Lördagstråd: När ska hårddisken utvecklas?

Permalänk
Melding Plague

Lördagstråd: När ska hårddisken utvecklas?

Denna lördag har vår forummedlem "ACDC" skrivit en tråd i vårt forum som frågar om när hårddisken skall utvecklas till något nyare och snabbare än dagens magnetiska skivor.

Läs nyheten: Lördagstråd: När ska hårddisken utvecklas?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar i form av flashminnen har ju börjat tillverkas nu. Kanske inte är så fruktansvärt snabbare än vad dagens hårddiskar är, men responstiden ska iallafall vara bättre.

Permalänk
Medlem

man ska ju fylla disken med något också, visst laddtider och sånt är väl trevligt, kan man ha en mindre disk för, för nedladdning från nätet, inläsning från skivor etc så är inte hastigheten på dagens diskar så oerhört begränsande vanligtvis. Skulle prioritera säkerhet på såna diskar och snabbhet enbart på en mindre systemdisk.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Om 10år kommer atomhårdisken vara kommen ifrom av en blyklump fylld med atomer men före kommer ultra snabba flashminnen.

Permalänk
Medlem

Fylla diskar är inga problem med tanke på dagens internet-förbindelser. Jag hade kunnat fylla min 720GB flera gånger om, med saker av värde, om ja hade velat.

Men diskar är långsamma, generellt, särskilt i bärbara, där behövs en knuff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om 10år kommer atomhårdisken vara kommen ifrom av en blyklump fylld med atomer men före kommer ultra snabba flashminnen.

Vet du vad? Dagens hårddiskar är redan fulla av atomer

Permalänk
Medlem

Att lagra informationen med ljus vore väll det ultimata, men tar nog lång tid tills dess.

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vet du vad? Dagens hårddiskar är redan fulla av atomer

Seriöst? <.<

Permalänk
Avstängd

Du, hårddiskar består av atomer. Har du inte lärt dig att det är atomer som världen består av? Alla objekt som finns är gjorda helt av atomer. Eller det finns ju typ neutronstjärnor och sånt, där trycket pressat samman atomerna så att deras konstruktion upplösts och bara neutroner finns. Sen finns strålning och sånt, men man har inte så mycket objekt byggda av sånt heller.

Permalänk

ddrX minnen av olika sort är ju snabbare än hårddiskar men tar för stor fysisk plats för att kunna bli hårddiskar. Men det som kommer nu med flash-hårddiskar tror jag starkt på, de kommer ju att bli snabba med lite utveckling. Just nu står det ju som sagt ganska still.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag är iallfall glad över att de blir srörre och större

Permalänk
Medlem

läste för längesen att runt år 2012 eller något sådant tror man att det kommer finnas minnen lika stora som en lillfingernagel som rymmer 2TB, hurvida det stämmer återstår att se!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

nog har en vanlig hårddisk blivit snabbare de senaste 5 åren. (inte samma disk iof men..)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du, hårddiskar består av atomer. Har du inte lärt dig att det är atomer som världen består av? Alla objekt som finns är gjorda helt av atomer. Eller det finns ju typ neutronstjärnor och sånt, där trycket pressat samman atomerna så att deras konstruktion upplösts och bara neutroner finns. Sen finns strålning och sånt, men man har inte så mycket objekt byggda av sånt heller.

eller rättare sagt, protonerna i kärnan neutraliseras av elektronerma.

hursomhelst hade en neutronhårddisk haft mycket högre RPM än en vanlig simpel atomhårddisk.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

haha...hårddisk innehållande atomer...den var bra vad har du i fysik?

Permalänk

tror framtidens diskar kommer att fungera ungefär som dagens dvd spelare med en disk som snurrar men som läses av med hjälp av laser eller dylikt ljus. skivan är en solid del fast med flera lager som är gjorda av protein eller ngt. och varje lagar kan lagra flera gig.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

En annan relativt relaterad sak, kommer lagringsinformationen för all framtid bestå av endast 1:or och 0:or?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
En annan relativt relaterad sak, kommer lagringsinformationen för all framtid bestå av endast 1:or och 0:or?

1 står ju för ström på och 0 för ström av, så det kan ju inte finnas t.ex. en 2:a då det inte betyder något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
1 står ju för ström på och 0 för ström av, så det kan ju inte finnas t.ex. en 2:a då det inte betyder något.

Fanns en artikel om detta men hittar inte den just nu, den handlade iaf om hur ett system fungerar som skulle innehålla mer än just 1:or och 0:or, någon som vet vilken artikel jag menar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

"1 står ju för ström på och 0 för ström av, så det kan ju inte finnas t.ex. en 2:a då det inte betyder något."

Hrmm.. det KAN det ju betyda.
Men oftast representeras det ju av hög/låg spänning tex. 0/5V.
Egentligen finns inga hinder för att införa andra spänningsnåvier (eller strömnivåer).
Men att bygga upp digitala system med ettor och nollor har enorma fördelar när
man bygger upp kretsar detta tack vare boolesk algebra mm.

ONT:

Jag tror att inom en ganska snar framtid används det en hel
del snabba flashminnen för systemdiskar och liknande medans det just nu
ser riktigt svårt ut att få fram något som kan konkurera med hårddiskar
vad det gäller lagringskapacitet/kronor.

Permalänk

Det stod ju i någon artikel i pc för alla att information skulle överföras i flera vågor istället för en rad som det nu med 1:or och 0:or.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nog har en vanlig hårddisk blivit snabbare de senaste 5 åren. (inte samma disk iof men..)

eller rättare sagt, protonerna i kärnan neutraliseras av elektronerma.

hursomhelst hade en neutronhårddisk haft mycket högre RPM än en vanlig simpel atomhårddisk.

Protonerna i känan neutraliseras av elektroner? VAAAA!! ? Neutronerna binder till sig elektroner, det är inget som neutraliseras.

Hurfan skulle en hårddisk gjord av enbart neutroner kunna rotera ens? Hur ska neutronerna hållas samman ? Och om de hålls samman hur ska du magnetisera neutroner?

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du, hårddiskar består av atomer. Har du inte lärt dig att det är atomer som världen består av? Alla objekt som finns är gjorda helt av atomer. Eller det finns ju typ neutronstjärnor och sånt, där trycket pressat samman atomerna så att deras konstruktion upplösts och bara neutroner finns. Sen finns strålning och sånt, men man har inte så mycket objekt byggda av sånt heller.

Atomer kan förändras vid fission eller fusion så dom inte alltid är fasta <.< menar att typ atomer studsar runt i en bly låda eller nåt sånt, typ som atomrör och på nåt sätt skapar minne.

Edit: Vet att alla atomer är fast massa/materia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
"1 står ju för ström på och 0 för ström av

oft: Ja eller 0 invers = 1 och 1 invers = 0... Har för mig att AMD kör med den principen.

ont: Allra först kommer ju hårddiskar med inbyggt flashminne, först efter det så lär flashdiskar komma ut i stor skala. Det kommer i alla fall ta rätt många år innan vi har prisvärda flashdiskar

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk

inte läst igenom allt.

min tanke är att det inte finns någon nytta av en 250gb hd som är 10x snabbare då internet är mkt långsamare. ja menar dom som spelar spel gör det oftast över internet och då blir det ändå begränsat.. visst man kanske skulle få ännu snyggare grafik men till en stor kostnad.. tex om man har ett 10gb hd med flashminnes tekningen sen en vanlig. när man startar upp datorn så kan då OS:et och dom sakerna man vill lagaras över i nån form av raid.. (den där som speglar. vilket inte heller skulle funka då den ena HDn är mkt långsammare) sen har man ultra speed i spel vilket då kanske ger ökad grafik.. men jag tror inte det är så enkelt.. då månste moderkort och grafikkort också fixas till så dom klara det.. helt enkelt blir det väldigt dyrt både för tillverkarna och konsummenterna..

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Jag tror att flashminnen i kombination med vanliga gammaldags HDDn kommer att användas en god stund ännu. Tror inte riktigt på något verkligen banbrytande på många år ännu, och ifall det sker så lär det ta typ runt 5 år innan tekniken har fått fotfäste och blir kostnadseffektiv att tillverka osv osv.

En intressant grejj som jag hört om (dvs jag har inget belägg för det jag kommer att skriva) är att någon klyftig kille skulle experimentera men någonsorts bakterier som kan manipuleras med strömmer. Minns inte riktigt vad det gick up nå men någonting i stil med att bakterierna växte fast på nån yta enligt önskan och detta kunde väl sedan tolkas optiskt osv. Iaf 10ggr dagens lagrings kapacitet. Nåväl, kanske bara en dålig lögn, inget belägg som sagt.

OFFT: Intressant de här kluriga atomerna som finns inne i blyklumpar och på andra mystiska platser. Läs på, om man inte vet så låtsas då inte heller.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Inaktiv

kommer ju DNA-dator snart och kvantdator, DNA dator ska ha stor minneskapacitet... tror jag

Permalänk

Hårddisken kommer lätt att vara kvar på marknaden ett bra tag till. Tekniken fungerar perfekt.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
inte läst igenom allt.

min tanke är att det inte finns någon nytta av en 250gb hd som är 10x snabbare då internet är mkt långsamare. ja menar dom som spelar spel gör det oftast över internet och då blir det ändå begränsat.. visst man kanske skulle få ännu snyggare grafik men till en stor kostnad.. tex om man har ett 10gb hd med flashminnes tekningen sen en vanlig. när man startar upp datorn så kan då OS:et och dom sakerna man vill lagaras över i nån form av raid.. (den där som speglar. vilket inte heller skulle funka då den ena HDn är mkt långsammare) sen har man ultra speed i spel vilket då kanske ger ökad grafik.. men jag tror inte det är så enkelt.. då månste moderkort och grafikkort också fixas till så dom klara det.. helt enkelt blir det väldigt dyrt både för tillverkarna och konsummenterna..

Du är medveten om att informationen som skickas till och från internet när man spelar är rätt ringa.
Den stora delen av informationen du ser på skärmen sköts på din dator.
Ett snabbt grafikkort har minnen som klarar 14.4GB/s (ddr3) PCI-e bussen klarar av 4GB/s i båda riktningarna samtidigt medans hårddisken klarar ca 300MB/s (gällandes SATA II).

Det innebär att du ska fylla grafikminnet med texturer och modeller från ett medium som är extremt långsamt i jämförelse.

Du vet... laddningstider. Med snabbare diskar så kan laddningstider vara ett minne blott.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Som sekundär minnesenhet tycker jag hårddiskar duger bra än så länge, det uppfyller alla krav.. mycket lagringskapacitet per krona, datan finns kvar utan ström och går att komma åt relativt snabbt. Hårddisken är kvar som den är eftersom det knappast finns efterfråga på bättre teknik. Flashdiskarna som dyker upp nu är inte nämnvärt snabbare på att ladda operativsystemet än en snabb hårddisk, inte ens dubbelt så snabbt enligt de tester jag sett. Då är det knappast hårddisken som är flaskhalsen.

Det som jag längtar efter är nästa steg i utvecklingen.. som steget från rör till transistor. Att t ex den optiska tekniken tar fart och ger möjlighet till datorer där fotoner är informationsbärare istället för elektroner..

Permalänk
Medlem

Visst fungerar tekniken perfekt, men det finns några problemområden som hårddisken fortfarande har.

-Den blir lätt varm. När den blir varm sjunker hårddiskens hållbarhet.
-Den vibrerar. När den vibrerar så vibrerar hela lådan och skapar ljud
-Den knattrar. När armen rör på sig så förmedlas ljudet som knatter.
-Den viner. När skivorna snurrar så hörs ett vinande ljud.

Dessvärre tror jag faktiskt inte att hårddisken som den ser ut idag kommer bli ersatt av någon ny teknik inom 10 år. Flashdiskar klarar endast av x antal skrivningar och minnesbaserade hårddiskar håller inte informationen kvar om deras backupbatteri tar slut.

På SPCS tror dom att 2.5 tums disken kommer ersätta 3.5 tums disken i framtiden även i desktop datorer. Och funderar man kring det så verkar det rätt så vettigt eftersom de mindre 2.5 tums diskarna är strömsnålare, utvecklar mindre värme och ej vibrerar eller låter mycket.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W