Gigabyte GA-965P-DS3, bra moderkort ? lite frågor...

Permalänk

Gigabyte GA-965P-DS3, bra moderkort ? lite frågor...

Hej, funderar att köpa "Gigabyte GA-965P-DS3" till mitt datorbygge (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...) och undrar om det är ett bra moderkort att satsa på ?

Och hur är det integrerade ljudet i kortet, värt att köpa ljudkort för sig. Eller duger det ljudet som finns med moderkortet ?

Hur funkar kortet för övrigt ? någon som har/hafft och kan tipsa om +/- med kortet ?

Finns det något moderkort som är typ liknande som man kanske borde köpa istället ?

Skriv allt ni vet och kan tipsa om !

Tack på förhand !

God Jul

Visa signatur

Datorer är som tjejer, man blir tokiga på de då och då. Men kan är roliga och kan tillfredställa än som ingenting annat...

Permalänk

DS3 är ett mycket bra moderkort. HAr inte haft några som hels tproblem med mitt, alla inställningar man kan tänkas behöva finns och det är även en mycket bra överklockare. Ljudkortet fungerar som det ska, givetvis inget extremljudkort att jämföra med de som kostar 1500:-, men det går absolut inte att klaga på. Inbyggt nätverkskort som funkar som det ska, gott om plats för att sätta in ny processorkylare (har själv kört med både Ultra-120 och Infinityn). Den enda nackdelen jag kommer på så här på rak arm är att du måste skruva bort grafikkortet för att cleara CMOS med jumpern på moderkortet, då grafikkortet sitter ivägen (i alla fall mitt 7900GTO). Men det är väl en nackdel man kanske kan leva med.

Dock rekommenderar jag dig att leta efter DS3 rev. 2.0 av detta kort. Det ska tydligen ha lite bättre strömförsöjning. En lite vassare variant av ett alldeles utmärkt moderkort mao. Har läst någonstans att det ska kallas DS3P, men jag lämnar det öppet då jag inte vet om det stämmer.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte sett GA-965P-DS3P på den svenska marknaden ännu (listad på två ställen men inte i lager) men den finns till salu på några ställen. Bör väl dyka upp här relativt snart iaf. Det handlar om rätt stora ändringar och den senaste versionen av nordbryggan (965-kretsen). Den kallas även rev 2.0.

Verkar vara riktigt bra men jag har ännu inte sett några resultat eller dylikt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

det var skönt att höra
då kanske det nya hinner komma ut innan datorn ska köpas ! (köpets sköts upp någen/några månader)

det låter jätte bra ju

en sak, om man behöver flera pci bussar, kan man "brygga" då (eller vad det kallas) ? och måste det vara någon särskild "brygga" ?
Har nämligen så på datorn vi har nu (den köptes ihop byggd). och den har ett litet extrakort som sitter på moderkortet och gör så att det finns 2 extra bussar . Hur ligger det till med detta ?

Visa signatur

Datorer är som tjejer, man blir tokiga på de då och då. Men kan är roliga och kan tillfredställa än som ingenting annat...

Permalänk
Medlem

Vägra köpa gigabyte om du ska klocka mycket ! det sämsta moderkortet som finns då många inte kommer över 400-470fsb med den,köp Asus eller vänta på nya Abit in9 32-max

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.