Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
På jabber.org rekommenderas Exodus, Pandion Psi och Trillian Pro, annars är det väl bara att botanisera: http://www.jabber.org/software/clients.shtml

Jag har kollat där ja, men var inte så sugen på att ladda hem alla klienter och kolla om man kan skicka en fil. Men tack för svaret, ska kolla lite närmare på dem du nämnde.

Edit: Nu förstår jag vad du menar, blind som jag är såg jag inte att dom hade en ruta med rekommendationer, ber om ursäkt för mitt bittra svar!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Vilket klient ska en windows-nisse köra med då? Det känns lite som att antingen är det fult som stryk. Nej, jag bryr mig inte s mycket om hur det ser ut men det känns lite tråkigt att sitta framför windows 3.1 igen. Eller så finns det inte någon fungerande filöverföring, har nån lust att säga vad jag ska ha? Miranda kändes för plottrigt

Nu kan jag inte utläsa att du kräver en multiprotokollsklient så därför kan jag rekomendera gajim (förväxla inte med Gaim) som finns för både win och linux.
Gajim är både halvsnygg och välfungerande

// Jonas

Permalänk
Medlem

Har ju haft mitt jabberkonto åtminstone ett tag, men utbudet av folk att prata med har väl varit lite begränsat.

adrian@jabber.se

Naturligtvis med AdiumX.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jabber.se är en garderobsburk som Taking Back Our IM inte rekommenderar till nya användare. Finns också riktiga servrar, typ amessage. Vi håller på att undersöka vilka som går att rekommendera och inte.

GTalk är Jabber, vill man så kan man köra med Gmail, det är definitivt ingen garderobsburk.

Ubuntu är kommersiellt om du tvunget måste veta. Ser du typ Gentoo.com eller Slackware.com? Nej, just det, för dom är inte kommersiella, och det är inte Jabber heller.

Men finns det olika Jabber nät??? Verkar ju helt rörigt...

Så jag kan lägga till alla de adresser ni rabblar upp på GTalk bara?

Du, top-domän standarderna dog ut för 15 år sen. Idag väljer man den topdomän som man tycker låter bäst helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men finns det olika Jabber nät??? Verkar ju helt rörigt...

Så jag kan lägga till alla de adresser ni rabblar upp på GTalk bara?

Du, top-domän standarderna dog ut för 15 år sen. Idag väljer man den topdomän som man tycker låter bäst helt enkelt.

Är den här bilden jag fått av att du ska vara en som vet vad han snackar om något jag drömt fram eller? :s

Google Talk adresserna är Jabber-adresser. Jag kan prata, och pratar faktiskt, med dom via jabber.eu, likaså kan jabber.se, jabber.org, jabber.au amessage.de, amessage.com (tror jag fanns, häftigt va? .com och skit) ansluta till varandra hur lätt som helst. Jämför det med mail, en gmail kan skicka mail till en hotmail, trots att dom ligger på olika servrar.

Nej, dom är inte helt utdöda. Försök få ett .gov, .edu eller .mil domän till din hemsida om du kan. .org är också rätt nischat till organisationer och opensource, även om det inte är det som är definitionen av .org riktigt (opensource-delen alltså).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Tänkte samla ihop alla som har Jabber och har skrivit det i denna tråden.
Hagbarddenstore - hagbarddenstore@gmail.com
Trojan1313 - kaminix@jabber.eu
Filleokus - filleokus@jabber.se
larsrohdin - larsrohdin@jabber.org
kottkrig - kottkrig@jabber.se
Vijjje - victor.lundwall@gmail.com
Ibis - andreas_skoglund@jabber.se
nemrod - nemrod@jabber.org
jangs - jangs@jabber.se
vladimir - nuhilion@jabber.no
Kladz0r - alexander_m@jabber.se
Hetzz - hetzzz@gmail.com
"Tusse" Torvald - z0idberg@jabber.org
msl - jani@jabber.se
Ulrik Uppkastare - plumsaren@gmail.com
Talavis - talavis@jabber.org
budbrain - auberg@jabber.cd.chalmers.se
Haffe - haffe@jabber.se
Hamman - hamman@jabber.se
Kalich - kalich@jabber.se
Gego - Gego@jabber.cd.chalmers.se
Bluray - Bluray@jabber.se
PippiRull - thomasa76@gmail.com
namn? - hampus@jabber.se
dapus - dapus@jabber.se
Sennahoj - sennahoj@jabber.se
dr slizer - dr.slizer@jabber.se
zircular - zircular@jabber.se
zightx - zightx@jabber.se
Zandros - adrian@jabber.se

Permalänk
Medlem

Jag ska skaffa Jabber lite senare och kommer då köra med mitt Gmail konto.
shadows88@gmail.com

Bra initiativ av trådskaparen tycker jag!
MSN är det enda från microsoft som jag fortfarande använder och skulle helst slippa det också, men eftersom alla ens kompisar kör med det så blir det lite svårt.
Men om jag har förstått rätt så kan man skicka meddelanden till MSN protokollet genom Jabber så det är ju perfekt för min del

Ska definitivt försöka få folk att byta men det blir nog rätt svårt tror jag.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ska definitivt försöka få folk att byta men det blir nog rätt svårt tror jag.

Gå med i Taking Back Our IM projektet!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag har också fallit för grupptrycket xerent@jabber.se

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag har också fallit för grupptrycket xerent@jabber.se

Grupptryck? Låter bra

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Som tidigare sammanfattats så väljer folk det protokoll eller den klient som den stora massan använder, i de alla flesta fall.

Ta mig som exempel, jag använde ICQ från -98 fram tills 01/02 då MSN vart riktigt jädra poppis. Jag gick då över till MSN, men inte för att det var häftigt, hade webcam-funktion eller för att det var fyllt med fjortisar...nä jag valde det för att mina vänner gjorde det, plan and simple. Sen har det varit en neråtspirande spiral med spam, virus, bloatering osv osv.

Så lyckas man starta dominoeffekten om att ett nytt protokoll eller en ny klient faktiskt är jättemycket bättre än MSN, så har ni en vinnare, jag tror dock det är enormt svårt. Det enda jag ogillar med msn skulle väl vara filöverföring, fjortis-stuket som blivit, allt som kostar och all reklam, jag vill ha det så enkelt som möjligt.

Fixar man det är man en god bit på vägen, men blir en klient eller ett protokoll nog stort kommer någon vilja tjäna pengar på det, så enkelt är det.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Som tidigare sammanfattats så väljer folk det protokoll eller den klient som den stora massan använder, i de alla flesta fall.

Ta mig som exempel, jag använde ICQ från -98 fram tills 01/02 då MSN vart riktigt jädra poppis. Jag gick då över till MSN, men inte för att det var häftigt, hade webcam-funktion eller för att det var fyllt med fjortisar...nä jag valde det för att mina vänner gjorde det, plan and simple. Sen har det varit en neråtspirande spiral med spam, virus, bloatering osv osv.

Så lyckas man starta dominoeffekten om att ett nytt protokoll eller en ny klient faktiskt är jättemycket bättre än MSN, så har ni en vinnare, jag tror dock det är enormt svårt. Det enda jag ogillar med msn skulle väl vara filöverföring, fjortis-stuket som blivit, allt som kostar och all reklam, jag vill ha det så enkelt som möjligt.

Fixar man det är man en god bit på vägen, men blir en klient eller ett protokoll nog stort kommer någon vilja tjäna pengar på det, så enkelt är det.

Dom tjänar redan pengar på det:
http://www.jabber.com/

Saken är bara den att allt är öppet, så vem som helst kan göra en lika bra klient som Jabber Inc.
Precis som du kan köra MSN med Gaim nu så kan du köra Jabber, fast felfritt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Funkar filöverförningar snabbare med jabber än msn? I gaim då.
Isf vore de en anledning att byta för mig. amsn och kopete är för buggigt och gaim ja klarar ju inte vissa bra msnfunktioner.

Permalänk
Medlem

Känner mig väl lite tvingad då, flagel <vid> jabber <punkt> se

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Funkar filöverförningar snabbare med jabber än msn? I gaim då.
Isf vore de en anledning att byta för mig. amsn och kopete är för buggigt och gaim ja klarar ju inte vissa bra msnfunktioner.

Har inte testat i Gaim, men det borde ju vara sama som alla andra, och dessa har du bekräftelse på tidigare i tråden. Ingen som testat med just gaim och kan bekräfta?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju vara ett bra alternativ Måste kolla mer på detta

EDIT: hagbarddenstore, du kan lägga till mig i listan med Arius: robin.bjorklin@gmail.com

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Har inte testat i Gaim, men det borde ju vara sama som alla andra, och dessa har du bekräftelse på tidigare i tråden. Ingen som testat med just gaim och kan bekräfta?

Sist jag testade gaim så stödjer det bara filöverföringar genom MSNs egna servrar. Så det är segt. Såg dock att under google summer of code eller vad det nu heter så sökte de någon som kunde fixa detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Sist jag testade gaim så stödjer det bara filöverföringar genom MSNs egna servrar. Så det är segt. Såg dock att under google summer of code eller vad det nu heter så sökte de någon som kunde fixa detta.

w00t? Vad jutton snackar du om? MSNs servrar?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
w00t? Vad jutton snackar du om? MSNs servrar?

Tror han menar att om man skickar filer över msn-protokollet i gaim så kan man inte överföra direkt mellan klienterna, utan filerna måste ta en omväg genom msns servrar.
Vilket för min del brukar betyda 5-10kb/s.

Har själv inte kört jabber över gaim så kan inte uttala mig om hastigheten där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker jabber verkar som ett bra protokoll men har några undrigar...
För det första så funkar inte filöverföring, den klagar över portar och grejer...
Om det är ett måste att ställa in sånt så tror jag det blir svårt att få med många... :/
Annars så undrar jag över voice chat, finns det tillgängligt i jabber?
I sånna fall finns det i psi? det är den klienten jag använder men har inte sett voice chat nånstans :/
En funktion jag verkligen vill ha faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Tycker jabber verkar som ett bra protokoll men har några undrigar...
För det första så funkar inte filöverföring, den klagar över portar och grejer...
Om det är ett måste att ställa in sånt så tror jag det blir svårt att få med många... :/
Annars så undrar jag över voice chat, finns det tillgängligt i jabber?
I sånna fall finns det i psi? det är den klienten jag använder men har inte sett voice chat nånstans :/
En funktion jag verkligen vill ha faktiskt

Vad jag vet så har ingen i TBOIM-projektet testat dessa funktioner än, men när vi byggt klart hemsidan ungefär så känns det väl som läge att börja testa igenom massa olika klienter trror jag.

EDIT:
Portproblemet tror jag är en dålig klient bara.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag kör Gajim och har inte öppnat några portar iaf. Hastigheten är riktigt bra, har BBB 100/10Mbit.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Jag kör Gajim och har inte öppnat några portar iaf. Hastigheten är riktigt bra, har BBB 100/10Mbit.

Samma här, har provat några olika klienter och de som jag tycker strular (utan att ha grovtestat) med filöverföring är Kopete, Gaim och Pandion.. Tror det var dem i alla fall.. Men det kan ju vara jag som gjort fel någonstans också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Tror han menar att om man skickar filer över msn-protokollet i gaim så kan man inte överföra direkt mellan klienterna, utan filerna måste ta en omväg genom msns servrar.
Vilket för min del brukar betyda 5-10kb/s.

Har själv inte kört jabber över gaim så kan inte uttala mig om hastigheten där.

Men vad har MSN med Jabber att göra?
Överföringsgränsen är MSNs fel, inte Gaims.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Gå med i Taking Back Our IM projektet!

Självklart schfiftyfive.mp3@gmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggy_
Självklart oggy@amessage.info

Vill du gå med i projektet så har du de senaste nyheterna här:
Kaminix informerar #2. (2007-01-07): Forumet tar över allt.

Vad som gäller för att gå in och bli projektmedlem, och därmed få tillgång till de mer produktiva delarna av forumet, är att du först registrerar dig på vårt forum, sen får du PMa till Dr Slizer att du är intresserad av att gå med (DS är vår administratör).

Vi har inget system för det just nu, men när forumet kommit igång så är det inte helt otänkbart att vi strippar folk som inte loggar in under en X veckors period eller liknande. Vi har dock precis flyttat alla diskussioner till forumet, så det känns lite ojust att införa ett sådant system redan nu.

På grund av instabilitet på Jabber.se att de flesta projektmedlemmarna har sina konton där så har vi övergett sweclockers@conference.jabber.se vad gäller möten och liknande vad gäller projektdiskussioner.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv

Ville bara säga att vi i enlisy teamet stödjer erat arbete i det här projektet.

Så därför har jag beslutat att lägga med jabberklienten gajim på nästa livecd inkl info om erat projekt. Kommer även länka till eran sida när nya versionen av vår kommande sida blir färdig.

// noxxik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Ville bara säga att vi i enlisy teamet stödjer erat arbete i det här projektet.

Så därför har jag beslutat att lägga med jabberklienten gajim på nästa livecd inkl info om erat projekt. Kommer även länka till eran sida när nya versionen av vår kommande sida blir färdig.

// noxxik

Underbart!
Tack!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Fixade en jag med;

hocce@jabber.se

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Ptja, varför inte?

hund@jabber.se

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.