LG C4 77"/LG B4 77" eller TCL MQLED80K

Permalänk
Medlem

LG C4 77"/LG B4 77" eller TCL MQLED80K

Ny soffa här hemma så lyckades förhandla mig till ny TV också

Står i valet och kvalet mellan LG C4/LG B4 eller TCL MQLED80K.

TV:n kommer vara hängd på väggen i våran gillestugga i källaren så inte dramatiskt med dagsljus, dock 4 st källarfönster varav 2 är i mitt emot där TV'n kommer hänga.

Jag kollar en del fotboll och utöver det blir det mest film och serier. Begränsat med spelande kommer ske på TVn.

För och nackdelar? MQLED80K verkar klara sig bättre i en ljus miljö - men är det ens ett problem i mitt usecase?

Hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺

Undrar man om en TV är "ljusstark nog" så är det en sak man alltid kan jämföra med: den förra TV:n man hade där. Hade den problem i rummet? Ofta sitter man med en rätt halvrutten TV från förr och missar att alla diskussioner som ljusstyrka är relativa.

Dagens modeller är mycket ljusstarkare än för bara 5-10 år sedan och även en relativt enkel OLED som B4 ger en hög ljusstyrka jämfört med en äldre random medelmåttig TV. Dessa OLED-moeller har också mycket bättre reflexfilter. OLED har också de bästa förutsättningarna för filmtittande tack vare svärtan.

MQLED80K kommer där kunna ge väldigt mycket mer ljus men har då ett sämre reflexfilter. Ljuset kan överrösta när det är mycket ljus in i rummet, typsituationen är sport mitt på dagen där denna typen av TV är som starkast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Undrar man om en TV är "ljusstark nog" så är det en sak man alltid kan jämföra med: den förra TV:n man hade där. Hade den problem i rummet? Ofta sitter man med en rätt halvrutten TV från förr och missar att alla diskussioner som ljusstyrka är relativa.

Dagens modeller är mycket ljusstarkare än för bara 5-10 år sedan och även en relativt enkel OLED som B4 ger en hög ljusstyrka jämfört med en äldre random medelmåttig TV. Dessa OLED-moeller har också mycket bättre reflexfilter. OLED har också de bästa förutsättningarna för filmtittande tack vare svärtan.

MQLED80K kommer där kunna ge väldigt mycket mer ljus men har då ett sämre reflexfilter. Ljuset kan överrösta när det är mycket ljus in i rummet, typsituationen är sport mitt på dagen där denna typen av TV är som starkast.

Du har så bra perspektiv - precis så är min nuvarande situation. LG 4K budget TV 55" från 2016 inköpt för 9000 då.

Oavsett vad jag väljer blir det ett steg uppåt.

B4 går ju att få ett riktigt bra pris på nu via LG (16100 kr lite drygt med rabattkod - samtidigt 3000 kr när man ändå handlar - kan man motivera prisskillnaden för C4?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Bara för att addera ytterligare - vad har du för erfarenhet/tankar kring TCL C8K?

TCL känns som att man får sjukt mycket TV för pengarna över lag?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Guestah:

@Laxpudding Bara för att addera ytterligare - vad har du för erfarenhet/tankar kring TCL C8K?

TCL känns som att man får sjukt mycket TV för pengarna över lag?

Det är lite TCL:s styrka: mycket TV för pengarna. Fast sällan den bästa eller mest felfria TV:n i alla lägen.

C8K och C8-serien generellt är den trevligare serien som tar klivet från det plastiga och smäckiga som utmärker de enklare modellerna. Fast de lär ha långt kvar tills de kan mäta sig mot en Sony Bravia 9 till exempel. Vilket då landar på prisjämförelsen igen.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet över TCL, förutom att släkt till mig i Kina brukar kalla TCL som förkortning för "太差了". Det uttalas som "Tai Cha Le" och betyder "för kasst" (med kvalitet som context)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Ny soffa här hemma så lyckades förhandla mig till ny TV också

Står i valet och kvalet mellan LG C4/LG B4 eller TCL MQLED80K.

TV:n kommer vara hängd på väggen i våran gillestugga i källaren så inte dramatiskt med dagsljus, dock 4 st källarfönster varav 2 är i mitt emot där TV'n kommer hänga.

Jag kollar en del fotboll och utöver det blir det mest film och serier. Begränsat med spelande kommer ske på TVn.

För och nackdelar? MQLED80K verkar klara sig bättre i en ljus miljö - men är det ens ett problem i mitt usecase?

Hjälp!

Eftersom TV:n kommer vara i en källare med små fönster så har jag väldigt svårt att tro att det kommer bli ett problem med ljusstyrkan.

Däremot vill jag (som jag typ skrivit i alla andra trådar när folk skriver om stundande tv-köp) är att KÖP EN OLED. Jag har själv en LG CX och det är hitills mitt bästa teknikköp jag gjort. Jag har haft den i 4 år nu och blir fortfarande överraskad av bildkvaliten. Särskilt svärtan och kontrasterna, det är så häftigt och snyggt!

Om du ändå tänkt ha den i många år så hade jag kört på C4:an. Sen kan det vara värt att påminna om att black friday ju är dryga två månader bort om du kan vänta. De kommer kraftigt att reas ut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Eftersom TV:n kommer vara i en källare med små fönster så har jag väldigt svårt att tro att det kommer bli ett problem med ljusstyrkan.

Däremot vill jag (som jag typ skrivit i alla andra trådar när folk skriver om stundande tv-köp) är att KÖP EN OLED. Jag har själv en LG CX och det är hitills mitt bästa teknikköp jag gjort. Jag har haft den i 4 år nu och blir fortfarande överraskad av bildkvaliten. Särskilt svärtan och kontrasterna, det är så häftigt och snyggt!

Om du ändå tänkt ha den i många år så hade jag kört på C4:an. Sen kan det vara värt att påminna om att black friday ju är dryga två månader bort om du kan vänta. De kommer kraftigt att reas ut då.

Man kan ju alltid vänta.. den tanken har ju slagit mig också men hur mycket kan man hoppas på att en 77" C4 kryper ner - finns det historisk data att luta sig på att fjolårets modeller går ner X%?

En 77" B4 kan jag t.om. få ner till 15800 på LG's shop idag med rabattkoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Man kan ju alltid vänta.. den tanken har ju slagit mig också men hur mycket kan man hoppas på att en 77" C4 kryper ner - finns det historisk data att luta sig på att fjolårets modeller går ner X%?

Tveksamt om 77" B4 går under 15000 på Black Friday.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Hmm, det är är faktiskt ett bra pris! Känns lite Bf-pris faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Tveksamt om 77" B4 går under 15000 på Black Friday.

Skrivet av Specias:

Hmm, det är är faktiskt ett bra pris! Känns lite Bf-pris faktiskt

Ni gör det ju inte enklare att avstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Om man vill ha tidigare priser. Så är det ju Prisjakt och Prisrunner som är två alternativ.

Det jag är lite funderar på är att C5 och B5 är ju ute och att det är kanske troligen att de blir reade under BF . Och finns det någon C4 kvar (de säljer ju ut lager nu) så blir säkert den också blir det, Om det fins några kvar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Är i samma sits själv, barnens TV har gått sönder och det är dags att skaffa en ny. Frågan är om jag orkar vänta till BF.

Jag köpte 65" B1 till ett riktigt bra pris hösten 2022. Hade bevakat priset under en längre tid men plötsligt i september-oktober så sänkte Elgiganten priset till 9990 kr. Slog till direkt. Och när Black Friday väl kom så var den modellen slutsåld och bara B2 fanns kvar till mycket högre pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Historiskt sett reas fjolårets modeller ut på sommaren och de nya modellerna under black friday.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Jag har ingen erfarenhet över TCL, förutom att släkt till mig i Kina brukar kalla TCL som förkortning för "太差了". Det uttalas som "Tai Cha Le" och betyder "för kasst" (med kvalitet som context)

Samma sak som LG. Dom hette Lucky Goldstar innan dom vände till att LG stod för "Life's Good" enligt kampanj. Uppfattningen var hos gemene man nedlåtande ang. LG. Idag är TCL på frammarsch och precis som LG är dom snart påväg att gå från underleverantör till ledande aktör. Skulle vara intressant och se exakt hur mycket av Samsungs TV apparater dom gör.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Kööööör!! Ingen minns en fegis! Vad går C4 för annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kööööör!! Ingen minns en fegis! Vad går C4 för annars?

Senaste är att man kan köra paketerbjudande uppepå 10% rabatten ifrån Benify så jag får en 77" B4 och en 42" C4 för 20197 kr - det måste ju vara svårslaget? Best case så har jag numera en 42" C4 i sovrummet och en 77" B4 I vardagsrummet.

Worst case säljer jag C4an och har fått en B4 77" för typ 13-14000.

Annars så går just nu C4 77" För typ 19900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Senaste är att man kan köra paketerbjudande uppepå 10% rabatten ifrån Benify så jag får en 77" B4 och en 42" C4 för 20197 kr - det måste ju vara svårslaget? Best case så har jag numera en 42" C4 i sovrummet och en 77" B4 I vardagsrummet.

Var hittar du det erbjudandet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Var hittar du det erbjudandet?

LG's store med benifykoden BENI25_ALLALG, och sen lägger du bara två tv-apparater i korgen för att aktivera paketerbjudandet.

Så här blev det för mig nu beställt, betalat och klart :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

LG's store med benifykoden BENI25_ALLALG, och sen lägger du bara två tv-apparater i korgen för att aktivera paketerbjudandet.

<Uppladdad bildlänk>

Man får också ytterligare någon procent på alla ordrar om man är medlem på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

<Uppladdad bildlänk>

Snacka om penning tvätt. Kör på!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Kan svära på att jag sett c4 77” gått på power-live rean för typ 17,8k. Eller om det var något lägre.

Permalänk
Medlem

@Guestah

Wow, till och med två tv apparater!

Hör av dig sen igen när du fått igång dem med din upplevelse

Kolla på denna sen på tv:n

https://youtu.be/LXb3EKWsInQ?si=01I4hJylPH3p4IRN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

@Guestah

Wow, till och med två tv apparater!

Hör av dig sen igen när du fått igång dem med din upplevelse

Kolla på denna sen på tv:n

https://youtu.be/LXb3EKWsInQ?si=01I4hJylPH3p4IRN

Ibland får man passa på.. särskilt om det blir politiskt accepterat hemifrån - hoppas på att OLED-upplevelsen ska kratta inför att framtida teknikskiften ska ses som positiva.

Permalänk
Medlem

La denna precis i fyndtråden. Jag beställde en nyss.
Produkt: LG OLED C4 77"
Länk: https://www.komplett.se/product/1307074/tv-ljud-bild/tv/70-79-tums-tv/lg-77-oled-evo-c4-4k-tv-2024-oled77c44la?queryid=20b43dbeddbbf62ac9cbfee837b932ec&sort=None
Kategori: TV
Pris: 17 847 kr

Kräver att man är inloggad och är med i Komplett klubb