Produkttest: Fyra externa hårddiskar

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett eget test av min nyinköpta
Western Digital Extern HDD My Book Essential Edition 250GB
Här är resultatet från HD tach:

CPU: AMD Barton@2,2ghz
Microsoft Windows XP Professional SP2
Nforce 2 5.10

Permalänk
Medlem

Jag är helt inställd på att min nästa externa disk blir en Esata. Freecom verkar intressant. Och att den startar och stängs av med datorn är ju bara självklart att man ska ha. Känns helt stenålder att böja sig ner och knäppa på en knapp varenda gång....

Jag skulle gärna vilja ha en WD mybook 500gb med e-sata. När kommer det tror ni?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Bra test
Själv har jag en Lacie, en Iomega och en WD
Iomegan blir ännu varmare än Lacien

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3.5 alu-case med nätadapter i bangkok för 90kr, och då var de inte billigaste butiken!

Permalänk
Medlem

Någon har kanske redan tjatat om det men det hade varit kul att se en test med där diskar med Firewire 400/800 ingår.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på externa diskar för stationär respektive portabel användning, och ingen av dessa diskar är avsedda för portabel användning.

Slänga ner disk och adapter i ryggsäcken och släpa med den under skoldagen och liknande är ett effektivt sätt att ta död på den i förtid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tycker att externa diskar dör i förtid ändå, iaf utan extra kylning.

Permalänk
Iomega
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Bra test
Själv har jag en Lacie, en Iomega och en WD
Iomegan blir ännu varmare än Lacien

Hej

Den blir just varm för att aluminiumskalet som Iomega använder leder bort värmen från disken. Det är själva fördelen med att bygga diskar med alu skal.

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat med testet omega

Jag har xtenddisken fast i en tidigare utgåva 200 GB (ser identisk ut fast annan färg) och jag är mycket nöjd. Den låter knappt någonting (som är fallet med de flesta spinpointdiskar).
har mätt med temperatursensor utan kylning och den låg på strax över 40 grader. rätt ok, men lite onödigt högt så jag har kopplat en fanmate från nätagget till en 120fläkt som jag satte framför hårddisken. Funkar hur bra som helst.

Här kommer förresten benchmark från den:

Det bör tilläggas att jag hade andra processer igång i bakgrunden (dock tog inget någonsin 100% av cpun)

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Men snälla, använd tempsensor när värme skall beskrivas.
"fingermetoden" har inget värde utan beter sig rent löjlig.
Testet hade varit bra om det hade gjorts lika fina staplar för
uppmätt temperatur som med prestandan.

Permalänk

Bra test men som SUMITOMO sa, temp sensorer å fina staplar är alltid en + före fingermetoden.

Men tänkte att jag även kan kasta upp ett test jag körde med min AluDisc 250Gb, Använder den bara till backup och för temporära filer som jag behöver då och då, så den är igång några timmar när jag använder filerna. Och angående tempen så är den ljummen efter några timmar. Och tycker inte den skakar å hörs så mycket när man läser från den heller. Så jag är nöjd med den.

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk

Jag undrar var faen jag kan få tag på Freecom Hard Drive Pro? Hittar bara deras fläktlösa motsvarigheter...

EDIT: Hittade en på misco, men det var inte lätt. Finns inte i vare sig pricerunners eller prisjakts register så vitt jag kunde hitta

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Finns både på dustin och webbhallen.
Undrar dock för jag kommer inte koppla in den via sata, tjänar jag nått på att köpa pro än den med bara usb 2?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Finns både på dustin och webbhallen.
Undrar dock för jag kommer inte koppla in den via sata, tjänar jag nått på att köpa pro än den med bara usb 2?

Nej absolut ingenting

Permalänk
Medlem

Men shit, påstår att Xtenden låter mkt? Vad gnäller folk om, den hörs ju knappt.
Lite får man väll tåla.

Aero, hur mätte du värmen på din xtend?

Permalänk

Gammal tråd som tas upp igen, passar mig perfekt. (tänkte göra det själv nu)

Passar det inte bra med ytterliggare ett test av externa HDs, nu då man kan jämföra eSata diskar från flera olika tillverkare?

Hade varit roligt att se hur Freecom kan stå upp emot de "nyare"...