iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Inte patenterat (i Europa kan man bara ta patent på tekniska uppfinningar iaf) men varumärkesskyddat kanske. Det ska iaf bli spännande att se vad som händer med den situationen. Jag läste att CISCO trademarkade namnet 1996 eller nåt liknande och nu för bara nån vecka sedan släppte det sin iPhone (nån slags ip-telefoniprodukt tror jag) de fulingaran. Undrar varför de valde det namnet nu, hmm?

http://gizmodo.com/gadgets/cellphones/cisco-is-expecting-sign...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettan
Inge 3G, där tappa de mig som kund iaf

vad ska du med 3g till när det skiljer typ 100kbs på det och edge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
vad ska du med 3g till när det skiljer typ 100kbs på det och edge?

Edge är väl långtifrån lika utbyggt som 3G i Sverige? Sen är det väl bara Telia om erbjuder sina kunder det också?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Inaktiv

Ingen stylus=Inget bra.

Min eten m600+ får duga ett tag til, dock känns de lockande med en sådan.

Permalänk

Jag är rädd att det blir irriterande många feltryckningar på den telefonen. Sen undrar jag hur tålig den är, törs man stoppa nycklarna i samma ficka som telefonen med tanke på den stora touch displayen?

Permalänk
Medlem

Hoppas de lanserar en nanoversion, den där ser för stor ut.

Permalänk

Ni som undrar var 3g-versions-spekulationerna kommer ifrån så sa Stevie J att de jobbar på en sådan i sin keynote.

Edit: Jag är otroligt positivt överraskad av iPhone. Jag trodde att det skulle bli en enkel telefon ungefär som iPod är en enkel mp3-spelare (eller har varit ganska enkel iaf till video-versionen kom).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

jag väntar nog tills Nanon kommer i telefon utförande, bara lägga till lite script, mic på hörlurssladden och telefonhårdvara/mjukvara. borde gå enkelt.
Iphano here we come!

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_jonas
Jag är rädd att det blir irriterande många feltryckningar på den telefonen. Sen undrar jag hur tålig den är, törs man stoppa nycklarna i samma ficka som telefonen med tanke på den stora touch displayen?

Törs man ha det med andra mobiler menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
Edge är väl långtifrån lika utbyggt som 3G i Sverige? Sen är det väl bara Telia om erbjuder sina kunder det också?

Är villig att sälja min själ till djävulen (Telia) om det krävs för att få tag på en sån här vid släpp i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Frågan är varför apple inte släpper den "öppen" så den kommer som en externhårdisk när man ansluter den till datorn? Sen kan man ha itunes om man gillar det?

Apple vill sälja musik via itms. iTunes är ett av "hindren" som krävs för att skivbolagen skall vara intresserade att lägga ut musik på itms.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Apple lyckas överraska rejält denna gång också, helt otroligt hur kreativt detta företag egentligen är.

Men som flera är inne på finns det flera frågetecken, bland annat gällande den tryckkänsliga skärmen. Efter att ha använt flera handdatorer och telefoner med tryckkänslig skärm har jag helt övergått till Nokias smartphones utan tryckkänslig skärm. Men det är som sagt Apple vi pratar om och det skulle förvåna mig om deras lösning inte innebär flertalet nya lösningar som gör designen mer användarvänlig.

Det största frågetecknet gäller dock möjligheten att installera programvara. De första preliminära uppgifterna tyder på att det endast går att installera program från Apple, iPhone har alltså en ytterst nedbantad version av OS X som är helt stängd för andra än Apple. Själva definitionen av smartphone är trots allt möjligheten att själv installera ny mjukvara på enheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_jonas
Jag är rädd att det blir irriterande många feltryckningar på den telefonen. Sen undrar jag hur tålig den är, törs man stoppa nycklarna i samma ficka som telefonen med tanke på den stora touch displayen?

Om bara touchfunktionen har tillräckligt hög upplösning tror jag inte det är några problem att skapa en algoritm som känner av vad man vill trycka på. T.ex om du råkar trycka 60% på 3 och 40% på 2 så väljer telefonen 3.
Det gäller ju att den känner av hur stort område man trycker på men eftersom den klarar att man trycker på två ställen samtidigt så är det nog inga problem.

Displayen är ju ett problem så man vill nog inte ha den i nyckelfickan men det har man väl aldrig med en telefon. Skärmskydd är nog ett måste om man har en iPhone.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se en jämförelse i storlek mellan m600 och iPhone, någon som sett en sådan?

Permalänk
Medlem

Sizeasy to the rescue!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander.l
Det största frågetecknet gäller dock möjligheten att installera programvara. De första preliminära uppgifterna tyder på att det endast går att installera program från Apple, iPhone har alltså en ytterst nedbantad version av OS X som är helt stängd för andra än Apple. Själva definitionen av smartphone är trots allt möjligheten att själv installera ny mjukvara på enheten.

Lär väl komma något liknande ett Widget SDK

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Undrar hur den fungerar att använda med en hand?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Undrar hur den fungerar att använda med en hand?

Jag satt också och funderade på om man kunde använda tummen på skärmen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett användardemon får jag väl lov att krypa till korset och säga att detta är första gången jag känner mig frestad av en integrerad telefon/mp3-spelare. Så otroligt smidigt och läckert. Att den sedan ser sedvanligt applesnygg ut gör ju inte saken sämre. Jag skyr iTunes som pesten, men det dörjer säkert inte länge förrän det kommer kommer programvara som låter en använda den på ett anständigt sätt.

Jag har varit skeptisk till integrerade telefon/spelarlösningar (det vi har sett från nokia/SE hittills har ju varit så klumpigt att man gråter vid blotta tanken på att vara tvungen att använda sådant). Men den här är läcker nog att jag faktiskt han tänka mig att avstå från EQ om den funkar bra i övrigt.

Nice. Bättre än jag hade vågat hoppas.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut ska bli kul att kolla in nän den släpps!

Sa de inget om någon ny ipod på denna mässa?

Mvh

Visa signatur

Asrock 939Dual-SATA2, Opteron 1.8@2.5ghz, 2GB G.skill, 6800LE @12/5

Amd barton 2500 @3400, 512mb Twinmos PC 3200, Geforce Ti4400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.M
Ser väldigt bra ut ska bli kul att kolla in nän den släpps!

Sa de inget om någon ny ipod på denna mässa?

Mvh

Citat:

9:42am - "Well today, we're introducing THREE revolutionary new products. The first one is a widescreen ipod with touch controls" The crowd goes wild. "The second is a revolutinoary new mobile phone."

9:43am - "And the third is a breakthrough internet communications device." Tepid response on that last one, but he almost got a standing ovation on the phone. '

"An iPod, a phone, an internet mobile communicator. An iPod, a phone, an internet mobile communicator.... these are NOT three separate devices!"

"And we are calling it iPhone!"

http://www.engadget.com/2007/01/09/live-from-macworld-2007-st...

iPhone är den nya iPoden

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Keynoten kan ses här.
http://events.apple.com.edgesuite.net/j47d52oo/event/

Om det inte redan är sagt

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ingen som ser problem i det faktum att skärmen kommer att bli flottig och smutsig efter en stunds användning? Och nej, jag har inte flottigare händer än någon annan, dra fingrarna över villken blank yta som hellt ett par gånger och kolla hur den ser ut...

Är skärmen möjligtvis behandlat med något som gör att detta inte kommer att bli ett problem?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Är det verkligen ingen som ser problem i det faktum att skärmen kommer att bli flottig och smutsig efter en stunds användning? Och nej, jag har inte flottigare händer än någon annan, dra fingrarna över villken blank yta som hellt ett par gånger och kolla hur den ser ut...

Är skärmen möjligtvis behandlat med något som gör att detta inte kommer att bli ett problem?

Om du trycker med tummen på din mobil så ser du att man når en mättnad i avtryck. Det blir inte så mycket att man till slut inget ser. För mig är det större problem med saker som är kromade. Då ser man fettet på ett helt annat sätt tycker jag personligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Är det verkligen ingen som ser problem i det faktum att skärmen kommer att bli flottig och smutsig efter en stunds användning? Och nej, jag har inte flottigare händer än någon annan, dra fingrarna över villken blank yta som hellt ett par gånger och kolla hur den ser ut...

Är skärmen möjligtvis behandlat med något som gör att detta inte kommer att bli ett problem?

Det stod ju någonstans att efter Steves genomgång så såg man inga fingeravtryck på skärmen. Och han lär inte vara cool och inte vara svettig under en sådan presentation.

Permalänk
Medlem

Grym, men verkar ha lite brister här och där. 3G fattas, påverkar inte mig men iaf. Nöjer mig ett bra tag till med min N73.

Snygg och väldigt annorlunda. Tummen upp för apple!

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kan förstå (och orkar läsa hela tråden) att Steve sa vid lanseringen "en 3G version är planerad till europalanseringen".

Dock är det märkligt att man inte valt att satsa på 3G från början då Cingular har en mycket stor 3G nät i USA (som ericsson byggd btw).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Frågan är varför apple inte släpper den "öppen" så den kommer som en externhårdisk när man ansluter den till datorn? Sen kan man ha itunes om man gillar det? No offence till andra märken men då skulle dem bli mer intressanta för alla 1337 männsikor som inte gillar itunes/ipod.

Apple vill att man ska använda iTunes, för om man väl börjar använda iTunes och köper musik från nätet så är man fast med iTunes såvida man inte är beredd att slänga bort den musik man har köpt. Vendor lock-in alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Är det ingen som kan förstå (och orkar läsa hela tråden) att Steve sa vid lanseringen "en 3G version är planerad till europalanseringen".

Dock är det märkligt att man inte valt att satsa på 3G från början då Cingular har en mycket stor 3G nät i USA (som ericsson byggd btw).

Gissar på att batteritiden skulle få sig en rejäl sjottablängare med 3G. Steve sa inte att det blir 3G i iPhone till Europasläppet, men däremot att det kommer längre fram. De håller givetvis på med uppföljaren redan nu. Räkna med att man ligger ca 2-3 år framåt i tiden innanför väggarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Apple vill att man ska använda iTunes, för om man väl börjar använda iTunes och köper musik från nätet så är man fast med iTunes såvida man inte är beredd att slänga bort den musik man har köpt. Vendor lock-in alltså.

Inga problem att bränna musiken på CD. Och iTunes Store är ju ändå mer öppet än både Zune och playforsure.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirty
efter att ha tittat på http://www.apple.com/iphone/ipod/ och kollat in "quick tours" så vart man förälskad i menysystemet. Verkar sjukt trevligt uppbyggt med musik, albumbläddring, sms, bilder osv.

Hoppas bara den lever upp till förväntingarna nu.

Svimmar