Permalänk

Skrovlig yta på freezer 64?

Tänkte bara höra om det inverkar något på temperaturen?
Kan man göra något för att motverka isf, exempelvis slipa ytan med fint sandpapper?

Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Ju planare yta desto bättre värmeöverföring. Men om du ska slipa så måste du göra det nogrant och veta vad du gör, det måste bli exakt rakt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Att slipa tycker jag låter lite omständigt, risken är stor att det blir ännu sämre än vad det är nu. Jag skulle nog inte göra det (inget farligt, jag har bara inte kunskaperna eller verktygen som krävs).

Om du struntar i det så tänk på att ta lite mer kylpasta (än "vanligt") så den fyllar skrovligheterna. Nu vet jag ju inte hur pass illa det redan är, har du möjlighet till att ta bild på den?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

du kan lappa den. sök här på swec eller på google så hittar du nog lite guider.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag har sandpapprat och polerat min Freezer 7 pro så att man knappt behöver ett halvt riskorn kylpasta för att det ska bli perfekt kontakt - självklart utstruket med rakblad

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

alltså slipmaterial har jag inga problem att få tag på.. har kollat korngränser på metaller några gånger i skolan, så jag har stått ett antal timmar vid slipbordet..
finaste grovleken är dock 1000 korn/cm^2, tror ni det räcker?

Permalänk
Medlem

Ja, kör med 1000 med lite vatten så kmr du nog få kanon resultat.. Sen om nödvändigt lite Autosol

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

autosol och maskinpolering är ett måste, spegelblankt ska det va

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Här är 2 guider till hur man lappar!

Jag har använt mig av dom och fått riktigt bra resultat på min Scythe Ninja.

Lycka till!

http://www.overclockersclub.com/guides/heatsinklappingguide.p...

http://www.bigbruin.com/reviews/lappingguide/index.php?file=1

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]