Hur gör man extremt Begränsat konto på XP?

Permalänk

Hur gör man extremt Begränsat konto på XP?

Jag har precis köpt en ny dator som jag vill att min bror ska kunna använda men nu är det så att han är en riktig jävel på att sabba hela systemet och släpain trojaner, virus, spyware och en massa annan skit, installera Program som jag inte vil ha gör han också.

Det är jue inte så jävla kul att blåsaom burken var annan dag

jag undar om man kan göra ett konto där man bara har tillgång till alt som ligger på skrivbordet och "mina dokument" och göra så att han bara har tillgång till ett par sidor på internet tillexempel hotmail och playahead. Jag vill att han ska kunna spelaupp DVD filmer och filmer som ligger på datorn också.

Permalänk

Kanske ett gästkonto?

Permalänk
Medlem

snart kommer Vista. De har ett jävulskt system för användarbehörighet. Man kan nästan ställa in allt i det Vet att inte det var din fråga, men kanske kan vara något att se fram emot?

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
snart kommer Vista. De har ett jävulskt system för användarbehörighet. Man kan nästan ställa in allt i det Vet att inte det var din fråga, men kanske kan vara något att se fram emot?

Man kan ställa in i princip allt med XP pro också.

Permalänk

Jag Har äkta XP PRO (inte OEM) och jag kan fixxa äkta vista (inte OEM) precis när jag vill! (vill inte ha vista pågrund av höga systemkrav)

Vista finns redan ute.

Med Gästkontot så kan man installera program och tabort systemfiler så att datorn inte bootar längre. Det går inte att ha kontroll över vilka sidor som man är inne på.

Jag har tillgång till allt som behövs för att begränsa ett konto så extremt men jag vet inte vad jag behöver eller ska göra

Enkel förklaring:
1. Man ska bara ha tillgång till program/filer/mappar som har genvägar på skrivbordet.

2. Man ska kunna spelaupp DVD filmer.

3. Man ska kunna Spara en viss mängd filer i en mapp

4. man ska bara kunna besöka ett fåtal sidor på internet

Permalänk
Medlem

uppfostra brorsan istället Sen tror jag det finns något prog som spärra din webläsare från andra sidor än du tillåtit..

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Använd policies. Så kan du begränsa precis allt. Tar lång tid att fixa med det bara om man nu vill brgränsa allt utom typ skrivbord och mina dokument.
Skulle nog gissa på att det finns någ rätt många färdigskriva policies på nätet.

kör --> mmc --> file --> Add snapp-in --> Group Polices Objekt --> Add --> Välj local computer om du inte har ett AD.

Sen är det bara att leta upp och begränsa, både på datorn och för användare

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag Har äkta XP PRO (inte OEM) och jag kan fixxa äkta vista (inte OEM) precis när jag vill! (vill inte ha vista pågrund av höga systemkrav)

Vista finns redan ute.

Med Gästkontot så kan man installera program och tabort systemfiler så att datorn inte bootar längre. Det går inte att ha kontroll över vilka sidor som man är inne på.

Jag har tillgång till allt som behövs för att begränsa ett konto så extremt men jag vet inte vad jag behöver eller ska göra

Enkel förklaring:
1. Man ska bara ha tillgång till program/filer/mappar som har genvägar på skrivbordet.

2. Man ska kunna spelaupp DVD filmer.

3. Man ska kunna Spara en viss mängd filer i en mapp

4. man ska bara kunna besöka ett fåtal sidor på internet

1 ha ntfs på hårddisken och gå in i säkerhetbehörighet på mappen

2 samma som 1an

3 finns en funktion som heter quota i win xp

4 behövs mer info

tips om verktyg : http://www.microsoft.com/windowsxp/sharedaccess/overview.mspx

information om gästkontot : http://support.microsoft.com/kb/300489

Visa signatur

Gammal

Permalänk

Det var ingen vidare hjälp man fick här inte!

Jag är så jävla sne nu! men jag har inget emot er

Permalänk
Medlem

För att säga vad jag tycker så är din brorsa inte värd att ha en dator om han inte ens kan kontrollera den. Uppfostra han istället och lär han att inte installera onödiga program utan tillåtelse.

Permalänk

Aja får väl försöka uppfostra honom då, men det vore ialafall bra om man hade ett sånt konto så att andra kan avända min dator också.

Permalänk
Medlem

"Begränsat konto" i XP borde hindra honom från att installera...

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
"Begränsat konto" i XP borde hindra honom från att installera...

Nej det gör faktisgt inte det. Hur man än begränsar så kan man altid och kommer altid att kunna instalera program.

Om du inte tror mig så kan du ju testa, men om du inte lyckas så kan du ialafall installera precis vadsomhelst på Skrivbordet

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om Deep Freeze. http://www.faronics.com/

Den låser datorn(den partition du valt) så du kan installera hur mycket skit/virus whatever på datorn, men så fort du startar om den så är allt borta..
fungerar verkligen bra.

så ett tips är att göra 2 installationer på varsin partition.
installera deep freeze på din brors partition så nollställs allt när han startar om, så behöver du heller inte oroa dig över det som finns på din partition. se bara till att han inte kommer åt den

annars har faronics en del andra bra verktyg med.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nej det gör faktisgt inte det. Hur man än begränsar så kan man altid och kommer altid att kunna instalera program.

Om du inte tror mig så kan du ju testa, men om du inte lyckas så kan du ialafall installera precis vadsomhelst på Skrivbordet

du kan begränsa MSI installationer.. men alla andra installationer fugerar som en vanlig uppackning av filer och det är väldigt svårt att förhindra.. Skrivningar till regedit och system/windows-mapparna är fullt möjligt att förhindra.

Som du säger.. han kan alltid lägga saker på skrivbordet.. men frågan är då var han får dem ifårn... är det internet så är det där du ska dra åt policyn är det genom CD/DVD så får du låsa dem

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Jag skulle tipsa om Deep Freeze. http://www.faronics.com/

Den låser datorn(den partition du valt) så du kan installera hur mycket skit/virus whatever på datorn, men så fort du startar om den så är allt borta..
fungerar verkligen bra.

så ett tips är att göra 2 installationer på varsin partition.
installera deep freeze på din brors partition så nollställs allt när han startar om, så behöver du heller inte oroa dig över det som finns på din partition. se bara till att han inte kommer åt den

annars har faronics en del andra bra verktyg med.

jag har redan tänkt på dethär men jag har inte tillräckligt med diskutrymme och sen så finns redan dendär "resset" funktionen inbyggd i wondows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy

Som du säger.. han kan alltid lägga saker på skrivbordet.. men frågan är då var han får dem ifårn... är det internet så är det där du ska dra åt policyn är det genom CD/DVD så får du låsa dem

Man kan inte begränsa ALLA sidor som innerhåller tillexempel spelet Soldat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
jag har redan tänkt på dethär men jag har inte tillräckligt med diskutrymme och sen så finns redan dendär "resset" funktionen inbyggd i wondows.

Man kan inte begränsa ALLA sidor som innerhåller tillexempel spelet Soldat.

nej men du kan begränsa vilka typer av filer som får laddas ner

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nej men du kan begränsa vilka typer av filer som får laddas ner

Neh?!? hurdå??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Neh?!? hurdå??

brandvägg ?!!!

plug in till ISA
http://www.redearthsoftware.com/File-filter.htm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Du fick et bra tips tidigare.
Använd Grupprinciper. Där kan begränsa så mycket du orkar.

/B

Permalänk
Medlem

Gruppprinciper yees.

+

Man iger inte fisk till en man så det räcke ri en dag, utan man lär honom att fiska (hyffsad metafor)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Aja, dethär har jag varken tid eller ork med. Trode att det skulle vara något enklare, typ ha ett program som fixxar precis alt nästan automatiskt.

Kasnke gör något sånthär nästa år eller under julen