Intel Core 2 Duo revision L-2

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 2 Duo revision L-2

Intel har gjort en liten specifikationsuppdatering på processorerna Core 2 Duo E6300 och E6400 samt Xeon 3040 och 3050. Den nuvarande revision (stepping) B-2 skall uppgraderas med den nya L-2-revision.

Läs nyheten: Intel Core 2 Duo revision L-2

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte den här revisionen där de faktiskt bara har 2 MB cache i 6300 å 6400 istället för 4 varav 2 deaktiverat? för att minska diesize och få ut mer per wafer.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

skumt.. bra eller dålig vet jag inte. men jag är säker på att dom har en baktanke med detta.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Måste själv säga att detta känns lite suspukt.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Avstängd

Färre små chip på baksidan = sämre

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Färre små chip på baksidan = sämre

Gillar din slutledning ;P

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

NU verkar det gå mot en bättre utveckling iom att INTEL sänker strömförbrukningen! Kanske vi får hoppas på ännu svalare processorer även i övre segmentet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hmm, okej..

Citat:

Uppgraderingarna som kommer med L-2-revisionen är dock rätt få och kommer förmodligen inte påverka överklockning, värmeutveckling och så vidare.

Men du sa ju??

Citat:

Den största förändringen är ”extended HALT”-specifikationen som sänks från 22 till 12 Watt.

En mer direkt koppling till värmeutveckling finner jag svår att hitta

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
NU verkar det gå mot en bättre utveckling iom att INTEL sänker strömförbrukningen! Kanske vi får hoppas på ännu svalare processorer även i övre segmentet.

Detta är ju enbart då cpun idlar.. o vem håller på med sånt!
22 eller 12w gör faktisk ingen större skillnad i sammanhanget tycker jag.
Omk vi snackat 10w mindre vid full load så skulle det göra betydligt större nytta. Inget nytt med att steppa ner klocka/ spänning på cpu när den idlar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Detta är ju enbart då cpun idlar.. o vem håller på med sånt!
22 eller 12w gör faktisk ingen större skillnad i sammanhanget tycker jag.
Omk vi snackat 10w mindre vid full load så skulle det göra betydligt större nytta. Inget nytt med att steppa ner klocka/ spänning på cpu när den idlar.

Jo jag förstod att det var i IDLE men det är ju ändå en utveckling i rätt riktning.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

L2 av conroe? Men de CPUer som står med (e6300 och e6400) har ju faktiskt Allendale och inte Conroe

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

detta får mig tänka att vänta att köpa nya prylar tills ja fan, gillar inte att d går så fort^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
L2 av conroe? Men de CPUer som står med (e6300 och e6400) har ju faktiskt Allendale och inte Conroe

Fel och rätt, E6300 E6400 officiella namnet var hela tiden CONROE , men efter lite tänkande kom dom på att ändra det till allendale, men conroe codename är fortf. det som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
detta får mig tänka att vänta att köpa nya prylar tills ja fan, gillar inte att d går så fort^^

Det spelar inte så stor mellan de olika revisionerna, kommer alltid olika revisioner av all hårdvara, likaså med grafikkort osv.

men det vore intressant om den här revisionen hade 4mb cache varav 2mb är avstängd, skulle vara fräsigt om man på nått sätt kunde aktivera den avstängda cachen.

Permalänk
Avstängd

Måste ge swec lite creds. Varit före The Inquirer med två nyheter idag om jag inte misstar mig. Det är sannerligen inte dåligt. Fortsätt på detta viset. En fröjd att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Detta är ju enbart då cpun idlar.. o vem håller på med sånt!
22 eller 12w gör faktisk ingen större skillnad i sammanhanget tycker jag.
Omk vi snackat 10w mindre vid full load så skulle det göra betydligt större nytta. Inget nytt med att steppa ner klocka/ spänning på cpu när den idlar.

Har du kollat hur stor del av tiden din dator står i idle respektive full load? Jag har svårt att tro att tro att du spelar spel så fort din dator är igång. Enda gången man konstant har hög CPU-belastning är när man kör folding@home.

Min dator är nog idle runt 99% av all tid.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hmm, okej..

Men du sa ju??

En mer direkt koppling till värmeutveckling finner jag svår att hitta

det är när processorn går ner i hibernation å andra extrema energisparlägen detta gäller!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Har du kollat hur stor del av tiden din dator står i idle respektive full load? Jag har svårt att tro att tro att du spelar spel så fort din dator är igång. Enda gången man konstant har hög CPU-belastning är när man kör folding@home.

Min dator är nog idle runt 99% av all tid.

Men ingen har problem med hur mycket ström den drar när den idlar. Det märker man inte så mycket av. Men när man spelar, encodar, kompilerar eller arbetar på annat sätt. Det är då processorn blir varm och det är där man önskar lägre effektförbrukning. För det är där den praktiska skillnaden mellan överhettning och icke överhettning finns.

Ingen modern processor kräver högljudda fläktar eller blir överhettade när dom idlar ändå. Vill man ha låg strömförbrukning idle ska man köpa brisbane som idlar på 7w. Men folk köper ju inte datorer för att dom ska idla heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men ingen har problem med hur mycket ström den drar när den idlar. Det märker man inte så mycket av. Men när man spelar, encodar, kompilerar eller arbetar på annat sätt. Det är då processorn blir varm och det är där man önskar lägre effektförbrukning. För det är där den praktiska skillnaden mellan överhettning och icke överhettning finns.

Ingen modern processor kräver högljudda fläktar eller blir överhettade när dom idlar ändå. Vill man ha låg strömförbrukning idle ska man köpa brisbane som idlar på 7w. Men folk köper ju inte datorer för att dom ska idla heller.

Ström kostar fortfarande pengar. 10W mindre dygnet runt året om blir för mig ändå en knapp hundring om året.

Det är sant att man inte har problem med överhettning, men det är i högsta grad relevant vad de drar idle ändå, om man tänker på hur stor del av tiden den är i idle, om man har på den jämt.

Klart folk köper datorer för att låta dem idla. Finns ju fildelare & torrenttrackers så det räcker och blir över.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Härligt, det är rätt väg att gå. Jag tycker själv att värmeutveckling är bland det viktigaste i ett bra datorbygge, och jag tycker det är skönt att intel och amd arbetar med att få nå ner just detta. Det var inte många år sen dem här tekniken var förbisedd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Detta är ju enbart då cpun idlar.. o vem håller på med sånt!
22 eller 12w gör faktisk ingen större skillnad i sammanhanget tycker jag.
Omk vi snackat 10w mindre vid full load så skulle det göra betydligt större nytta. Inget nytt med att steppa ner klocka/ spänning på cpu när den idlar.

Jag vet inte vad du gör med din dator men min idlar merparten av tiden och i skrivande stund arbetar min processor inte alls. 10W mer eller mindre gör stor skillnad skulle jag säga, kanske inte för oss men t.ex för stora företag som har sina datorer på 24/7 blir det en rätt stor effektbesparing.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

det är ju det som är grejjen att nuvarande allendale har 2 MB defekt/inaktiverad cach. På nyare revisioner är det tänkt att dessa ska tas bort så att det får plats mer på en wafer.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem

Precis.
Cacheminne tar upp en stor del av chipytan och chansen är större då att det blir fel i chippet. Istället för att slänga ett sådant kan man ju inaktivera hälften av minnet (där felet ligger) och sälja den ändå med lägre multipler. Vet inte om de de gör så att de inaktiverar bara hälften eller om de kan dela upp det i ännu mindre sektioner.

Så som någon sa tidigare som ville aktivera resten av cacheminnet, troligen kan det vara trasigt minne också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
det är när processorn går ner i hibernation å andra extrema energisparlägen detta gäller!

Och på vilket sätt hänger detta inte ihop med värmeutveckling? Läs vad jag skriver..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Men visst överdriver flera av er betydelsen av dessa 10w...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Men visst överdriver flera av er betydelsen av dessa 10w...

Det tycker jag inte.

10W lägre energiförbrukning = billigare drift
&
10W lägre värmeutveckling = svalare dator = tystare dator.
Tre ganska feta flugor i en smäll med andra ord.

Så jag tycker absolut att 10W hit eller dit gör skillnad. Min dator i sign drar sammanlagt 105W idle, och cirka 210W vid full belastning. Just i detta nu lyssandes på winamp och surfandes ligger det på 117W. Datorn drar cirka 125W i genomsnitt per dygn, och dessa 10W skulle dra ner snittet ytterligare. Och då har jag inte räknat inte viloläge eller vänteläge. Så ett viktigt steg i rätt riktning är det absolut och får inte underskattas.

Processorn är överklockad från 1.86 Ghz till 2.14 Ghz (piss-moderkortet sätter stopp), men körs i 1.80 Ghz i idle mestadels av tiden, och spänningen är satt till 1.225V. Grafikkortet är underklockat till 296/440 Mhz, 0.945V till core, och 1.793V till minnena vid 2D-läge, och överklockat till 668/810 Mhz, 1.4V core, 1.840V på minnena vid 3D.

Många bäckar små. Datorn är i princip helt ljudlös.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Eftersom det är så viktigt är det väl bäst att jag uppgrederar...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

10W? 30 öre om dagen. Jag tänker inte 30 öre om dagen bestämma vad jag väljer för processor. Då lägger jag nog den energin på att hitta rätt nätagg i så fall.