iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Inaktiv

Har nu sett hela keynoten, och fan, setve jobsd verkar vara en riktig sköning

Iphonen verkar helt underbar, den har allt det som en vanlig ppc sakanar, men samtidigt en hel rad grejer som ppc har men den inte.

Det jag saknar:

Stylus-call me old fashon, men jag vill ha en stylus, flötiga fingrar är inte alltid så trevligt

Office- att man enkelt kommer kunna synka alla sina dokument kalkyler, presentationer osv

Programstöd- hoppas det blir som med ppc:s så man bara kan dra in en cab fil o instalera programet, sen framförallt utbudet till ppc lär ju vara några tusen ggr större

Det ultimata vore dock iphones finesser och design, med tex allt det som en ppc har, grymmt stöd för pc, office, outlook osv.

Men jag måste säga att 3.5 tum lockar, det är ritkgit stort, sen att den är äckligt tunn gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Har nu sett hela keynoten, och fan, setve jobsd verkar vara en riktig sköning

Iphonen verkar helt underbar, den har allt det som en vanlig ppc sakanar, men samtidigt en hel rad grejer som ppc har men den inte.

Det jag saknar:

Stylus-call me old fashon, men jag vill ha en stylus, flötiga fingrar är inte alltid så trevligt

Office- att man enkelt kommer kunna synka alla sina dokument kalkyler, presentationer osv

Programstöd- hoppas det blir som med ppc:s så man bara kan dra in en cab fil o instalera programet, sen framförallt utbudet till ppc lär ju vara några tusen ggr större

Det ultimata vore dock iphones finesser och design, med tex allt det som en ppc har, grymmt stöd för pc, office, outlook osv.

Men jag måste säga att 3.5 tum lockar, det är ritkgit stort, sen att den är äckligt tunn gör ju inte saken sämre.

Mac gör givetvis inte en mobil för Windows. Mac gör en mobil för Mac Och jag är så glad att min Macbook får något att prata samma språk med
Leopard är på väg till våren med. Vi får se vilka stöd som kommer. Även MS Office 2007 släpps för Mac i vår så..

Permalänk
Medlem

Ni som är bittra och inte blir imponerade av det ni ser är inbitna teori-nördar. Ja visst är de enda egentliga nya versionerna flera voicemails, en riktig browser(jag har testat opera för pocket pc, det är bra men inte absolut sämre.) och multitouch. Men se Cover Flow, aldrig i helvete att min telefon(Qtek 9100) hade klarat det. Förstår ni att den renderar flera 3D-objekt i realtid? Jag kan köra SNES på min telefon, inte så mycket mer. Den är sjukt snabb.

Men grejjen är helheten. Min Pocket PC är så risig på den sidan. Den hänger sig, finns inget riktig flytande menysystem, det går egentligen inte att byta program på ett vettigt sätt utan tredjepartsprogram och allting är bara delar för sig.

Den enda riktiga besvikelsen är det där med att den inte verkar vara öppen för tredjeparts-program. Men det ändras nog eller så kommer någon runt det. Det finns ju uppenbarligen stöd för mer program om man kollar på menyn.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Verkar vara en väldigt trevlig pjäs de har fått fram.

Dock är jag lite skeptisk till att alla hyllar batteritiderna... Pappret brukar tyvärr skilja sig rätt rejält från verkligheten.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Verkar vara en väldigt trevlig pjäs de har fått fram.

Dock är jag lite skeptisk till att alla hyllar batteritiderna... Pappret brukar tyvärr skilja sig rätt rejält från verkligheten.

Det är ofta fallet, men vad jag förstått så har iaf apples iPods hållit utlovade batteritider de senaste åren (eller iaf de senaste modellerna). Hoppas det blir fallit med iPhone också.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Om batteritiden endast är fem timmar så vetifan men antar att det är när alla funktioner är på

Snygg varen, coola funktioner var det också, synd att jag precis köpt ny telefon :/

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Om batteritiden endast är fem timmar så vetifan men antar att det är när alla funktioner är på

Snygg varen, coola funktioner var det också, synd att jag precis köpt ny telefon :/

Men vafan, inte 5 timmar standby-tid, det är taltid! Det kan väl inte ha undgått någon vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Behover inte alla iPhone's funktioner kanner jag. Har inte tillgang till WiFi sa ofta...

Hade mer hoppats pa en iPod med inbyggd telefon... sms, ringa, telefonbok (Kontakter etc. synkat fran iCal mm), kalender osv. Skrap som kamera, webblasare etc har jag pa kontoret och de gor nog ett battre jobb an iphone.

De funktioner som finns i telefonen finns ju redan i andra och dar anser jag att dom ar relativt vardelosa, leksaker / novelty som bast. Dock sa har Apple en formaga att plocka ut funktionalitet och enkelhet sa kanske kanske det kan vara nagot man kan anvanda anda... time will tell.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Cisco har lämnat in stämningsansökan mot Apple för iPhone, nåt man reggade som varumärke för 6 år sen eller nåt. Blir kul att se vad messiah Steve svarar på det här.. Förmodligen hittar man på nåt annat namn, liknande det man gjorde med iTV:n, som ju också var skyddat, eller så hoppas man att Cisco tar emot lite pengar och går och gömmer sig.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att Apple har registrerat "iPhone" överallt utom i USA?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
De funktioner som finns i telefonen finns ju redan i andra och dar anser jag att dom ar relativt vardelosa, leksaker / novelty som bast. Dock sa har Apple en formaga att plocka ut funktionalitet och enkelhet sa kanske kanske det kan vara nagot man kan anvanda anda... time will tell.

Tyckte demon på keynoten när man mitt under pågående samtal letade reda på en bild och mailade över samt kollade upp filmtider via websida och kom överens i samtalet jäkligt smidigt var ruggigt fräck
Bara att glömma via EDGE iofs men jäkligt fräckt och ett exempel på hur användbarhet har ett stort egenvärde.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Det enda jag ser som ett problem(och som är ett problem med nästan alla apples produkter) är smuts faktorn. Frågan är om smutsen blir mer påtaglig pga att prudukterna är så vackra, eller att materialet som använts drar åt sig smuts och kladd som en magisk trasa! Den läckra "jag-vill-äta-upp-den" känslan har helt klart sina nackdelar. Vad beträffar menysystem och gui så har alltid apple lyckats göra EXTREMT användarvänliga system som vilken apa som helst kan förstå. Annat är det ju tyvärr med finishen på själva produkten. Produkterna är som sagt vackra, men användarväldig finish, knappast. Använder man apples prylar som vilka som helst så ser de vedervärdiga ut efter ett tag. Och det kommer ju inte direkt bli bättre när man skall manövrera den spegelblanka telefonen med ENBART sina flottiga fingrar. Jag tycker att idén är tokhäftig, men telefonen kommer oxå bli tokflottig, och gud förbjude, REPIG!

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk

Det har tjatats en del om att Jobs mailade semesterbilder från telefonen samtidigt som han hade ett pågående samtal. Detta ska väl inte gå med en 2G-telefon? sa många. Jag vill bara säga att han förmodligen mailade bilden via wifi eftersom han var ansluten till sådant.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Vila i frid

Denna uppståndelse över att han mailade samtidigt som han pratade i telefon. Det kan man väl på vilken windows telefon som helst?
Jag kan göra det på min Nokia Symbian 9 telefon.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Kolla dess UI Mums

http://www.youtube.com/watch?v=YgW7or1TuFk&mode=user&search=

snyggt men det verkade inte speciellt användbart.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
snyggt men det verkade inte speciellt användbart.

Syftar du på allt eller något specifikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Syftar du på allt eller något specifikt?

Det största problemet jag såg var väll telefonlistan som verkade jobbig, vill kunna trycka B och gå direkt till alla namn på B. I övrigt så var det som saggt snyggt men inte direkt nån förbättring mot vad som finns idag.

T ex när han han vinklade telefonen och bläddrade bland album, enda anledningen till att man skulle göra det är väll att imponera på polarna. Det ser coolt ut första gången men vill man använda det i längden, troligen inte.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Agånde det där med bläddra i album, använder den fuktionen i iTunes mkt, så JAG skulle använda den i alla fall

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Det största problemet jag såg var väll telefonlistan som verkade jobbig, vill kunna trycka B och gå direkt till alla namn på B. I övrigt så var det som saggt snyggt men inte direkt nån förbättring mot vad som finns idag.

T ex när han han vinklade telefonen och bläddrade bland album, enda anledningen till att man skulle göra det är väll att imponera på polarna. Det ser coolt ut första gången men vill man använda det i längden, troligen inte.

Du har en favoriterknapp där du kan lägga de du ringer oftast. Men vi har nog inte sett allt gällande hanteringen. Den klarar ju gestures så vem vet. Kanske räcker det att svepa ett B på skärmen så kommer man dit.
Displayen med typsnittet på demon rymmer ca 8-10 namn per skärmbild. Sveper man så blädrar man fort igenom låt säga 50 kontakter. Kanske 2-3 svep. Ser ut att gå väldigt snabbt och fint.

Blir spännande att se mer ingående hur ALLT styrt och fungerar längre fram. Närmast blir väl manualen som kommer finnas online hos FCC när den körts igenom där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle

T ex när han han vinklade telefonen och bläddrade bland album, enda anledningen till att man skulle göra det är väll att imponera på polarna. Det ser coolt ut första gången men vill man använda det i längden, troligen inte.

eller när man vill surfa, då äre ju trevligare med en bred display än en hög. eller när man vill kolla på bild, eller när amn vill kolla på bilder. så personligen tror jag det kan vara användbart.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
eller när man vill surfa, då äre ju trevligare med en bred display än en hög. eller när man vill kolla på bild, eller när amn vill kolla på bilder. så personligen tror jag det kan vara användbart.

Känns ändå som att man kommer att behöva inaktivera den automatiska igenkänningen och styra det manuellt, på grund av att den kommer att skifta när man inte vill, t.ex. när man ligger i sängen. Och då är vi tillbaka på något som WinMobile har haft i ett par år nu.

Jag är lika imponerad av det grafiska som alla andra, men tycker att det mest liknar ett tech-demo än något som man faktiskt kommer att använda.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Det största problemet jag såg var väll telefonlistan som verkade jobbig, vill kunna trycka B och gå direkt till alla namn på B. I övrigt så var det som saggt snyggt men inte direkt nån förbättring mot vad som finns idag.

I telefonlistan så fanns det ju längst till höger på skärmen en "list" med alla bokstäver. jag tror att om man drar på den så bläddrar man efter bokstav, eller snabbat genom hela listan typ om man drar till mellan c och b så ser man de sista på b och de första på c. Dessutom så kan man säkert pluppa upp skrivbordet på skärmen och söka på b eller vad man vill. Jaja, vi får väl se när det kommer recensioner. De borde ju inte ha tafflat till nåt så enkelt tycker jag.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Angående skärmen, så ska Apple ha gjort sitt ytersta för att den INTE ska bli för smutsigt snabbt. Räcker med att torka av den med tröjan vid behov (läste på New York times, genom Macfeber).

Sen ska vi ju veta att mycket inte är klart än, och mycket finputsning återstår till Juni (och för Europa, som troligtvis får en upptaderad modell - likaså Asien).

Permalänk
Medlem

Undrar om dom kommer tillåta tredjepartsprogram på den. Enligt vissa rykten så ska dom inte det. I så fall är den ju inte så smart längre och inget för mig.
Sen stod det att man tar bort knapplåset genom att dra isär två fingrar, hur gör man det med en hand när man ex cyklar eller liknande? Hoppas dom har tänkt på sådana smådetaljer som är helt avgörande om huruvida den är något att ha eller ej.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Trevligt litet filmklipp som visar lite närmare hur den fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=YgW7or1TuFk&eurl=

Permalänk
Medlem

Nej, knapplåset tar man bort genom att svepa med fingret i en rörelse från höger till vänster. Det är så att säga en rektangel du för över till den högra sidan med fingret, den följer med gesten. Jag är lite dålig på att förklara, men jag tror du förstår principen.

Permalänk
Medlem

Jobs har sagt att tredjepart-program kommer att utvecklas av Apple och andra företag. Det är dessa program man ska kunna köpa och installera.

Anledningen är troligtvis detta:

1. Gränsnittet ska passa ihop med resten av telefonen.
2. Det ska vara säkert.
3. Det ovan. ;p

Permalänk
Medlem

dels för att dom vill tjäna mer pengar oxå sedan har ju Jobs sagt att telefonen kan ta skada pga av egen kodade program men det är bara skitsnack dom vill helt enkelt inte dela med sig av källkoden (och såklart pengarna )

har läst att telefonen kommer enbart säljas med ett abonnemang (Cingular) och dom verkar inte ha några planer på att släppa en abonnemangsfri telefon på ett tag iaf. Hade tänkt och importera in den men det verkar inte vara någon idé nu när man får ett 2 år bindaden abonnemang efter sig! Men men vi får se hur det blir när den kommer till Sverige.

Edit: sedan så är ju EDGE inte sååå jätteutbygt så vi får se hur de telefoner folk lyckas importera håller sig emot EDGE tekniken i sverige. Ifs så har Telia ganska utbyggt nät men personligen hatar jag Telia

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

lite nyheter

"Priset för Iphone kommer att vara 499 dollar för 4 GB-modellen och 599 dollar för 8 GB modellen. Översatt i svenska pengar betyder det 3 500 kronor för 4 GB och 4 200 kronor för 8 GB"

"Åtta timmars taltid, Iphone får ännu bättre batteritid"

står detaljerat på

http://prylportalen.mkf.se/ArticlePages/200706/19/20070619072...

Visa signatur

foo shizzle'