Luftkylare 2006, andra ronden

Permalänk
Melding Plague

Luftkylare 2006, andra ronden

Det är nu dags för ytterligare ett luftkylartest för att ge er ännu bättre koll på marknaden. I höstas testade vi många nya kylare från några av de mest kända tillverkarna. I det här testet har vi kompletterat med kylare från Zalman (CNPS9700) och Cooler Master (Hyper TX) men även kylare från ett antal mindre kända tillverkare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se att jag gjorde rätt i att köpa en Zalman CNPS9700.
Skaffade en Thermalright Ultra-120 till min nya server (efter ert förra test), men så var den 1cm för hög för chassit. Scythe Infinity skulle varit lika hög, men Zalmans passar precis med ett par millimeter

E6300 på 2324MHz på en Gigabyte GA-965G-DS3
30C idle och 43C max (Ultra-120 var 1C varmare).
Hur har ni så låga temperaturer? Min lufttemperatur är under 20C...

Permalänk
Medlem

Har själv en CNPS9500, som jag är mkt nöjd med! Tyst o fin! Snygg är den oxå!
Idlar i ca 30-35 & 45c MAX

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
E6300 på 2324MHz på en Gigabyte GA-965G-DS3
30C idle och 43C max (Ultra-120 var 1C varmare).
Hur har ni så låga temperaturer? Min lufttemperatur är under 20C... [/B]

Hur belastar du din processor och hur avläser du dina temperaturer? Med stor sannolikhet är det inte på samma sätt som vi gör (hur belastning sker och temperaturen avläses beskrivs på testmetodsidan). Testsystemet använde för övrigt samma typ av moderkort och processor men klockfrekfens- samt spännings-inställningarna på CPU:n gör att testsystemet borde generera ca 20% mer värme än ditt system.

Kanska av allmänt intresse:
I testprogrammet Intel Thermal Analysis Tool (TAT) är temperaturen ca 20 C över de som visas på resultatsidan:

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk

Drumroll... Ni har verkligen tagit till er av kritiken och nu med detta test gjort allt rätt... Ett MYCKET bra genomfört test som mycket väl kan tjäna som måttstock för andra att ta efter.

Åhh jag är så glad...:)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ja ett riktigt bra och nogrannt genomfört test. Jag saknar dock en del äldre kylare för refferens, men man kan ju inte få allt. Jag är nog fortfarande mest inne på Thermalright Ultra 120 tror jag

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Borde inte en kylare som kortsluter moderkortet få ett automatiskt underkänt på alla punkter i och med obrukbarhet?
Jag tror ju verkligen ingen vill ha en kylare som står löst på proppen iallafall. Men det kanske bara är jag det?

Bra test annars måste jag säga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Älskar designen på Zalman CNPS9700, en sån får det bli til min C2D efter jul

Helt otroligt vad dålig OCZ va, skulle skämmas som fan om jag var dom!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknade (inte så viktigt) var bilder på hur det såg ut när kylarna var monterade exempelvis Xilence Xilentblade hade varit intressant att se hur den såg ut monterad i ett typiskt chassi :).
Förövrigt hittade jag inte vilket chassi som användes vid testet? eller det kanske inte användes något alls i och för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Hur belastar du din processor och hur avläser du dina temperaturer? Med stor sannolikhet är det inte på samma sätt som vi gör (hur belastning sker och temperaturen avläses beskrivs på testmetodsidan). Testsystemet använde för övrigt samma typ av moderkort och processor men klockfrekfens- samt spännings-inställningarna på CPU:n gör att testsystemet borde generera ca 20% mer värme än ditt system.

Kanska av allmänt intresse:
I testprogrammet Intel Thermal Analysis Tool (TAT) är temperaturen ca 20 C över de som visas på resultatsidan:

Belastar normalt med x264-komprimering i tre trådar (två för komprimering, en för dekoding av inputen).
Läser tempen med Core Temp.
Speedfan ger skumma värden, TAT vill inte installeras på Win Server 2003 x64.

Permalänk
Medlem

Det kanske är underförstått eller självklart, men jag har inte 100 koll på vilka kylare som kräver att man tar ut moderkortet vid montering. Det vore också intressant att veta om de går att rikta hur man vill. Dvs om man kan välja om fläkten ska blåsa bakåt, eller uppåt.

Nån som vet om 9700:an går att montera direkt på en 775-sockel samt rikta den hur man vill?

Permalänk

yessiri: Nej, inget chassi används vid kylartester eftersom det försämrar testförutsättningarna.

ajp_anton: Ok. Därmed är det ganska naturligt att våra olika temperaturer är just olika.

RaveHole: Det står faktiskt om CNPS9700 på LGA775. Om man läser tycker jag det framgår ganska tydligt vilka kylare som kräver att man tar ut moderkortet. Sedan kvarstår ju alltid problemet att den kylare som sitter i datorn innan kanske kräver att man tar ut moderkortet när man ska montera av den.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Har det inte framgått ganska tydligt numera att om man ska köpa ny dator (lr bara ny CPU kylare) så bör man lägga till de där 300kr extra för att få en riktigt bra kylning. Så fort man tar ett steg ner så är det antingen ljudnivå lr kylning som går åt skogen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

För mig som inte orkar plocka ut moderkortet så blir det nog en Freezer 7 PRO ändå, men det var fint med ett till test.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte tog med Tuniq Tower i jämförelsen. Hade varit intressant att se hur den står sig. Vad jag vet så är den fortfarande en utav de absolut bästa luftkylarna.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Fy attan vad snygg CNPS9700 är blir nog en sådan när dom kommer i närmsta handel dock hoppas den inte nuddar sli riggningen <.< nu när den är nån millimeter större

Permalänk

Hmm, tveksamt.

Jag skulle vilja se värdena när Zalmanen går på lågfart (läs behaglig ljudnivå).
Zalmanen är överskattad och för det mesta inte rättvist jämförd enligt min mening.

Permalänk

xplane_uppsala: Tack! Jättekul att höra! Jag har jobbat målmedvetet för att förbättra kvaliten på mina kylningstester och det är kul när någon märker det.

PreacherMan: Troligen är Tuniq Tower inte bättre än referenskylaren Infinity vilket nog framgick som tydligast i förra testet. Något definitivt kan man dock inte säga förän man testat båda kylarna vid samma tillfälle på samma testsystem.

Clint Eastwood: Värdet för CNPS9700 på lågfart (behaglig ljudnivå, se ljudnivårankingen) finner du på resultatsidan. "Låg fläkthastighet" = 1500 RPM som det står på testmetodsidan. Är det för övrigt något speciellt du tycker är orättvist i just det här testet?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Det var inte så oväntat.
Zalman kan man fortfarande lite på

Permalänk
Citat:

Värdet för CNPS9700 på lågfart (behaglig ljudnivå, se ljudnivårankingen) finner du på resultatsidan. "Låg fläkthastighet" = 1500 RPM som det står på testmetodsidan. Är det för övrigt något speciellt du tycker är orättvist i just det här testet? [/B]

Ops, verkar som om jag var lite trött igår när jag läste testet

Visst ser det bra ut, tror jag blandade ihop med load/idle eller nåt annat dumt...heh.

Vad gäller orättvisa tester menade jag mer i allmänhet att ute på webben så ser man alltför ofta 9500'an jämföras med sämre kylare, och dessutom på högfart mot andra på lågfart.

Men som sagt, vad gäller detta test så ser jag inga fel, bara jag som var trött igår tror jag.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test. Jag funderar på att skaffa en CNPS9700, men det kanske inte är värt det för min A64...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

om jag beställer mitt nya system får det nog bli en Thermalright Ultra 120 eller freezer 7 som verkade vara väldigt bra med tanke på ljudnivån!
Det blir inga problem med höjden om man monterar en Ultra 120 i ett lian li pc101 tillsammans med asus P5W DH dlx va?

Tackar testaren för ett riktigt välarbetat test!

(ni vet inte vart man kan få tag på Thermalright Ultra 120 föresten?)

Permalänk

Noctua tycker jag känns som det bästa valet, klarar de flesta cpu:er helt passivt

Permalänk
Medlem

Så en Zalman CNPS9500 är ett bra val för en Pentium 4 Prescott 3GHz? Har inte tänkt byta till ny processor än på ett tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
xplane_uppsala: Tack! Jättekul att höra! Jag har jobbat målmedvetet för att förbättra kvaliten på mina kylningstester och det är kul när någon märker det.

PreacherMan: Troligen är Tuniq Tower inte bättre än referenskylaren Infinity vilket nog framgick som tydligast i förra testet. Något definitivt kan man dock inte säga förän man testat båda kylarna vid samma tillfälle på samma testsystem.

Clint Eastwood: Värdet för CNPS9700 på lågfart (behaglig ljudnivå, se ljudnivårankingen) finner du på resultatsidan. "Låg fläkthastighet" = 1500 RPM som det står på testmetodsidan. Är det för övrigt något speciellt du tycker är orättvist i just det här testet?

När X-bit labs recenserade Tuniqen så jämförde dom den mot Scythe Ninja, Zalman CNPS9500, TT BT osv. I deras test så höll Tuniqen processorn sju grader svalare än Ninjan. Jag har svårt att tänka mig att Infinityn är så mycket bättre än Ninjan. Deras test är dessutom väldigt noggrant genomfört. Exakt samma förutsättningar för båda kylarna.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Jag har inte fattat det en.. vad är det för skillnad på CNP9700 och CNP 9500?

Edit**
http://www.komplett.se/k/kcp.asp?sku=312473&sku=327440
jaha ;D

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Jag har inte fattat det en.. vad är det för skillnad på CNP9700 och CNP 9500?

9700 är större :D, by the way nån med am2 socket? kan man ha kvar gamla ramen från orginal fläkten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
9700 är större :D, by the way nån med am2 socket? kan man ha kvar gamla ramen från orginal fläkten?

så snabb

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Välstrukturerat test med tydliga bilder och intressant att ni jämförde så många likvärdiga kandidater. Mycket bra att ni gick så noggrant in på monteringsproblemen, synd bara att ni inte visade kylarna när de var monterade.

Skulle dock vilja framföra några synpunkter.

1. Använd en test rig (eller flera så går det snabbare att testa), m.a.o. fakeprocessor till avläsningarna av temperaturen. Tar lite tid att bygga men är väl värd det då man kan reglera effekten och få data som är konsekventa (m.a.o. man kan jämföra två olika tester i förhållande till varandra). Viktigt på heatpipekylare som har en maximal kyleffekt.

2. Använd den nya test riggen till att värma upp kylaren (250W) utan fläkten igång i ca 15 min (ska bli mycket varm så heatpiperna är maxade).
Därefter sänker man effekten till 150 watt (överklockad processor) och startar fläkten på lägsta möjliga hastighet och (och läser av spänningen och dB).
Låter det gå 5 min, läser av tempen.
Höjer fläkten tills den når en viss dB, säg 26dB (Menar 26dB ekvivalent, beror på omgivningen), 26 dB är en ganska tyst fläkt t.ex. Papst 4412 F/2GL. Låter det gå 5 min.
Ger fläkten 12 volt, låter det gå 5 min, läs av dB.

För att se hur mycket man kan plocka ut ur processorn så sätt en gräns på temperaturen (jag skulle säga 50°C Maxa fläkten och höj effekten tills det säger stop (långsamt). Läs av effekten och tiden det tog att nå maximal effekt (ju mer vätska som finns i heatpipen ju längre tid tar det innan den riskerar torrkokning).

Sen behövs givetvis ett idle test också. Sätt fläkten till 26 dB eller lägre t.ex. 17 dB (Noctua NF-S12-1200), meningen är att man ska inte höra sin fläkt när processorn inte jobbar. Finns tystare fläktar t.ex. Noctua NF-S12-800 men jag tror ni får problem att mäta 8dB.
Höj effekten tills ni når en temperatur när fläkten eg. måste höjas för att man ska vara säker på att den hinner med en maxning av processorn, t.ex. 45°C (ni måste bestämma er en gång för alla angående gränserna). Låt det gå 5 min, kontrollera att den inte har höjt tempen, minska i så fall effekten men höj den inte. Upprepa tills temperaturen är stabil kontra effekten.

Nästa test är att simulera till en HTPC, sätt en övre gräns där processorn är riskerar instabilitet (t.ex. 60°C) och dra bort minst 5°C för den lägre luftgenomströmningen i en HTPC. Sätt fläkten till 26 dB, jag har för att det blir "ljudlöst" på 3 meters avstånd, annars testa fram något värde med dB mätaren och olika fläktar. Upprepa proceduren med höjning av effekten Låt det gå 10 min, kontrollera att den inte har höjt tempen, minska i så fall effekten men höj den inte. Upprepa tills temperaturen är stabil kontra effekten.

3. Använd en dB mätare, finns en bra i gamla arbetstelefoner (5140 har jag för mig att den heter) från Nokia (jag har jämfört den med en 150kkr dB mätare).

4. Bygg en minirigg som visar momentet belastningen på moderkortet, vikten är ganska irrelevant för heatpipekylare då de är MYCKET högre än de gamla som har merparten av vikten vid basen.
Ta en 1 mm plåt, borra hål, spänn fast den i en stadig bas montera en vinkelmätare vid sidan av, spännfast kylaren och ta ett foto ortogonalt mot plattan.

Oj, blev lite mer omfattande än vad jag hade tänkt mig…

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk

Zalman FTW. men jag måste monterat en zalman fel i min storebrors dator. den låter som ett ånglok! och så skryter den med att vara en "quiet solution"!

Visa signatur

varför krascha dyrt med SAS, när man kan krascha gratis med windows?