Permalänk
Medlem

Server 2003 får ingen IP-adress :S

Tjena!

Har windows server 2003 på en burk här hemma som är tänkt som filserver, skrivarserver och router. Hur f*n jag än gör så får den inget IP på kortet som är kopplat till modemet däremot får datorn det om man kopplar den direkt till modemet.. tycker det är jävligt konstigt, har försökt med det mesta, till och med att byta kabel, men det hjälper inte..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Korsordsguru

Din ISPs DHCP spottar antagligen inte ut någon ny IP precis när du har anslutit med en ny MAC-adress. Vänta i 20 minuter och kör dhcp-klienten igen sedan. Eventuellt ännu längre tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Det hjälpte att vänta en stund tyvärr så har jag ett annat problem nu..:( min dator hittar inte servern i nätverket och kommer inte ut på internet genom den heller.. har ställt in det andra nätverkskortet här i servern och kortet i min dator på dom inställningarna som står i FAQ:en, men det hjälper inte.. känns som att allt är inställt som det ska, men det funkar inte..:( har även testat att starta om båda burkarna. Det är alltså kopplat så att internet(modemet) kommer rakt in i ena nätverkskortet på servern, och den är delad, så långt funkar allt, men det andra kortet som är kopplat via en switch till dom andra datorerna krånglar ju..

Visa signatur

Permalänk

måste man inte dela diskarna o så med eller jag som flummar? när det gäller ljud och nätverksinställningar så kan det var de jävligaste att fixa.. oftast är det bäst att göra om allt i från grunden både en och 2 gånger

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jo, men asså.. det enda som är viktigt nu är ändå att den kan routa, är det som är det knepiga..:( datorn och servern hittar ju inte ens varandra i nätverket..:S

Visa signatur

Permalänk

hmm 2k3server sa du.. måste man inte confa hela burken till att den ska agera så ? alltså vilken sorts server det ska vara så.. är väldigt osäker

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ip-adr på de olika nätverkskorten.. gör en liten bra skiss som visar hur det ser ut. Vilka tjänster har du installerat på servern?

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W