Permalänk

Bluescreen

hej. Nu blir jag knäpp. Min dator crachar hela tiden. Det blir bluescreens hela tiden, varannan timme ungefär, men ibland så kan det stå igång flera dagar utan att cracha. Jag har lämmnat in dator för felsökning på bw-data här i stan (köpte datorn där) och dom kom fram till att det var grafikkorts drivrutinen som spökade. Lösning: installera om grafikkorts drivrutinen, efter det hade dom inte lyckats fixa fram en endaste bluescreen. Jag får tillbaka datorn och är glad över att problemet är löst. Då blir det bluescreen igen. Det brukar stå såhär på bläskärmen:
page_fault_in_nonpaged_area
driver_irql_not_less_or_equal
bad_pool_caller
pfn_list_corrupt

I sommras byggdes datorn ihop. Datorn lämnades sedan in pga bluescreens, då byttes minnerna till kingston. Vad kan cracherna bero på?

datorn crachar ibland när jag surfar, spelar, programerar eller om skärmsläckaren är igång. Den kan cracha nästan när som helst.

Asus a8n32 sli deluxe
amd atholon 64 3800+ dualcore
2x 1024mb kingston
palit nvidia geforce 6600gt 128mb
nec dvd brännare
diskettläsare
minneskortläsare multi
maxtor diamondmax 10 300gb (c:\ 90gb, d:\210gb)
windows xp home edition

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du vet väl att du kan få ut mängder av information från de minnes-dumpar som skapas vid en "blåskärm" (bsod).
Dessa minnes-dumpar, som är en kopia av allt som låg i ram-minnet strax innan "blåskärmen", placeras normalt i %SystemRoot%\Memory.dmp
Filen memory.dmp kan du öppna och analysera med till exempel windbg. Då får du oftast upp exakt vad som hände, var det hände och om det var ett läs- eller skrivfel.

/Lycka till

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless

Permalänk

enligt windbg så är det det här som spökar:
fil antalgånger
ntoskrnl.exe 1
nv4_disp.dll 3
SYMTDI.SYS 1
SiWinAcc.sys 1
hidgame.sys 1

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att du formaterar om datorn om du inte har testat det brukar vara en lösning till allt:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bf2fan
Jag skulle rekomendera att du formaterar om datorn om du inte har testat det brukar vara en lösning till allt:P

Kort sagt, ja det kan vara den smidigaste lösningen. Dock ej om det är ett hårdvarufel. Men efter vad windbg sa om din krasch så är det med all säkerhet endast ett mjukvarufel, dvs. "billigt fel" Men det kan ju såklart vara ett fel på någon krets hos någon komponent också som får den att bete sig konstigt. I detta fall möjligen ditt grafikkort.

Min rekommendation är att göra en snabb-formatering av system partitionen med ntfs, kör en backup på allt du vill spara, innan formateringen, om du endast har en partition för hela disken (till tex. en annan hårddisk, ev. på en annan dator alt. till en packe dvd's). Har du problem med det pga krashar, använd ERD Commander, en genial lösning på många problem då system krashar.

Återkom till oss om du stöter på mer problem, lycka till.

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless