Fler PC-spelare än någonsin

Permalänk
Melding Plague

Fler PC-spelare än någonsin

Nytt rekord för antal spelare på Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är frågan?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ja de har en spelbutik också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja de har en spelbutik också

Nej? Om du tänker på Prime Gaming så använder den andra butiker, så de är en återförsäljare. Edit: Men finns visst Amazon Games? Inte ens deras egenutvecklade spel verkar använda det.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag har steam är att jag tvingas ha igång skiten för att kunna spela QC. Tror inte spelbranschen är på frammarsch. Alla jag känner spelar typ ett eller två spel som mest. Det går inte att bli bra på ett spel om du hela tiden bara testar nya. Det är lite som att spela badminton, fotboll, hockey, bowling, krocket, volleyboll, pingis, schack, innebandy, bowling, dart... Förr eller senare väljer man att nischa sig snarare än att vara kass på allt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag gissar att en bidragande faktor också är att det går att spela spelen vid release på Steam.
Samma sak går inte att säga om Battlefields EA....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Enda anledningen att jag har steam är att jag tvingas ha igång skiten för att kunna spela QC. Tror inte spelbranschen är på frammarsch. Alla jag känner spelar typ ett eller två spel som mest. Det går inte att bli bra på ett spel om du hela tiden bara testar nya. Det är lite som att spela badminton, fotboll, hockey, bowling, krocket, volleyboll, pingis, schack, innebandy, bowling, dart... Förr eller senare väljer man att nischa sig snarare än att vara kass på allt.

Nu kanske jag har missförstått, men jag trodde de flesta spelar spel för att det är kul (och kanske också ett bra tidsfördriv) och inte för att bli bra på något.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Ska man spela VR-spel på PC så är det Steam som gäller.
Metas plattform är typ död på PC-sidan.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tror du gör misstaget att tänka att alla är som du och dina vänner. Vi börjar bli gamla och har mindre tid för spelande. Men det betyder inte att andra har det.

Permalänk

Det är kul med spel på PC.
Mycket roligare än de trista spelkonsolerna.
Jag har själv en Windows 7-dator för att kunna spela klassiker som NHL 2004, FIFA 10 och NHL 08 med uppdaterade laguppställningar.
Inget Steam än så länge för mig men bra att det finns om det skulle bli problem med datorer och sådant där det inte går att spela gamla spel.

Permalänk
Medlem

Jag är alltid online på Steam men spelar kanske 1 gång i månaden ett spel där, jag är med i statistiken men tycker inte jag borde räknas.

Permalänk
Medlem

Jag är lite undrande till siffran.
Är det inloggade användare eller "spelande" användare vid tidpunkten?

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Synd att det dröjt så jävla länge för U-länder som USA att fatta hur mycket bättre PC är. Nu sitter vi här med en overtunad aim-assist..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag gissar att en bidragande faktor också är att det går att spela spelen vid release på Steam.
Samma sak går inte att säga om Battlefields EA....

Kändes inte så senast jag köpte ett spel (Silksong)...
Köpte i slutändan från tredjepart och aktiverade på Steam, det funkade. Steams butik fortfarande låg nere när jag spelat ett par timmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Exakt. Steam-klienten hör ju till skaran av program som startar sig självt och loggar in om man inte väljer bort det beteendet. Troligtvis känner majoriteten användare knappt till att det går att ändra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homer_S1:

Jag är lite undrande till siffran.

Homer_S

Inloggade. Följde SteamDB-länken och där står just nu:

Concurrent Steam Users
35,957,609 Online
10,529,018 In-Game

Fast att någon av dem ökar kraftigt tyder ju förstås ändå på flera spelare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej? Om du tänker på Prime Gaming så använder den andra butiker, så de är en återförsäljare. Edit: Men finns visst Amazon Games? Inte ens deras egenutvecklade spel verkar använda det.

Amazon har två, en är nerlaggd men du kan fortfarande komma åt spelen genom samma klient som prime gaming, det var twitch spel butik men amazon ägde dom redan då, den överlevde inte länge. Mer info bland annat här https://techraptor.net/gaming/news/twitch-no-longer-selling-g...

Sedan har du https://luna.amazon.se/ men mer en streaming tjänst.

Förövrigt så är Prime gaming på väg bort också, kommer bli Luna det med men för närvarande så ger de fortfarande ut spel ett tag till i alla fall. Hälften av spelen på Prime gaming använder Amazon game client vilket är typ kvarlevor av twitch butiken.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Spelarbasen må vara väldigt stor men hur många kan spela de senaste titlarna ens på lägsta grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Spelarbasen må vara väldigt stor men hur många kan spela de senaste titlarna ens på lägsta grafikinställningar.

Inte alla men det är helt orelevant indet här sammanhanget.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kommer gå över ifrån konsol till PC inom något år med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det finns många icke krävande spel som många kör också med utdaterad hårdvara.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Amazon har två, en är nerlaggd men du kan fortfarande komma åt spelen genom samma klient som prime gaming, det var twitch spel butik men amazon ägde dom redan då, den överlevde inte länge. Mer info bland annat här https://techraptor.net/gaming/news/twitch-no-longer-selling-g...

Sedan har du https://luna.amazon.se/ men mer en streaming tjänst.

Förövrigt så är Prime gaming på väg bort också, kommer bli Luna det med men för närvarande så ger de fortfarande ut spel ett tag till i alla fall. Hälften av spelen på Prime gaming använder Amazon game client vilket är typ kvarlevor av twitch butiken.

Noterade att du inte ens kan få Amazon Games Studios lir via "Amazon Games app" och Luna räknar jag inte till butik.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ja exakt Amazon Games lite random spel där

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Noterade att du inte ens kan få Amazon Games Studios lir via "Amazon Games app" och Luna räknar jag inte till butik.

Ja och? det är ändå föga irrelevant då de har som sagt va försökt tränga sig in i marknaden precis som artikeln skrev om, svarade bara på vad som fanns och vad som finns kvar av det. Förövrigt så Amazon Games Studios första spel till PC var två år efter deras försök till butik lades ner.

Du behöver inte ta mina ord för det men du kan ta det t.ex. från Amazon självt

https://www.linkedin.com/posts/ethanevansvp_as-vp-of-prime-ga...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls. PC blir enklare för varje år att spela och funkar numera mer eller mindre problemfritt med trådlösa hk, chattar, crosssave och crossplay och till moderna tvskärmar. Du kan ställa en pc idag vid din vardagsrumstv om du skulle vilja och spela ifrån soffan. Varför ska jag spela på konsoler idag? Dom kostar mer eller mindre likvärdigt av en pc med samma prestanda och till pc kan du uppgradera när du vill och budgeten tillåter.
Föredetta exklusiva spelen släpps numera till steam också, finns inget exklusivt förutom nintendo. Har spelat på konsoler hela mitt liv och ytterst få tillfällen på pc men senaste 5 åren har pc helt tagit över. Ps5 pro kan vara min sista konsol som släpper spel till steam. Lite synd men när windows eller steam släpper sin riktiga Gamemode OS så har du mer eller mindre en uppgraderbar ”konsol” öppen för det mesta och alla stores i din spelhörna. Konsoler kommer snart endast finnas digitala också. Den dagen dör konsolen as we know it..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Det finns många icke krävande spel som många kör också med utdaterad hårdvara.

Vilket blir irrelevant när man som spelutvecklare vill veta hur stor den egentliga potentiella kundbasen för deras AAA-släpp är på Steam. Tänker främst då på utvecklare som Rockstar som sedan GTA:San Andreas avskytt PC som plattform, men som nu kommer ha problem att nå lika stor initial försäljning av sin nästa titel då konsol-försäljningen och då specifikt försäljningen av Xbox-konsoler inte blivit lika stor som tidigare generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Ja och? det är ändå föga irrelevant då de har som sagt va försökt tränga sig in i marknaden precis som artikeln skrev om, svarade bara på vad som fanns och vad som finns kvar av det. Förövrigt så Amazon Games Studios första spel till PC var två år efter deras försök till butik lades ner.

Du behöver inte ta mina ord för det men du kan ta det t.ex. från Amazon självt

https://www.linkedin.com/posts/ethanevansvp_as-vp-of-prime-ga...

Jag har inte ifrågasatt något du sagt, jag var frågande varför artikeln nämnde Amazon om vi ska gå tillbaka till frågan. Jag noterade senare att det fanns tredjepartsspel som du fortfarande hämtade från "Amazon Games app" när jag tittade, men majoriteten på Prime Gaming är för andra butiker, och det är ju en prenumerationstjänst inte ett butiksplattform.

Amazon Game Studios är utgivare så det första Windows-spelet jag kan hitta där är (Steam) från 2021 som var första spelet de släppte skarpt.

Att man kan köpa spel för andra plattformar via Amazon känns väl inte relevant till artikeln, därför jag var frågande. Twitch Game Store var 2017-18 och hade bara ett par dussin spel så vitt jag vet. Spel som såldes på Amazons sida använde väl heller inte Twitch Game Store. Historiska försök tänker jag mer på Desura, Impulse, GFWL o.s.v. Samt att bolag som 2K stängde ner sin egna launcher där du tidigare kunde köpa deras spel. Amazon vad jag medveten om att de sålt för andra plattformar som https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Digital_Game_Store. Känns verkligen inte som Amazon är relevant att ta upp i artikeln. Har du inte en butik och launcher så är du inte en konkurrent så känns som sagt fel att nämna Amazon i samma mening som GOG och Epic vars butiker inte är nerlagda.

Permalänk
Medlem

Hade vart intressant att se hur många användare som spelar samtidigt på PlayStation 5 eller på xbox series.

Själv kör jag 99% pc med steam och steam deck.
Ibland blir det Switch/Switch 2.
PS5an har jag kört igång 3 gånger i år.

Permalänk
Medlem

För mig kvittar det ofta vilken store spelen är på, det är Steams community som vinner i allt. Sociala delen är 100x bättre än vad för trams som övriga hittat på.. för att inte tala om Epic Store som äter CPU helt utan anledning.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora