilda dig lite för särskilt mycket om det här verkar du inte fatta och inte om samhället i stort heller.

Igentligen är detta inte en förmånsbeskattning på datorer, det är en borttagning av en existerande subvention.
hem-pc subventionen kom till när datorer var dyra och det var få som hade dem hemma, numera finns minst en dator i varje hem och man kan köpa en helt ny för max någon tusenlapp istället för 10 tusenlappar.

Den har levt ut sitt syfte och ska bort, bara för att vissa anställda inom branchen KANSKE måste sparkas kan man inte ta hänsyn till så enkelt är det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jaså? Övriga företagssverige verkar vara rätt tacksamma mot alliansen.
Det finns vettigare saker att lägga pengar på än sånt här, dessutom är det en orättviss konkurrans mot alla olika sorters butiker ute i landet som säljer datorer.

Nä, jag tycker detta är ett sunt beslut. Även sunt ur miljösynpunkt då folk ofta byter dator efter dessa 3åren utan att egentligen ha ett behov av det.

Menade inte bara tack vare detta beslut, titta bara på studentsidan dom har inte gynnats ett piss, men va lovade dom inför valet JO, högre studiebidrag, slopa fribeloppet så att studenter kan tjäna hur mkt dom vill med andra ORD JOBBA, men ne då vi skiter i allt detta vi lovat, RÖTT FÖR SEGER om 4år...

Visa signatur

Light Weight!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Sjukt att Hem pc's kommer att kosta ännu mer. Dom är redan sjukt dyra jämfört med vad man får för priset.

Var glad att detta inte är Nordkorea, då hade du blivit skjuten om du vägrat ta emot en hem-PC!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dnar
Menade inte bara tack vare detta beslut, titta bara på studentsidan dom har inte gynnats ett piss, men va lovade dom inför valet JO, högre studiebidrag, slopa fribeloppet så att studenter kan tjäna hur mkt dom vill med andra ORD JOBBA, men ne då vi skiter i allt detta vi lovat, RÖTT FÖR SEGER om 4år...

Och högre studiebidrag blir det;)
Inte så himla mycket men ändå.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Sjukt att Hem pc's kommer att kosta ännu mer. Dom är redan sjukt dyra jämfört med vad man får för priset.

Om nu det var dyrare med HemPC, varför välja det?

HemPC har alltid varit billigare än att köpa själv, man får mycket mer prestanda per total krona än eget köp. Den totala kostnaden är mindre än eget köp.

Nu har jag visserligen HemPC i 4 månader till och kommer inte påverkas så mycket, men jag tycker detta är ett korrekt politiskt beslut. HemPC har varit bra, men allt har sin tid, så även detta. Det är dags att göra en förändring. Dock kunde man valt att inte påverka redan ingångna avtal. I mitt avtal så står det att jag inte kan bryta avtalet förutom att sluta från jobbet. Men om nu staten ändrar förutsättningarna så måste jag väl få bryta avtalet också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Och högre studiebidrag blir det;)
Inte så himla mycket men ändå.

haha, går ju få ihop mer om man samlar ihop burkar o pantar dem...jag ger de blå en chans men inte mer, de har störtat sverige en gång innan o låt det inte hända igen nu när de kallar sig de nya moderaterna, för än sålänge ser det mörkt ut med alla dessa skandaler hit och dit med alla ministrar.

Visa signatur

Light Weight!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Dold politisk agenda åt vilket håll, detta är kritiskt mot Alliansen och tidigare har varit kritiskt mot sossarna så vad menar du igentligen.

Och Dnar om du verkligen tycker det du skriver så får faktiskt ta och utbilda dig lite för särskilt mycket om det här verkar du inte fatta och inte om samhället i stort heller.

Ifall du har missat det så är det här ett torrt konstaterande av fakta, i fallet med socialdemokraterna och spel på internet så skrevs det med skandalrubriker och ytterst långtgående slutsatser.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dnar
haha, går ju få ihop mer om man samlar ihop burkar o pantar dem...jag ger de blå en chans men inte mer, de har störtat sverige en gång innan o låt det inte hända igen nu när de kallar sig de nya moderaterna, för än sålänge ser det mörkt ut med alla dessa skandaler hit och dit med alla ministrar.

Coolt, du bevisar med egna ord hur jävla grundlurad du är. Du vet helt enkelt inte vad du snackar om! Gå och kamma dig för fan.

Jag antar att du syftar på den borgerliga regeringen 91-94?
Göran Persson upprepar som ett mantra att den borgerliga regeringen ensam är att lasta för den ekonomiska krisen i början på nittiotalet.
När borgarna tog över 91 var svensk ekonomi i fritt fall, kapital flödade ut ur landet, vi tappade 1000 jobb PER DAG! Ansvaret för detta vilar tungt på Ingvar Carlsson med regering (S) som vägrade genomföra reformer när ekonomin vek nedåt.
I tre år var borgarna tvungna att ägna sig åt att sanera svensk ekonomi.

Men jag kan förstå att en som du som inte är torr bakom öronen bara tar in det Göran Persson säger helt okritiskt och tar det som sanning.
Du måste lära dig skilja på propaganda och sanning unge man!

Permalänk
Medlem

Kommer man få betala 2400kr per år för varje hem-pc man har i hemmet?

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_13872908.asp Jaså?

Det där är en helt annan bild än den jag fått från andra källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag noterar ännu ett exempel på dold politisk agenda. Korrekt rubriksättning för att följa tidigare invanda mönster borde vara "Alliansen vill avskaffa datorer hos svenska folket".

"Moderaterna förbjuder datorer" skulle det egentligen stått, om rubriksättningspraxis skulle följas.

Permalänk

Vi har hög standard i sverige och klarar inte att konkurera med tex textilfabriker i kina osv. Därför måste vi satsa på jobb som inte andra länder kan göra pga låg utb. Fabrikerna i Sverige består av maskiner som styrs av datorer som kontrolleras av människor. Därför är det viktigt att det finns datorer i varje hem, så ingen ska känna sig främande för datorer.

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem

Detta var väl ändå en riktigt korkad idé, Hem-PC'n är till stor del ansvarig för att sverige ligger långt (längst?) fram i IT utvecklingen. Moderaterna verkar ha som mål att avskaffa det mesta som kostar pengar och istället sänka skatterna. Ofta är det en bra idé (gämfört med (S) alla idiotiska undantagsregler om allt) men här har dom verkligen inte tänkt igenom det. Och vem fan använder Hem-PC avtalen för att uppgradera sin dator hela tiden?! dom som gör det hänger på swec och skulle aldrig köpa en FS/Compaq/Dell/HP/whatever-Hem-PC

Visste att jag skulle vart mer misstänksam när vi fick en finansminster med hästsvans

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MidnightMover
Vi har hög standard i sverige och klarar inte att konkurera med tex textilfabriker i kina osv. Därför måste vi satsa på jobb som inte andra länder kan göra pga låg utb. Fabrikerna i Sverige består av maskiner som styrs av datorer som kontrolleras av människor. Därför är det viktigt att det finns datorer i varje hem, så ingen ska känna sig främande för datorer.

Det står redan datorer i de flesta hem, till och med vanligt hos pensionärer idag. Vad hem-PC idag gör är att ger de som redan köpt datorer ny dyra datorer till förmånlig avbetallning. Vad som behövs för utveckligen är snarare billiga budget burkar till låg avbetallning samt billigt "bredband" i stil med comhems 99:-/mån.

Hem-PC:n har gjort sitt och bör börja konkurrera på lika vilkor igen.

Permalänk

Det som är riktigt svinigt med detta är det att det påverkar även dem som redan har ingångna avtal. Blää..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

I helvete heller att jag kommer betala skatt för att ha en elektronisk maskin i hemmet, har tv, lampor, mikrovågsugn. same shit, different name.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske folk börjar inse att det finns andra alternativ till de dåliga hem-pc avtalen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dnar
De Blå borde avrättas.... Sverige kommer stupa tack vare dem

Sverige stupade för ett tag sedan, det är nu vi ska resa på oss. Denna detalj är bara en del i detta.

Jag tycker bara detta är en utmärkt idé. Varför ska jag som inte tar ut en hempc bekosta grannens datorer via min skattsedel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Sverige stupade för ett tag sedan, det är nu vi ska resa på oss. Denna detalj är bara en del i detta.

Jag tycker bara detta är en utmärkt idé. Varför ska jag som inte tar ut en hempc bekosta grannens datorer via min skattsedel?

Konstig definition. Att grannen har mindre beskattningsbar inkomst gör att du subventionerar honom?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Sverige stupade för ett tag sedan, det är nu vi ska resa på oss. Denna detalj är bara en del i detta.

Jag tycker bara detta är en utmärkt idé. Varför ska jag som inte tar ut en hempc bekosta grannens datorer via min skattsedel?

Jag visste inte att staten höjde skatten för varje Hem-PC som tagits ut under de senaste åren. Du kan väl inte bekosta något som staten subventionerar??

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Bra, då kanske folk börjar inse att det finns andra alternativ till de dåliga hem-pc avtalen.

Mer bang för bananerna är i din mening dåligt?

Vet du vad? Köp min gamla trasiga 166'a för 1 000 och säg sedan hur värt det var.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?