Permalänk
Medlem

7900GTO Frågor

Hej allihopa, jag är en glad ägare av ett Geforce 7900GTO sedan 2 dagar tillbaka. Nu är det såhär att jag har ett MSI moderkort och ett MSI grafikkort men jag kan bara clocka moderkortet i Dual Core Center som medföljer grafikkortet.

Jag vill ju även clocka upp grafikkortet över standardvärdena 650/1320MHz.

För att förtydliga vad jag menar har jag lagt upp en bild på DualCoreCenter som det ser ut för mig: http://img173.imageshack.us/my.php?image=dcctl4.jpg

Problemet är att jag inte kan klicka på "VGA" eftersom den är något mörkare än MB och vad jag har förstått så clockar man grafikkortet under "VGA".

Är det nya drivrutiner jag behöver eller är det andra inställningar jag bör fixa? Jag har de senaste drivrutinerna från Geforce så jag tror inte att det beror på drivrutinerna iaf

Som ni kanske märker så är det här med clockning väldigt nytt för mig och jag köpte i pricip detta grafikkortet pga alla lovord om prisvärdhet och överclockning osv.

Tack på förhand // Andreas.

Permalänk
Medlem

finns en fil som heter coolbits, ladda ned den och klicka på den så kommer klock alternativ upp i nvidia drivrutinerna.

sen så får du lära dig att klocka datorn som en man i bios istället för program i windows!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jaha, okej
Så jag skall inte använda mig av Dual Core Center när jag klockar mitt kort?
Vad är det här coolbits då? Hur fungerar det?

tack

Permalänk
Avstängd

Det där programmet ser lite barnsligt ut.
Coolbits gör så att du kan klocka ditt grafikkort med drivrutinerna till grafikkortet. Du högerklickar på skrivbordet, nvidia osv.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Har ju hört att det skall vara en väldigt lätt att klocka sitt 7900GTO till 7900GTX hastigheter med stockkylaren, vet inte hur man göra bara

Så ni som har ett MSI GeForce 7900GTO rekommenderar mig att clocka detta med programet coolbits? ^^

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar ati tool som är för ati kort men funkar utmärkt på nvidia kort! jag ahr klockat mitt med hjälp av det:)

Permalänk
Medlem

Hehe, okej. Tack.

Märkte att du hade en ganska hög(?) klock på processorn.
Är inte E6400 2,13ghz orginal? Hur fick du upp din i 3,52?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gawra
Hehe, okej. Tack.

för det första så kör jag max volt på nord sydbrygga men inne i bios kan jag inte komma upp i mer än 3,2 av nån anledning, p5w korten har tyvär svårt med för hög fsb i bios men däremot så lyckades jag klocka ca 300 mhz till i windows med klockgen. men jag e faktiskt nöjd och jag har helt ok temps också med endast luftkylning:) och jo det är 2.13 orginal på 6400 men min klarar det gallant i 3,52, stabil och allt:)

Permalänk
Medlem

Najs, riktigt bra förändring ju.
Själv sitter jag med 6600 2,4ghz, borde ju kunna få upp den en bra bit, vet ingenting om klockning bara

Fick du mitt pm förresten robbyboy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Najs, riktigt bra förändring ju.
Själv sitter jag med 6600 2,4ghz, borde ju kunna få upp den en bra bit, vet ingenting om klockning bara

Fick du mitt pm förresten robbyboy?

fick dit pm:P

Permalänk
Citat:

Hehe, okej. Tack.

jag kör min 1.86 @ 3500 1.28vcore 1.4v på nordbryggan

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Coolbits verkar inte vilja sammarbeta med mig :/

Jag testar mig fram och drar upp core clock frequenzy till 655 och trycker på "test changes". Då får jag felet: "The test failed to run at the selected clock frequencies. Please lower your settings and try again."

Ganska dåligt att inte klara av en klock på 5mhz

Permalänk
Medlem

verkar konstigt, kanske skall testa med ett annat program? det fungerar för mig iallfall, kör 2st 7900gt och har klockat dom från 520mhz till 650 utan fel, det ena klarar 710mhz fast inte det andra därför blev det 650mhz...BTW är kortet inte för varmt då? jag har 2st zalman 900cu, en fick jag hård modda för att skruvarna bak slog i det andra kortet.

sen så kan du lära dig mer och klockning i bios här på forumet under kylning och överklockning, bara läsa FAQ som finns där och söka upp lite: "hur klockar jag min conroe" trådar som det finns en del av där!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

okej

vet inte, kortet ligger på 42C idle och 55-60C vid spel.

Klickar jag på "Detect optimal frequencies" så får jag ett skrämmande värde på 664mhz core och 1350mhz memory

Permalänk
Medlem

Nån fler som tycker att stockkylaren på ett 7900GTO kort låter en aning mycket när det drar igång? Går det att göra nånting åt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Coolbits verkar inte vilja sammarbeta med mig :/

Jag testar mig fram och drar upp core clock frequenzy till 655 och trycker på "test changes". Då får jag felet: "The test failed to run at the selected clock frequencies. Please lower your settings and try again."

Ganska dåligt att inte klara av en klock på 5mhz

Jaha, det klarar väl inte mer helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Då är det väl ett jävla måndagsexemplar jag köpt då

Permalänk
Medlem

RivaTuner!

Jag klockade mitt MSI 7900GTO med Rivatuner, funkar klockrent!

//Robin