Permalänk
Medlem

Ni som använder vim. Blir det inte krångligt? bindar ni om hjkl?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Ni som använder vim. Blir det inte krångligt? bindar ni om hjkl?

Nope, tycker att Dvorak är skönare än Qwerty i Vim. hjkl på Qwerty kräver liksom att man flyttar handen ett steg åt vänster vilket är jobbigt, dessutom så ligger alla på samma hand. På Dvorak så behöver man inte flytta händerna, bara fingrarna och man får handalternation.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Hade jag bytt idag hade jag kollat upp http://colemak.com/ istället för svorak (och slängt in åäö längst till höger).

Svorak/dvorak har två brister, säger jag som ändå skriver svorak flytande och trivs med det.

Brist 1. Höger lillfinger! Både L och S ligger här, som båda är med i topp 10 vanligaste bokstäver på svenska. Har man dessutom inte ett ez-reach ligger väl enter och backspace där också. Ajaj.

Brist 2. ZXCV ligger inte som på qwerty. Detta gör det jobbigt att använda de vanliga kortkommandona för att klippa och klistra. Och bokstäverna är såpass ovanliga att de ligger bra där nere ändå.

Fotnot: såvitt jag vet är de vanligaste bokstäverna i svenska "etanrsiold". Men det kan vara engelska eller blandad svenska + engelska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
Brist 1. Höger lillfinger! Både L och S ligger här, som båda är med i topp 10 vanligaste bokstäver på svenska. Har man dessutom inte ett ez-reach ligger väl enter och backspace där också. Ajaj.

Just det stör jag mig på nu som jag försöker lära mig svorak. Mitt lillfinger är inte världens händigaste så det sliter otroligt att börja sträcka sig till backspace och enter men även att hålla på att skriva s och a som används väldigt, väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett TypeMatrix i julklapp :). Enda problemet är att jag inte får knapparna under, över och inklusive 'a' att fungera :(. Detta är väl inget känt problem? Använder omkopplare från ps/2 till USB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag fick ett TypeMatrix i julklapp :). Enda problemet är att jag inte får knapparna under, över och inklusive 'a' att fungera :(. Detta är väl inget känt problem? Använder omkopplare från ps/2 till USB.

En bild säger mer än tusen ord.

Vet inte riktigt vilka tangenter du menar men jag har aldrig hört om problemet ivf.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
En bild säger mer än tusen ord.

Vet inte riktigt vilka tangenter du menar men jag har aldrig hört om problemet ivf.

Tvivlar på att det inte är ett defekt tangentbord. Jag utryckte mig "knapparna under, över och inklusive 'a'", då a har samma plats på qwerty och svorak. På svorak blir det alltså å,a och . (punkt), på qwerty blir det q,a, z. Alpha-tangenterna längst till vänster moa.

Först funka knapparna inte, sen gick det fint och sen sluta det funka igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter defekt.

Anledningen till att jag undrade var att jag tolkade 'a' som ä, om det var den som var kass. Nu när jag läser en gång till så ser jag dock att du använt det i inlägget (som antagligen skrevs med ett annat tangentbord?).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Låter defekt.

Anledningen till att jag undrade var att jag tolkade 'a' som ä, om det var den som var kass. Nu när jag läser en gång till så ser jag dock att du använt det i inlägget (som antagligen skrevs med ett annat tangentbord?).

Ja det var nog ganska öppet för misstolkning, och ja det var ett annat tangentbord.

Jobbit att få något som är trasigt, särskilt nu när det är jul och alt. Det kommer ta evigheter att få ett nytt kan jag gissa.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte USB-adaptern som buggar då, provat utan?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det är inte USB-adaptern som buggar då, provat utan?

Jo jag provade utan. Förstår dock inte hur den skulle kunna blockera tre knappar, men det är så mycket konstigheter med det där tekniska ;).

Jag har fått ett nytt nu. Ergoff skickade ett nytt samma dag som jag ringde dem. Så ny har jag två men jag skall skicka till baka det trasiga nu.

Permalänk
Medlem

Hur gör man om man har bytt till svorak men vill byta tillbaka igen till qwerty?

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Medlem

Får du inte ^_^

Visa signatur

Militant VIM-användare.