iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem

från mac.feber.se:

"Skärm på 3.5 tum, upplösning 160 ppi.

11.6 mm tunn.

Kamera: 2 megapixlar.

Riktigt hörlursuttag.

Känner av hur man håller den och ändrar skärmens läge.

Skärmen stängs av när man håller enheten mot ansiktet.

8 GB minne

GSM+EDGE (inget 3G tyvärr)

WiFi och Bluetooth

Kommer att ha Safari och Google maps, bland annat.

Riktig mailklient med push-stöd

Apple partners med Google och Yahoo.

Batteritid: 5 timmars taltid, 16 timmars ljudlyssning

Telefonen bygger på 200 patent. "

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hehe jag diggar översättningen "ljudlyssning"

Permalänk

Nice, är en lur jag mycket väl kan tänka mig att köpa OM jag slipper itunes mm. Hatar att vara bunden till mjukvara på det sättet. Får leva med min w800i ett tag till. Svårt att välja en ersättare som motiverar pris, funktioner mm

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt tillägg som gör att du kan använda ipod med mera till winamp. då slipper du itunes

Permalänk

iTunes är det bästa man kan sköta sin media med så varför inte köra det För mycket PC användare här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
iTunes är det bästa man kan sköta sin media med så varför inte köra det För mycket PC användare här

word

Permalänk
Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant lur, synd att den är så långt borta tidsmässigt...

Visa signatur

Veteran

Permalänk

Undrar hur den är och skriva sms med? Lär dock bli svårt. Men det är kanske ett tangentbord som dyker upp på skärmen. Som det är på Motorola A925.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Fan, jag ville ha en widescreen-iPod UTAN telefonbjäfs. Gärna ungefär likadan som nuvarande G5 fast med hela framsidan som skärm och touchscreen, så man äntligen kan kolla på film på en vettig skärm.

iPhone kommer säkert att bli en hit, men jag vill hellre ha mobilen för sig. 4/8 GB är alldeles för lite minne, telefonen har inte 3G. För mycket kompromisser för mig helt enkelt, det blir varken hackat eller malet.

Nåja, får väl köpa en Archos 604 Wifi istället...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Undrar hur den är och skriva sms med? Lär dock bli svårt. Men det är kanske ett tangentbord som dyker upp på skärmen. Som det är på Motorola A925.

Kolla på http://www.apple.com/iphone/ipod/ och kör igenom den sidan. "Quick tours" visar hur menyer och det mesta fungerar. Sidan är dock lite seg just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettan
Inge 3G, där tappa de mig som kund iaf

Ja, man får ju hoppas att de rättar till det innan de släpper den i Europa...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, man får ju hoppas att de rättar till det innan de släpper den i Europa...

en 3g version är planerad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
en 3g version är planerad.

Ehh, nej. Var har du fått det ifrån?
Vad sjutton ska man med 3g till när den har edge? Surfningen och sånt sköter man ju via wlan.

Permalänk
Medlem

frågan är om anledningen till att den är senare i europa är för att det är en 3G version som kommer hit.

i USA är ju inte 3G särskilt stort, då EDGE är vanligare, och med EDGE så finns ju ingen igentlig anledning till 3G. i europa är inte EDGE lika stort och därmed så är efterfrågan på 3G större.

men risken är ju att man med 3G får mycket sämre batteritid, vilket är fallet med många 3G nallar, speciellt de med stor display, att battertiden är typ en dag eller två vid normalt användande.

EDIT: apple sa tydligen själv att en 3G version kommer senare, därifrån kommer påståendet om att 3G kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vad sjutton ska man med 3g till när den har edge? Surfningen och sånt sköter man ju via wlan.

Det läste jag någonstans! Men är osäker.

Citerar dock mac.prylar.se
"Men lite vet vi. I den version som kommer att släppas i USA så kommer det inte att finnas 3G utan GSM+EDGE. Lite trist, men vi får helt enkelt hoppas att den får 3G när den kommer till Europa. Den senare lanseringen kan tyda på det. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Det är bara Telia som stödjer Edge och det är inte lika utbyggt som 3G. Det är som du säkert vet inte möjligt att koppla upp sig mot Wlan överallt, däremot får du ju 3G-mottagning nästan var som helst (med Telia/Tele2 åtminstone).

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Det är bara Telia som stödjer Edge och det är inte lika utbyggt som 3G. Det är som du säkert vet inte möjligt att koppla upp sig mot Wlan överallt, däremot får du ju 3G-mottagning nästan var som helst (med Telia/Tele2 åtminstone).

Äh, GPRS duger gott.
Är ju så svinigt dyrt att surfa via mobilnäten ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar

som jag sa i mitt inlägg, i USA är EDGE mycket större,3G är litet som fan, om det ens finns. sen äre ju så att USA är apples största marknad, alltså satsar de främst på den, och därför kommer 3G versionen senare.

sen känner jag personligen att den ända anledingen till att ha 3G är att surfa, i alla fall funkar det med en så där bra display (på de flesta 3G nallar äre ju minimal display som knappast duger för surfning), tyvärr äre ju svindyrt i dagens läge, alltså är 3G totalt ointressant för mig. och jag tror faktiskt många känner likadant. för de som inte göre så komemr det ju en 3G version

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis!
Vi har valt att satsa på 3g i Sverige. Teleoperatörerna har lagt ner miljarder på det nätet och tillstånd samt frekvenser.

Permalänk
Medlem

Jag tror iof att 2007 blir det flatrate till en rimlig summa på 3g näten och dom kommer ta betalt för tjänsterna istället. Men jag tror också det blir 3G i iPhone när den släpps här.

Permalänk
Medlem

Inget för mig nu när man är van vid bra kamera, framför allt med blixt.
Sen är har jag alltid vart skeptisk mot tryckkänsliga skärmar.
Fast vågar inte säga någonting, tycker grymt illa om min ipod men denna verkar nyskapande - och det gillar jag!

Tyckte först att den såg enorm ut, men ser bättre ut på den här bilden.

Permalänk
Medlem

iTunes är den främsta anledningen till att jag funderar på den här mobilen. Det är av just den anledningen till att jag inte köper en walkman mobil.

Permalänk
Medlem

Seriöst, var sitter kameran? Baksidan eller på sidan?
Om det är på sidan så förstår jag inte hur de tänkte där

Permalänk
Medlem

Gillar inte min ipod, så sambon fick den och hon blev ju glad iallafall. Hoppas ipoden är bättre på ljudkvalite och liknande i denna.

Är lite skeptisk faktiskt til en tryckkänslig skärm. Det är säkert jättebra om man har rena fingrar. Men det lär väl bli ett täcke av fingeravtryck på dendär skärmen? Det är det enda negativa jag kan hitta, annars väcker den ett rätt så stort habegär hos mig iallafall.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

På baksidan sitter kameran

(uppe i vänstre hörn ser det ut som.)

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Vilken underbar pryl, jag är redan kär. 3G spelar dock inte så stor roll för mig då det inte har täckning här uppe vad jag vet.

Jag kan inte vänta tills de får inte första exemplaren på Apple Store, jag ska vara först att provtesta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Gillar inte min ipod, så sambon fick den och hon blev ju glad iallafall. Hoppas ipoden är bättre på ljudkvalite och liknande i denna.

Är lite skeptisk faktiskt til en tryckkänslig skärm. Det är säkert jättebra om man har rena fingrar. Men det lär väl bli ett täcke av fingeravtryck på dendär skärmen? Det är det enda negativa jag kan hitta, annars väcker den ett rätt så stort habegär hos mig iallafall.

enligt vad jag läst på nätet (höhö) så var där inga som helst synliga tecken på att man varit och kladdat på skärmen efter presentationen.

Permalänk
Citat:

...
Undrar lite över iPhone namnet dock.. var inte det patenterat av Cisco? hmm..

Inte patenterat (i Europa kan man bara ta patent på tekniska uppfinningar iaf) men varumärkesskyddat kanske. Det ska iaf bli spännande att se vad som händer med den situationen. Jag läste att CISCO trademarkade namnet 1996 eller nåt liknande och nu för bara nån vecka sedan släppte det sin iPhone (nån slags ip-telefoniprodukt tror jag) de fulingaran. Undrar varför de valde det namnet nu, hmm?

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Nja, skulle jag köra osx så skulle jag förmodligen acceptera itunes. P.g.a att jag inte vet om något bättre musikspelare.

Visst kan man tycka att det är smidigt med genre, artist och album. Dock så vad jag minns så kom all min musik under electrinisk/techno. Vilket för mig vart fel. Har 95% bara Trance, Hardcore, Hardstyle, Psytrance, mm. Detta har hitilis lämnat mig i ett moment 22 då jag inte får ut det lilla extra som gör att folk gillar det. Sen så är det foobar som regerar i musikupspelning, kör dock temporärt winamp nu p.g.a. jag inte orkat fixa foobar så det blir som jag vill ha det. Då fungerar vanliga explorer bättre för att hitta min musik och foobar för att spela upp den.

Måste dock erkänna att min faders nya U2-ipodvideo är riktigt trevlig. Med ett par D-Jays så vart ljudet helt ok. Ska dock lägga över lite av min musik på den och testa mer nogrant. U2, mfl är inte min musikstil och blir mest påtvingad att lyssna på den i bilen mm.

Frågan är varför apple inte släpper den "öppen" så den kommer som en externhårdisk när man ansluter den till datorn? Sen kan man ha itunes om man gillar det? No offence till andra märken men då skulle dem bli mer intressanta för alla 1337 männsikor som inte gillar itunes/ipod.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2