vilken temp ligger ATIkort på?

Permalänk
Medlem

vilken temp ligger ATIkort på?

jag tror mitt stackars PCIkort har grillats upp mellan mina två GTXkort. det totalvägrar att starta och hade konstiga problem innan det slutade fungera.
sen hittade jag idag info om att kortet endast stödjer DX7 vilket kanske också var problemet.

frågan är inte vilken temp det kortet klarar utan helt allmänt ATI kort.
funderade på att skaffa mig ett HIS Radeon X1650PRO 256MB GDDR3.
så jag vill gärna veta vilken arbetstemp det håller samt vilken maxtemp det klarar, så jag inte grillar ett till.

eller finns det något vettigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Det kortet borde aldrig nå 60 grader då det inte utvecklar särskillt mycket värme och har bra kylning. Det ska klara åtmindstånde 85 grader innan det blir problem.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

hmm... då kanske det blir problem.
kortet lär suga in ganska varm luft så om 85 grader är "max" kanske detta också grillas :-/

Permalänk
Medlem

Värmen är anledningen till att jag inte är så förtjust i ATI mitt kom upp i 95c för en stund sedan X( livstids garranti? för mitt kommer nog inte hålla hela garrantitiden känns det som

dra hem rivatuner och logga tempen medans du spelar lite så får du ut hur varmt kortet blir vid spelande

Permalänk
Medlem

så du kom upp i 95 grader med 1950? känns som lite overkillkort för vad det skall användas till.
kortet ska i princip bara driva en statisk bild.

problemet jag kommer få är värmen eftersom när/om ett sånt kort som jag nämde sätts in i min låda har jag 3 "dubbelkort". och alltså inget mellanrum mellan de tre korten.
så värmen det första kortet avger går in i andra och sen det översta kortet lär få en rejäl dos värme från de två kort under.

men om ATIkortet klarar lite högre temperaturer så borde det inte bli några problem.
ibland när jag spelar call of duty 2 så kommer GTXkorten upp i 90-95 grader, så jag vill vara säker på att kortet mellan klarar dessa temperaturer.

jag har rivatuner men eftersom mitt ena grafikkort nu är brännt så kan jag inte se tempen längre när jag spelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
hmm... då kanske det blir problem.
kortet lär suga in ganska varm luft så om 85 grader är "max" kanske detta också grillas :-/

Får man fråga var fasen du tänkt ha kortet? står datorn i en bastu? Kortet suger antagligen in kall luft bakifrån och blåser ut den innuti chassit, mitt X800XL ICE-Q gör så men det är en tidigare modell...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Har ett X1950 pro det har max varigt uppe i 60 grader och de borde vara mycke värmare än x1650 pro.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

mitt ligger på 40 idle och 55 vid stress

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

curly: säker på den inte blåser ut luften där bak, borde vara det mest naturliga.
precis som jag skrev i inlägget ovan dig så kommer kortet sitta mellan två 8800GTX

knixaren & timmann: ok tack! det ger en liten fingervisning iallafall.

ingen som lyckats hitta nått tröskelvärde. borde väl finnas i nått av programmen man få med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
curly: säker på den inte blåser ut luften där bak, borde vara det mest naturliga.
precis som jag skrev i inlägget ovan dig så kommer kortet sitta mellan två 8800GTX

knixaren & timmann: ok tack! det ger en liten fingervisning iallafall.

ingen som lyckats hitta nått tröskelvärde. borde väl finnas i nått av programmen man få med

Man tycker att den borde göra det ja. Mitt gör det dock inte, det är jag helt säker på.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

har ett X1650 pro kort men min temp går över 95 grader när jag stressar det med ati tool.. är det normalt ??

Visa signatur

Intel Core 2 duo 2.45 GHz l Sapphire X1650pro 256mb l Asus P5B Deluxe l 1024mb Corsair 2*512 l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DixonFlyB
har ett X1650 pro kort men min temp går över 95 grader när jag stressar det med ati tool.. är det normalt ??

Till att börja med kanske du skulel noterat att denna tråd är lite över 1 månad gammal så du kanske skulle gjort en egen tråd då det blir lättare att förstå att det är du som behöver hjälp och inte trådskaparen fortfarande

Iallafall, nej det är inte en ormal temp för det kortet. Det måste vara något fel på fläkten, eller att kylflänsen inte sitter som den ska.
Se på fläkten ifall du kan medans den är igång. Snurrar den förfullt, eller är det kanske damm eller en sladd som blockerar den?
Har du bra luftflöde (eller nån alls) i chassit? Kanske det blir mycket varmt i lådan så kortet bara blir varmare och varmare.
Avmontera och sedan montera dit kylflönsen på kortet. Den kan ha blivit knuffad lite grann ifall du har pillat i datorn så den inte sitter precis som den ska. Om den är det minsta sne kan det bli stoooor värmeskillnad för kortet.

Permalänk
Avstängd

aha. ok .. tack för tipsen! (ska kolla datumet nästa gång) xD

Visa signatur

Intel Core 2 duo 2.45 GHz l Sapphire X1650pro 256mb l Asus P5B Deluxe l 1024mb Corsair 2*512 l