Permalänk
Medlem

Kraschad dator

Efter en tid med krånglande och konstant klickande raptor-hårddisk så får jag nu inte datorn att starta efter att ha fått en bluescreen utan text. Efter bluescreenen kunde jag börja starta windows, men möttes dock inom nån sekund av windowsbootningen av bsod. Här kunde jag fortfarande gå in i bios och pilla, men sedan bestämde sig min dator att inte ens låta mig komma in i bios, vilket gör mitt problem ännu jobbigare. Varje gång jag startar datorn så lyser alla LED:s på mobot (DFI Lanparty nforce4 ultra-d) och fläktarna sätter igång men det går inte att komma in i bios. Då är min fråga vad det är som kan ha pajjat? Vad bör jag göra för att kunna åtgärda problemet?

Nu är jag jävligt dålig på detta men försöker svara på vilka datordelar jag har:
Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna>
Processor: AMD Winchester s939 3200+
Moderkort: DFI Lanparty nForce4 ultra-d
Minne: minns ej riktigt, är iaf två minnen på 512 mb var
Grafikkort: radeon x800 XL
Hårddisk:raptor 32gb
Nätaggregat: ACRyan nånting, 400w tror jag
Temperaturer: Låg väl vid cirka 50 grader i lådan vid kraschtillfället, nu är det dock betydligt svalare eftersom rummet är svalare, men hårddisken brukar ligga mellan 40-50C.

Om det är nån annan information som är relevant så hjälp mig gärna med frågor, skriver nämligen ner det här i en viss hast så utelämnar jag något så kan jag svara på det sen.

Tack på förhand

Visa signatur

Reiii

Permalänk
Medlem

Det kan vara att hårdisken har pajjat och där med kan du inte ladda windows men att du inte kommer in i bios är mysko. Du kan prova att resetta bios, borde finnas en jumper till det eller ta up batteriet i ett par minuter. Kan inte sätta fingeret helt på vad som har hänt, aldrig varit med om nått liknande och jag har varit med om en del mysko dator fel.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

jag har provat att resetta cmos, detta verkade dock inte förändra någonting.

Visa signatur

Reiii

Permalänk
Medlem

koppla ur din raptor och sätt in en annan HD.. testa starta upp. Bäst är att lokalisera felet genom att byta ut delarna om man har möjlighet till det. Testa med 1 minne osv..

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

jag bytte plats på minnena fram och tillbaka så kom jag in i bios igen. Sen har jag konstaterat att diskens tid är förbi så bytte ut den så nu funkar det.

Visa signatur

Reiii

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha vettig livslängd på hårddiskar och övriga delar, se till att förbättra kylningen avsevärt. 50C i lådan är på tok för högt. HDs bör ligga under 40C för bästa säkerhet och funktion, enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vill du ha vettig livslängd på hårddiskar och övriga delar, se till att förbättra kylningen avsevärt. 50C i lådan är på tok för högt. HDs bör ligga under 40C för bästa säkerhet och funktion, enligt min erfarenhet.

1. Ta ur batteriet och clear CMOS (enligt DFI-STREET ska man ha det så i minst 15 min).
2. När 15 min gått, sätt tillbaka batteriet och bygla om jumpern igen, håll nere INSERT knappen samtidigt som du trycker igång datorn, när du hör ett pip släpper du INSERT knappen och tryck DELETE så du kommer in i BIOS.

Prova det!

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Hedersmedlem

dVBeTa:

Vad har rensning av cmos med mitt råd om lägre temperaturer att göra?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
dVBeTa:

Vad har rensning av cmos med mitt råd om lägre temperaturer att göra?

För att han överhuvudtaget ska kunna göra någonting måste han väl komma in i BIOS, det hoppas jag du förstår!

Han skrev:

- Varje gång jag startar datorn så lyser alla LED:s på mobot (DFI Lanparty nforce4 ultra-d) och fläktarna sätter igång men det går inte att komma in i bios. Då är min fråga vad det är som kan ha pajjat? Vad bör jag göra för att kunna åtgärda problemet?

Han kommer ju inte in i BIOS!

Det första han måste göra är att komma in i BIOS vilket inte fungerar.. därför ber jag honom testa en lång CMOS CLEAR för att försöka fixa till det!!

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Hedersmedlem

dVBeTa:

För att man ska kunna föra en diskussion måste man ha vaknat upp riktigt efter nattens sömn. Lycka till med dina resonemang och problemlösning på ett problem som inte längre finns enligt inlägg ovan: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=692...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
dVBeTa:

För att man ska kunna föra en diskussion måste man ha vaknat upp riktigt efter nattens sömn. Lycka till med dina resonemang och problemlösning på ett problem som inte längre finns enligt inlägg ovan: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=692...

Ok... han har problem med temperaturen... ditt råd säger jag ingenting om... för att han överhuvudtaget ska kunna göra någonting måste han få igång datorn... jag tror inte att alla 4 leds slutar lysa för att han fixar bättre kylning... han måste nog ändå göra en reset på BIOS... sen fixa temperaturen...

Jag gav mitt råd angående att få igång datorn och komma in i BIOS, ingenting annat... sen kan han följa ditt råd.. absolut!

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]