SweClockers drop!

Microsoft vinner konsolkriget tror analytiker

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vinner konsolkriget tror analytiker

Nu när Sony lanserat sin spelkonsol Playstation 3 och Nintendo sin Wii (dock än så länge inte i Europa, vi får vänta tills i mars respektive 8 december) har kriget om vilken nästa-generations konsol som skall bli mest populär precis börjat. Enligt en analytiker på Merrill Lynch kommer Microsoft att vinna den kampen med sin Xbox 360.

Läs nyheten: Microsoft vinner konsolkriget tror analytiker

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Själv tror jag att Wii kommer bli den stora vinnaren. PS3 kommer helt klart i kläm då den hamnar i samma fack som 360 men kommer ut för sent och kommer bli för dyr för många.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Mja PS3 ser ju inte så låvande ut lägre. Processorn rent teoretiskt är ju ett monster men hur vesäntligt det är i en consol är ju en anna sak där grafikkortet verkar i dagsläget vara största flaskhalsen i bda lika så mägden minne. inte processorkraften eller minnesbanbreden till processorn verkar ju vara några problem. Båda är ju PPC processorer av olika slag men båda kraftfulla. Ena 3 kärnor med 1Mb delat cache och den andra en kärna med flera små extra kärnor (cell) men tror inte processorn kommer vara det avgörande utan grafikkortet kommer flaska båda så den som ahr bäst grafikkort har nog störst skans att det släpps snygga å bra titlar till för dom som vill ha ögongodis.
Xbox 360 är ju båda billigare. funnits lägre så PS3 kommer nog hammna efter.
Dock en sak som talar för PS3 är att linux ska fugnera på den. Men hur vicktigt det kommer vara är ju svårt å säga med. knäcker dom 360 boxen så spelar de nog mindre roll.

Tänker nog dock inte köpa någon av dom har inte set vittsen med en console sedan supernintendo

Permalänk
Medlem

Jag tror att PS3 och Xbox 360 kommer ligga lika, varför? Jo de vägs upp av hårdvarofel/dåliga spel mot bra hårdvara/bra spel. Båda sidorna har båda det kan ingen förneka.
Alla vet dessutom att PS3 har bättre hårdvara än 360 och är således bättre förbered för framtiden, alltså kommer PS3 ligga snäppet före 360.

Wii ligger helt klart i ett annat fack och den vågar jag mig inte uttala mig om alls :s

pa1983--> har aldrig sett vitsen med en konsoll tills PS3 kommer med världesn billigaste BRdvd spelare ;). Helt klart värt 6 lök istället för 10 lök för enbart en BRläsare. Men det är min personliga syn på det.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

"Alla vet dessutom att PS3 har bättre hårdvara än 360 och är således bättre förbered för framtiden, alltså kommer PS3 ligga snäppet före 360."

Menar du blue-ray då?

För snart kommer det ju vara att alla trodde PS3 hade bättre hårdvara och så var inte fallet.

http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=1

Permalänk

wii kommer att vinna, dels för att det är en gamer consol. utan en massa onödiga saker. sen har den helt klart snyggast design och nya inovativa spelkontroller som jag tror kommer att bidra.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Tror antagligen Wii eller 360 kommer att vinna.
Sony sist.
360 har ett fint försprång gentemot Wiin dock.

Permalänk
Medlem

iomed att Xbox360 ska få HDDVD läsare tror jag att PS3 kan få det tufft eftersom HDDVD verkar vara det format som vinner HD-kriget. Men båda kommer med all säkerhet få nästan lika stora kakor av marknaden.

Dock lite intressant att PS3an har linux som OS. Knäcker man PS3 och gör en media disturbution till den får man sjuhelvetes mediamaskin.

Permalänk
Medlem

Haha, det kommer såna här nyheter lite då och då. "Analytiker tror att *** vinner". Alla har lika stor chans att vinna, svårt att se in i framtiden liksom, möjligen tror jag att microsoft har lite svårare eftersom deras system inte säljer i Japan.

// Pierre

Permalänk
Medlem

Den box som lättast crackas vinner helt enkelt. Så är det.

PS3'an är helt för dyr nu vid lanseringen, men det kommer väll minska förhoppningsvis. Och risken är stor att den blir ledande.

Permalänk
Avstängd

PS2 va också dyr vid lanseringen och se vem som vann, priset kommer att gå ner och då hugg nog dom flesta tag i PS3an. Och anledningen till att den är så dyr är inte pga Blu-Ray utan de är Cell-processorn som kostar, den va jävligt dyr för Sony och IBM att utveckla och nånstans måste dom ju få tillbaka pengarna ifrån.

Jag kommer utse en vinnare dagen innan nästa generations konsoll kommer, innan dess kan allt hända.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Alltså varför drar alla upp att det är så schysst att få en blueray för 6k istället för 10k som dom kostar lösa, det är väl ändå inte så att dom kommer fortsätta kosta 10 000 kr i all oändlighet, det är bara tillfälligt. Och varför ska man ha blueray idag, finns väl inte mycke filmer på det formatet och det är fortfarande inte bestämt vilket format som är här för att stanna...

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

TACK!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
"Alla vet dessutom att PS3 har bättre hårdvara än 360 och är således bättre förbered för framtiden, alltså kommer PS3 ligga snäppet före 360."

Menar du blue-ray då?

För snart kommer det ju vara att alla trodde PS3 hade bättre hårdvara och så var inte fallet.

Jag har letat efter en sån här länk hur länge som helst!
Jag visste att xenos var bättre än ps3:s dito men ville ha det bekräftat!
R600 kommer att skaka om ordentligt! längtar till den första inofficiella rapporten om att R600 är en best!

WII FTW BTW.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar du blue-ray då?

Tack för den länken! Den förklarar en hel del man funderat på. Nu kan man ju nästan gissa sig till vad som kommer skilja i spelen mellan xbox360 och PS3(om det inte är portningar rakt av mellan maskinerna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
iomed att Xbox360 ska få HDDVD läsare tror jag att PS3 kan få det tufft eftersom HDDVD verkar vara det format som vinner HD-kriget. Men båda kommer med all säkerhet få nästan lika stora kakor av marknaden.

Dock lite intressant att PS3an har linux som OS. Knäcker man PS3 och gör en media disturbution till den får man sjuhelvetes mediamaskin.

men 360 har ingen som helst nytta av sin läsare, det är skillnaden.

inte behöver du knäcka den för det, kommer finnas andra distar ändå. säkert rent medianpassade också om man inte vill ha ett helt system.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Själv tippar jag på Wii som överlägsen vinnare i detta konsolkrig, följt av PS3.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tror Wii kommer vara nyhetens behag. Skoj att spela på ett nytt sätt, dra igenom några uppföljare till klassiker och sedan tappa det mesta inom kanske 2 år på grund av teknologin.

Svårt att förutsäga vinnaren av Xbox 360 och PS3. Men med tanke på att GTA4 kommer till 360 också så tror jag faktiskt 360n kammar hem slutsegern.

Permalänk
Medlem

Sen tror jag många tänker som jag, att Wii är ett nytt sätt att spela TV-spel på och om jag ska vara ärlig så hade jag faktiskt tröttnat på TV-spel om det inte hade varit för Wii. Skojigt att äntligen få prova på ett nytt sätt att spela TV-spel, och det är framför allt kul :).

Tror det blir jämnare mellan PS3 och 360 men Wii kommer stå som vinnare det här konsolkriget, pga av pris och ett nytt sätt att spela TV-spel som tilltalar fler än bara oss vanliga "nördar".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tycker priset är det enda som slår emot att Wii blir en jättesuccé direkt. Den är ju inte långt ifrån priset av en Xbox 360 core med minneskort och 1 spel. Dock verkar det ju vara ännu mer överpris i Sverige.

Känns inte som Nintendo riktigt litar på Wii och vill se till att inte chansa och subventionera något ifall det går åt fanders.

Permalänk

själv tror ja de kommer bli lite som den här filmen!

http://youtube.com/watch?v=QpYgNz6W6Gs

kräver tyvärr inloggning om ni ska se den ...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar du blue-ray då?

Den där artikeln känns mest som att han säger att dåliga programmerare tycker bäst om Xbox360 för där har de någon som håller dem i handen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
själv tror ja de kommer bli lite som den här filmen!

http://youtube.com/watch?v=QpYgNz6W6Gs

kräver tyvärr inloggning om ni ska se den ...

Zaturn är här för att rädda dagen kära sweclockare...

Här har ni, ingen inloggning är nödvändig....

http://video.google.com/videoplay?docid=-9136575504838642038&...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Zaturn är här för att rädda dagen kära sweclockare...

Här har ni, ingen inloggning är nödvändig....

http://video.google.com/videoplay?docid=-9136575504838642038&...

därför kommer wii vinna, iaf med sån reklam

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelar Bluraystorleken egentligen någon roll? Blir spelen jättestora kan väl 360-spelen komma ut på flera skivor? Det hindrade ju aldrig Playstation 1 som hade tokinflation i cd-skivor i slutet av sin levnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men 360 har ingen som helst nytta av sin läsare, det är skillnaden.

inte behöver du knäcka den för det, kommer finnas andra distar ändå. säkert rent medianpassade också om man inte vill ha ett helt system.

Varför skulle man inte ha någon nytta av HDDVD läsaren??

Har svårt att tro att Sony låter användarna byta operativsystem på maskinen ohindrat. Isånnafall skulle PS3 vara ett riktigt bra kap för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Varför skulle man inte ha någon nytta av HDDVD läsaren??

Har svårt att tro att Sony låter användarna byta operativsystem på maskinen ohindrat. Isånnafall skulle PS3 vara ett riktigt bra kap för mig

http://www.playstation.com/ps3-openplatform/index.html

Permalänk
Medlem

meh... Legend of Zelda twilight princess = Me buying Wii.

I alla fall som gedigen PS2 användare tycker jag det hela ska bli intressant. PS3 lockar mig med vissa tittlar men priset är faen skandalöst högt.

Jag tror att sony landar sist i denna kamp. Känns logiskt på något vis. Priset talar mot dem pga att majoriteten av konsumenter lyssnar till plånboken. Xbox "ett helt varv" lär vinna pga försprång med Wii som tvåa. Så nu var min tro på vad som sker klar.

Personligen är jag dock rätt skeptisk till wii handkontrollen. Men faran var över efter att ha sett denna på wiki. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wii_05.jpg mumma för klassisk handkontroll.

Permalänk
Avstängd

Om jag ska köpa en konsoll så blir det en xbox 360, iaf så som det ser ut nu.
Dessa spel lockar mig: Gears of war, Halo 3, GTA4 och cod3.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

360 är helt klart den av de tre som tilltalar mig minst. PS3 skulle jag helst ha, men den är för dyr. Så köper jag någon lär det bli Wii...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!