Vista 32 eller 64 ???

Permalänk

Re: Vista 32 eller 64 ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrainX
Hej!

Efter timmar av läsande i forumet har jag ännu inte kommit fram till vad som är ett bättre val för vanliga användare (surfa, spel, bildredigering och musik), är det Windows Vista Home Premium 32-bit OEM eller Windows Vista Home Premium 64-bit OEM ?? Det kommer köras med en Intel Core 2 Duo E6600 processor. Hur är det med andra drivrutiner till hårdvara och program, kommer de att lida för att det är ett 64bitars system ?

Tack på förhand

Har du inte tänkt använda dig av 4Gb eller mer primärminne skulle jag rekommendera 32 bitars version av Vista.

Jag har själv köpt 64-bitars version och det som är jobbigt med 64-bitars Vista är att den verkar kräva signerade drivrutiner för att fungera bra. Som jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel) krävs inte detta för 32-bitars versionen.

En av de största irritationerna är om du vill se film du tankat hem och vill skicka flerkanalsljud till din stereo. Har du inte signerade drivrutiner då så kommer Vista endast godkänna 2 ljudkanaler (vanlig stereo). Jag får flerkanalsljud med original DVD:s, men allting annat ger mig bara vanlig stereo. Program som AC3 och ffdshow går inte heller att använda för att fixa surround-ljud då de inte heller har signerade drivrutiner.

Överlag verkar detta vara ett stort problem och jag tror säkert det kommer komma lösningar på detta så småningom.

Creative verkar inte ha något stöd alls för sina ljudkort under 64-bitars Vista. Jag har ett Audigy 4 som ligger och skräpar bara därför. Jag fick bättre prestanda med inbyggda ljudet som jag kunde ordna signerade drivrutiner till.

Permalänk
Medlem

Får tacka först för ett bra svar. det var det jag väntade på! eftersom jag ska köra med 2gb minne och har behov av många andra små program så kommer jag välja 32bitars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrainX
Får tacka först för ett bra svar. det var det jag väntade på! eftersom jag ska köra med 2gb minne och har behov av många andra små program så kommer jag välja 32bitars.

OJ..jag kanske borde hålla tyst,,men du,,

Jag har 2gb minne,,,,Intel E6400, Audigy 2zs, plus ett ATI X1950XT(EJ XTX),
och det funkar hur bra som helst......Surround ljud funkar bra även med beta drivers,,,men som sagt ,,krävs jäkla trix med drivrtuiner.

Så nu ska jag gömma mig,,så du kan bestämma i lung och ro,,,,ville bara säga att 2mb minne funkar hur bra som helst.

Kan även spelar BF2142 utan problem,,(Fast sämre än win xp, men det är bara en tidsfråga)

Permalänk
Medlem

okej.. låter bra även det.. lade precis en beställning... men det kan jag ändra.. frågan är .. vad behöver man 64 bitars till om fördelarna inte är självklara och om det behöver ett "jäkla trix" med drivrutiner ?