Min granne har kapat mitt trådlösa.help

Permalänk
Medlem

Hehe okej. Men ja, så är det i alla fall. Ditt nätverk och hans nätverk har samma MAC adress. Och förmodligen stör era utrustningar varandra. Du kan prova att byta din kanal (Det bör du kunna göra i webbgränssnittet i din router). Testa till att börja med 1 och se om det blir någon skillnad.
Jag trodde först du menade att han använde ditt nätverk, men så är det inte. Men det är väldigt konstigt att ni har samma MAC adress.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Om du kollar noga så har jag bytt kanal, har provat alla, han har 11 jag har 10. Blir samma om jag tex lägger mig på 4:an..just nu håller den på att logga ut och in ur som en jävla jojjo......gud vad tröttsamt.....det blir en låååååååångt helg ser det ut som.

Undrar om han upplever samma, jag hoppas fan det!

Visa signatur

::L::

Permalänk
Medlem

Verkar finnas fler routrar med samma macaddress om man söker på den i google, väldigt underligt. Netgear har antagligen gjort bort sig rejält och producerat fler routrar med samma mac, bara att ringa och kräva att de att skickar en ny.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=00%3A90%3A4C%3A7E%3A00%3A...

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

det ska jag absolut göra....om dom nu har ansvaret för det, men jag ska absolut ringa dom måndag..var så säker..

Visa signatur

::L::

Permalänk

ha skiten avstängd nån dag i hopp om att han jagar efter ny accesspunkt att snylta från?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Men man ska kunna byta om jag har rätt, iallafall på trådlösa.
För den använder samma mac address som trådbunda nätet.
Eller så kan man sätta en egen.

Och sedan, man brukar inte sätta samma mac-adress på flera produkter.
För det är inte tillåtet på långa vägar!!!
Alla nätverkskort routrar m.m måste ha en unik mac-adress. Punkt
Och det är därför du blir störd när han har sitt igång p.g.a samma mac-address.
För datorn/routern vet inte till vilken den ska skicka, för bägge använder samma mac-address så skickar den vissa till dig och andra han (last delning kallas det)
För i varje ip paket så följer mac-adressen med, så ring antingen netgear eller kolla på trådlösa kategorin på din router och ändra den sista siffran/bokstaven så löser det sig nog.

Blev lite förmycket kanske, men jag e lite noga.
Jenza lär säkert komma hit och svara också

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

när jag kollar min routersida står det under
Router MAC Address
"use computer mac adress" 00:11:d8:a9:a0:b4
dvs min dators mac adr, och inte den som står under "nätverk"
det som jag och min granne har samma av.

Visa signatur

::L::

Permalänk

Jag tror Johan behöver premunationer, På typ alla P-blaskor mr musik och nån kallsongklubb

Eller får man göra så

Visa signatur

Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough

Permalänk
Medlem

killen ligger på ca 75% styrka så det är ju vägg i vägg, det är så jävla retande att jag snart gör en "falling down"
eller så kanske nån kan hjälpa mig byta mitt MAC ID på min router*s

vilket som....Mr Easton väntar, han ska snacka med "johan"
när han hittar honom.

Visa signatur

::L::

Permalänk
Medlem

Det är väl bara gå in till honom säga som det är och om han fortsätter slår du honom på käften? Det hade nog fan jag gjort om han hade vägrat betala dej...

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

skulle fan gått till hyresvärden å kollat vem som hette johan i huset sen gått å knackat på å bett honom ge fan i mitt trådlösa nätverk, hur enkelt som helst.

btw; är det inte olagligt att gå in på ngns trådlösa ifall det är password skyddat? O,o

Permalänk
Medlem

Han är inte inne i hans trådlösa nätverk, utan han har samma mac adress som Lman.
Och det stället till det hyffsat. Så igentligen har johan inte gjort någe fel, om han inte vill jävlas med Lman med att sätta samma mac adress
Men jag skulle nog ha knackat på och frågat vad han håller på med.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

jag tror fan inte han vet det, men rent logiskt så borde han ha lika stora problem som jag har, och jag vet inte vart han bor, finns ingen vid namn "johan" eller "J" i trappen, men han ligger på en lika stark signal så det är vägg i vägg, antar det är Netgears fel och inte hans.

Jag låg med "NETEYE" och körde en monitor på nätet, ett jävligt bra program btw, hela dagen o natten men ingen trafik på nätverket mera än min egen, MEN skiten kopplar fortfarande ner om jag inte har burken 1 meter från min router.....vilket jag nu måste ha....men då dör hela meningen med att ha trådlöst, har ju haft skiten i 7 månader så jag hävdar jag var först

Visa signatur

::L::

Permalänk
Medlem

Om du kan ha samma MAC som på datorn så är det lätt fixat. Bara att byta adress på nätverkskortet i datorn och fixa över den i routern.

Permalänk
Medlem

mac addresser kan man inte ändra på en dator, för den är satt av tillverkaren och måste vara unik också.
Mac adresser och ip adresser e olika saker, ip kan man ändra på men det kan man inte med en mac adress för det är strängt förbjudet i datorns värld.
Testa med att ringa router supporten och förklara ditt problem.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
mac addresser kan man inte ändra på en dator, för den är satt av tillverkaren och måste vara unik också.
Mac adresser och ip adresser e olika saker, ip kan man ändra på men det kan man inte med en mac adress för det är strängt förbjudet i datorns värld.
Testa med att ringa router supporten och förklara ditt problem.

Macadress går att ändra. Det kan visserligen heta olika i olika drivrutiner.
Det är möjligt att det inte går med billigare nätverkskort.

Är det möjligt att det är en gammal grej som inte används längre att man inte ska kunna ändra macadress? Jag har tre olika Intel nätverkskort och ett billigt Netgear. Det går att ändra på dem allihop.

[Forskade lite] Det går inte att ändra mac, men det går att spoofa mac. Alltså det går att ändra men den finns fortfarande kvar hårdkodad i hårdvaran. Utåt sett så kan man ändra fast att man har kvar samma.
http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

OnT: Om du stänger av SSID så borde det väl ändå funka? Verkar vara ett väldigt mysko fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
mac addresser kan man inte ändra på en dator, för den är satt av tillverkaren och måste vara unik också.
Mac adresser och ip adresser e olika saker, ip kan man ändra på men det kan man inte med en mac adress för det är strängt förbjudet i datorns värld.
Testa med att ringa router supporten och förklara ditt problem.

Klart som fan att den går att ändra. Den behöver bara vara unik inom det egna nätet då den används på lager 2.

Här finns en kort instruktion på hur man ändrar:
http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address#Windows

En annan lösning kan vara att stänga av w-lanet, confa routern över kabel, byta till kanal 1 eller 6, gömma ssid, MAC-låsa med en ny adress, aktivera kryptering och hoppas på det bästa.

Permalänk

Vad är det för modellbetäckning på din router?

Hade en Netgear router tidigare och det var inget problem att ändra routerns MAC adress till datorns via webgränssnittet. Kommer inte ihåg hur (eller varför jag var tvungen att göra det) men det stod i maualen, om inte testa detta:

1. Logga in på webbgränssnittet: 192.168.0.1
2. Klicka på "Wizard Setup"
3. Klicka "Next" två gånger
4. Längst ner finns punkten "WAN MAC address". Default är "Factory Default"
5. Klicka på "Spoof this PC's MAC address --- IP Address" och skriv in den adress som du vill använda som MAC address.

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Fast det är macaddressen för WLAN som är samma inte WAN.

Visa signatur

/Anders