strippa os. ( få upphastigheten )

Permalänk

strippa os. ( få upphastigheten )

jag håller på med mitt bygge (sign) dock så funderar jag på och ha ett snabbt och pålitligt OS

jag vill köra något av M$ os för att slippa stora hopp in i linux..

jag har erfaren het av

3.1
95
98
2000
2000 server ( pro ? )
2003
ME
xp home
xp pro

jag kör själv xp pro och jag tycker det passar mig bäst men som sagt då serven kommer belastas mycket färmast skriva mycket tilldiskar och fjärrstyras så vill jag ta bort onödigt krafs som segar ner burken och jag vill även att den startar på 2 sec typ

jag vill även trimma min burk lite med att ta bort onödigt skit men ändå behålla utseendet rätt så mycket så att säga..

jag vet att man kan klocka och det har jag även gjort på min primär burk men då det kan bli problem med diskar o sånt så hoppar jag det på serven..

serven kommer nog till 80% fjärrstyran dvs endast nätsladd och nätverkskabel kommer vara intryckt..

jag vill ha igång iis på serven med fast jag har lite lätterfarenhet av det men det kanske finns något som passa bättre?

ska endast kunna hosta bilder o sånt ... ( tex till min logg ( sign ) )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vill du använda dig av IIS är väll 2000 eller 2003 bra val,
från 2000 och framåt borde fungera bra dock (ej me).
Har du råd så tyckte iaf jag att 2003 var ett bra val när jag
hade deras evaluation skiva fungerade till det mesta och kommer
mer mycket roliga tillbehör för servrar.

Fast skulle dock rekommendera för ett billigare och fullt fungerande
alternativ. Installera xp om du har det (och licensen tillåter?) och
skaffa Apache istället för IIS. Stabilare, snabbare och bättre säkerhet
iaf var det så sist jag jobbade med http servrar. (1-2 år sedan)

Vad gäller hastigheten, stäng bara av alla onödiga tjänster och program
och se till att ha den virus/etc tom så skall den nog fungera.

Permalänk
Medlem

Finns ju 180 dagars trial för windows 2003 server på microsofts hemsida. Så jag skylel kört det.

Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 i så fall

Men linux är inte svårt det finns god hjälp på internet

Permalänk

okey

Har 2003 någon version av det här hemma dock så är det visseligen på engelska om jag inte minne fel men det bör inte vara alltförsvår iaf

apache funkar inte under 2k3?

cecil173 du ser ut att ha kolla på det.. jag vet att man kan stänga ner det efter datorn har bootast upp eller ställa in så de programen alldrig gör det.. men någon lista eller så över vilka program man ska låta vara kvar

serven måste funka på detta vis iaf

i det stora så det jag kan tänka mig som blir problem är att xp maskinen och 2k3 inte vill kominusera med varandra på önskat vis.

sen vilket fjärrstyrning äör att rekomendera?

vnc-tight kör jag mellan 2 burkar här hemma på 1 så åker man i 400km/h medan på den andra så ligger man i 10-40km med jämna pisse pauser

ska man övergå till radmin ? eller vilka alternativ finns det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ska du inte hålla i en webbserver till lunarstorm så räcker det gott och väll med win2kprosp4. Och Apache är i min menning bättre än iis. Ska du sedan köra php och asp så kan du lägga in plugins så apache klarar det.

Jag kör själv med 2k med apache sedan VNC som fjärrstyrning. Aldrig haft problem med det. Lycka till.

Permalänk

ok kommer nog inte ens överskrida 50besökare per vecka så

hittade
skivorna i min cd väska så dock så har jag bara dessa innom 2k generen..

win 2000
win 2000 pro
win 2000 server

vilket är den bästa meningen att dra det på eller ska man försöka få tag i en 2003 skiva billigt?

dock kvarstår frågan hur 200X xxx vill hantera mina xp klienter? jag vill kunna fjärrstyra burken med tex radmin eller vnc och flytta filer imellan de väldigt enklet..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

asp plus apache går inte så bra ihop, bara så du vet om du skulle komma på den tanken. iis hanterar asp från grunden och php utan problem, men behöver ett plugin för php.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite. det är nämligen så att jag har skapat en hemsida, och jag tycker att gratistjänsterna har alldeles för mycket reklam + att dom inte har så mycket utrymme.

Men hur gör man? Jag har en gammal 500 MHz:are stående som man lungt kan få in xp på och den funkar perfekt, men den stora frågan är hur man får en server att fungera?