Permalänk
Geeks
Säljchef

Arbeta med Acces databas på distans?

Hej all Swecvänner!

Jag har ett Win XP programm som använder sig av en Accesdatabas. Man kan använda samma databas för flera datorer i ett nätverk. Man kopplar upp sig mot databasen enkelt genom att välja vilken nätverksplats den ligger på ex:
//Servern/databas/

Detta fungerar prima, nu är det dock så att jag vill kunna använda programmet när jag är "on the run" och jag vill också ha möjlighet att kunna nå databasen ifrån andra datorer via internet.

Hur löser jag enklast detta? Det fungerar inte att i själva programmet lägga till tex en ftp eller dylikt utan programmet kräver att databasen ligger i nätverket eller på den egna datorn.

Men jag har förstått att det skall finnas lösningar på detta. Jag finner dem dock inte.

Tacksam för hjälp!

MVH // Emil

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

På mitt senaste sommarjobb (telefon-/bredbandsbolag) så har jag för mig att man gjorde så här:
när vi var ute på fältet så anslöt vi till huvud nätverket (kontoret) via vpn. dvs att vi hamnar i samma LAN som dom fast via internet. vilket medför att vi kommer åt deras nätverks skrivare o utdelade mappar och i det här fallet den utdelade databasen.

Så om du har möjlighet att lägga upp en vpn server vid huvudnätverket så kan du ansluta till den och på det sättet uppdatera databasen via internet.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Geeks
Säljchef

Det låter som en möjlig lösning! Jag har själv inte så jättebra koll på det här med VPN lösningar. Har du eller någon annan möjligen några bra tips på lösningar som denna? Så att jag iaf har lite mer kött på benen när jag talar med teknikern.

Tack så mkt hittils för hjälpen!

MVH // Emil

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Troligtvis har ni tillgång till vpn redan.
Men om ni inte är så pass insatta i datorsystemet på ditt företag så finns det ett program som egentligen är till för att spela spel i LAN (fast över internet).

Vet att några polare använde det när dom ville spela mot varandra med sina nedladdade spel. Dom var låsta för online spel men funkade i LAN.

Tyvärr minns jag inte namnet på det programmet, men jag vet att de är lättare än att sätta upp en vpn server iaf. Skall vara att installera det på datorn som har databasen och din dator så skall du ha tillgång till allt som den delar ut. (kan inte lova 100% att det fungerar för databasen då ja endast vet säkert att det fungerar för spel)

namngissningar Hamatachi, Namatachi, *chi
Nått liknande som det var namnet på programmet.

Edit: hittade direkt på google. Det hette Hamatchi
http://www.hamachi.cc/download/

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Geeks
Säljchef

Du är numera min bästa kompis!! TACK!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Skriv gärna hur det har gått sen

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Geeks
Säljchef

Det fungerade alldeles utmärkt! You made my day!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju knapt va de ultimata ifall man vill nå databasen från vilken plats i världen från alla möjliga olika os/system, Jag skulle koda ett web-interface med dom viktigaste funktionerna för att kunna hantera databasen, Kan man göra i asp eller php, Är väl lite knivigare ifall man inte har den kunskapen :/

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Kan ju knapt va de ultimata ifall man vill nå databasen från vilken plats i världen från alla möjliga olika os/system, Jag skulle koda ett web-interface med dom viktigaste funktionerna för att kunna hantera databasen, Kan man göra i asp eller php, Är väl lite knivigare ifall man inte har den kunskapen :/

Tjenare gory..Vi behöver inte nå databasen på annat sätt en genom just XP och det program som vi använder. Detta löste progget ovan utan problem och därav var just detta den ultimata lösningen

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Kan man köra typ spcs administration genom detta programet? Alltså vi har spcs administration på datorerna i företaget,

Och där kör vi det i nätverket. Och vi har en VPN Router.

//

Permalänk
Geeks
Säljchef

Jag är inte sådär jättehemma på det här med VPN, men innebär inte en VPN router att ni redan har möjlighet att sätta upp VPN??

Oavsett detta så låter det som att hamachi bör kunna fungera även för SPCS. Sedan hur det är med säkerhet osv har jag ingen vidare koll på..

Men det fungerar iaf felfritt för mig att köra det med databaser som ett program använder och så jobbar ju också SPCS så det borde ju var biff!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com